Elektromobilių vairuotojams šiandien labiausiai rūpi du dalykai: įkrovimo greitis ir patogumas. Šie dalykai žymiai svarbesni net už įkrovimo kainą, rodo elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą vystančios bendrovės „Enefit“ Baltijos šalyse atlikta elektromobilių naudotojų apklausa, kuria buvo siekta geriau suprasti šių transporto priemonių savininkų kasdienius įpročius, poreikius ir į juos atsižvelgti vykdant verslo plėtrą.
„Tiek Lietuvoje, tiek Latvijoje ar Estijoje elektromobilių naudotojai sako bene tą patį, jie akcentuoja krovimo greitį, retas kuris kvestionuoja kainas, nes visi greičiausiai supranta, kad už laiką reikia mokėti. Kuo greičiau kraunamas elektra varomas automobilis, kuo didesnė yra gaunamoji galia , tuo daugiau yra ir mokama už kilovatvalandę“, – sako Tomas Žilionis, „Enefit“ viešojo elektromobilių įkrovos tinklo vystymo vadovas.
Anot jo, įmonės tikslas šiuo metu yra sukurti tokį tinklą, kad Estijos, Latvijos, Lietuvos ir Lenkijos elektromobilių savininkai po šį regioną keliauti galėtų nesukdami galvos apie tai, kur reikės pasikrauti įsikrauti transporto priemonę.
„Vien Lietuvoje iki 2026 m. planuojama investuoti 10 mln. Eur ir įrengti 1000 įkrovimo stotelių, kurioms dabar ieškoma patogiausių vietų. Tikimės, jog tai padės skatinti vis daugiau vairuotojų persėsti iš vidaus degimo varikliais varomų automobilių į elektromobilius“, – sako T. Žilionis.
Plėsdamiesi atsižvelgi į lūkesčius
Anot T. Žilionio, ši apklausa, kuri Lietuvoje buvo atlikta pirmąjį kartą, įmonei elektromobilių įkrovos stotelių tinklą leidžia planuoti tikslingiau.
„Be abejo, mes apklausėme tuos, kurie turi elektromobilius, tad darome prielaidą, jog didelė jų dalis kroviklius turi ir namuose. Tai reiškia, kad naktį šie vairuotojai elektromobilius gali pigiai pasikrauti namuose, o dieną jiems jau svarbiausias yra greitis. Esame numatę įrengti ne vieną greito įkrovimo stotelę pagrindiniuose Lietuvos magistraliniuose keliuose. Visą Lietuvos žemėlapį analizuojame taip, kad bet kuriuo atveju važiuodamas iš vieno taško į kitą Lietuvoje pravažiuotum greito krovimo stotelę“, – tikina bendrovės atstovas.
Pasak jo, jau iki birželio pabaigos įmonė šalies keliuose įrengs kelias itin greito įkrovimo stoteles, kurių galia sieks daugiau nei 300 kW. „Enefit Volt“ tinklas metų pabaigoje turėtų išsiplėsti iki 350 įkrovos stotelių.
„Enefit“ apklausoje dalyvavę elektromobilių savininkai taip pat pastebėjo, kad jiems kur kas patogiau už automobilio krovimą būtų atsiskaityti ne naudojantis mobiliąja programėle, o paprasčiausia banko mokėjimo kortele.
„Visi labai pavargo nuo įvairių aplikacijų. Niekas nenori ieškoti telefono, jungtis prie programėlės, aiškintis, kaip reikėtų paleisti krovimą ir pan. Elektra varomų transporto priemonių vairuotojai tikisi tokio paties paprasto naudojimosi įkrovos stotelėmis, koks jau seniai yra įprastose degalinėse. Šią funkciją mes jau testuojame, naujausi krovikliai, kuriuos statome, jau turi banko kortelių skaitytuvus. Liko išsitestuoti pagrindinius techninius niuansus ir šia paslauga jau galės pradėti naudotis klientai“, – sako T. Žilionis.
Kraudamiesi nori veiklos
Kad vairuotojams būtų patogu, net ir greito pakrovimo elektromobilių įkrovos stotelės neturėtų būti statomos plyname lauke, pastebi teigia T. Žilionis.
„Enefit“ apklausoje dalyvavę elektromobilių vairuotojai taip pat pastebėjo, kad įkrovimo vietose jiems trūksta įvairių paslaugų, pavyzdžiui, maisto, gėrimų prekybos vietų, tualetų ir pastogės nuo nepalankių oro sąlygų. Idealiausia, anot jų, įkrovimo stoteles būtų statyti greta restoranų, kavinių, prekybos centrų.
„Žmonės nori turėti veiklos tuo metu, kai kraunasi savo elektromobilius. Dėl to bendrovė pradėjo bendradarbiavimą su prekybos centru „Norfa“, jo aikštelėse įrenginėsime elektros įkrovos stoteles, kurios bus patogiai pasiekiamos ir daugiabučių namų gyventojams. Prie beveik kiekvienos parduotuvės Lietuvoje turėsime įkrovimo stoteles – tiek greito, tiek lėto įkrovimo“, – sako T. Žilionis.
Greito įkrovimo stotelės, pasak jo, bus skirtos tiems, kurie atvažiuos apsipirkti ir parduotuvėje greičiausiai nepraleis daugiau nei valandos, o lėto įkrovimo stotelėmis galės naudotis šalia prekybos centrų esančių daugiabučių gyventojai.
„Daugiabučiai dažniausiai neturi įkrovos stotelių. Prie daugiabučių net fiziškai ne visada gali pastatyti stotelę. Naujuose gyvenamuosiuose rajonuose šiek tiek paprasčiau, bet irgi nėra paprasta turėti savo įkrovos stotelę. Lietuvoje didžioji dalis gyventojų vis dar gyvena daugiabučiuose, tad įkrovos stotelės prie prekybos centrų yra vienas geriausių ir patogiausių sprendimų“, – sako pašnekovas.
Elektromobilių Lietuvos keliuose turėti smarkiai padaugėti, o galvos dėl patogaus transporto priemonės įkrovimo sukti nebereikės.