Naujai E-tolling kelių apmokestinimo sistemai ir jos diegimo mūsų šalyje projektui toliau stringant teisiniuose ginčuose, įmonė „Via Lietuva“ oficialiai paskelbė apie alternatyvų sistemos įdiegimo sprendimą. Bendrovė, atlikusi kelias rinkos konsultacijas, papildomai pasitelkusi išorės ekspertus bei užsienio konsultantus, šią savaitę paskelbė E-tolling sistemos įdiegimo nuomos pagrindu viešojo pirkimo konkursą. Apie svarstomą sistemos diegimo nuomos pagrindu alternatyvą įmonė viešai informavo dar šį pavasarį.
„Via Lietuva“, siekdama įgyvendinti dar 2021 metais pradėtą ir tais pačiais metais teisminiuose ginčuose užstrigusį E-tolling sistemos įdiegimo projektą, nutarė imtis kitų projekto įgyvendinimo alternatyvų, t. y. nebekurti naujos sistemos, o jau sukurtą sistemą pritaikyti šalies poreikiams. Šią savaitę bendrovė paskelbė viešojo pirkimo konkursą dėl E-tolling sistemos įdiegimo nuomos pagrindu.
Naujo viešojo pirkimo iniciavimui „Via Lietuva“ pasiruošimą pradėjo pavasarį. Per šį laiką bendrovė atliko 3 rinkos konsultacijas. Taip pat, papildomai buvo konsultuojamasi ir su išorės viešųjų pirkimų ir teisės srities ekspertais. Rengiantis E-tolling sistemos įdiegimo nuomos pagrindu viešojo pirkimo konkursui pasitelktas užsienio konsultantas, įgyvendinęs panašius projektus kitose Europos šalyse.
„Matydami ir suprasdami, jog teismų karuselė dėl E-tolling projekto įgyvendinimo suksis ir toliau, apie galimas naujos sistemos įdiegimo alternatyvas pradėjome svarstyti gerokai anksčiau. Nuo pavasario vykdėme pasiruošimo darbus: per kelerius metus iš esmės pasikeitusios kelių mokesčio surinkimo sistemos rinkos analizė, konsultacijos su E-tolling sistemą naudojančių kitų Europos šalių atstovais, vietiniais ir užsienio viešųjų pirkimų ir teisės ekspertais. Dėjome visas pastangas, kad šiam reikšmingam žingsniui būtume maksimaliai pasiruošę, todėl tikimės, jog šis valstybei svarbus projektas, nors ir vėliau, vis tik bus įgyvendintas. Per vykstančių teisminių ginčų laikotarpį ši rinka iš esmės pasikeitė, todėl priimtas sprendimas padės atitikti šiuo metu egzistuojančius aukščiausius kelių apmokestinimo sistemų modernumo ir patogumo standartus, šalies ir visų gyventojų lūkesčius“, – sako „Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas.
Per pastaruosius kelerius metus siūlomų kelių apmokestinimo pagal nuvažiuotą atstumą sprendimų spektras tarptautinėje rinkoje gerokai išsiplėtė: rinkoje jau sukurti ir siūlomi net keli skirtingi E-tolling sistemos produktai bei jų pritaikymo konkrečiai rinkai mechanizmai. Taip pat prieinami ir skirtingi šių produktų įsigijimo būdai. Vienas jų – nuoma, kurį renkantis sutaupoma laiko sistemos kūrimui, sistemą diegianti bendrovė neįpareigojama pati tapti sistemos eksperte – kaupti ir išlaikyti kompetencijas šioje srityje, valdyti su sistemos sukūrimu kylančias rizikas.
E-tolling sistemos įdiegimas nuomos pagrindu galėtų būti tiek laikinu sprendimu (kol tęsiasi teisminiai ginčai), tiek ilgalaikiu sprendimu šaliai.
E-tolling kelių apmokestinimo sistema yra paremta kelių mokesčiu už nuvažiuotą atstumą. Šiuo metu kelių mokestis (vinjetės) Lietuvoje yra taikomas už laiką, praleistą vykstant apmokestintais šalies keliais.
Primename, kad E-tolling sistemos diegimo Lietuvoje viešųjų pirkimų procedūrų buvo inicijuotos dar 2021 metais. Nuo to laiko inicijuoti 5 teisminiai ginčai, iš kurių vienas vyko iki šiol. Nors „Via Lietuva“ pernai sulaukė palankaus pirmos instancijos teismo sprendimo, tačiau jis vėl buvo skundžiamas apeliacine tvarka. Beveik visą teisminių ginčų laikotarpį teismai tenkino pirkimo dalyvių pateiktus prašymus pritaikyti laikinąsias apsaugos priemones, kas sustabdė visas viešųjų pirkimų procedūras: ir pirkimo procedūrų tolimesnius veiksmus, tame tarpe ir pirkimo nutraukimą.
Nors E-tolling projekto įgyvendinimas Lietuvoje bus vėlesnis nei planuota jo iniciavimo pradžioje, didesnės įtakos Valstybei ir kelių rinkliavos sistema besinaudojantiems asmenims tai neturės, iki tol kol bus įdiegta nauja sistema, toliau veiks šiuo metu galiojanti kelių naudotojo mokesčio sistema (vinjetės).
Primename, jog praėjusiais metais Vyriausybė patvirtino naujas vinječių kainas, kurios paskutinį kartą buvo peržiūrėtos ir keistos prieš dešimtmetį.