Žiemą automobiliai suvartoja daugiau degalų. Tam, kad šaltuoju metų laiku išjudintų sutirštėjusius tepalus, variklis turi dirbti ilgiau ir sunkiau, automobiliuose veikia įvairūs šildytuvai. Tačiau galimybių, kaip sumažinti degalų sąnaudas, gali rasti visi.
Šaltas žiemos oras ir vairavimo sąlygos gali gerokai padidinti degalų sąnaudas. Degalų ekonomijos bandymai rodo, kad važiuojant mieste įprasto benzininio automobilio degalų rida, esant – 7 laipsniams, yra maždaug 15 proc. mažesnė nei esant 25°C. Trumpų, iki 5 kilometrų, kelionių metu ji gali sumažėti net 24 proc.
Tai reiškia, kad su tuo pačiu degalų kiekiu nuvažiuosite gerokai mažiau. Šalto oro poveikis gali skirtis priklausomai nuo automobilio modelio. Tačiau tikimasi, kad įprastinių benzininių automobilių degalų ekonomija važiuojant mieste sumažės 10 – 20 proc., o trumpų kelionių metu net 15 – 33 proc.
Hibridinių transporto priemonių poveikis paprastai būna didesnis – tokiomis sąlygomis degalų ekonomija sumažėja apie 30 – 34 proc. Hibridinių transporto priemonių degalų sąnaudos važiuojant mieste paprastai padidėja 20 – 40 proc., o trumpų kelionių metu keik daugiau – 25 – 45 proc.
Elektromobilių energijos ekonomija gali sumažėti maždaug 39 proc. važiuojant mišriu režimu mieste ir greitkeliu, o rida gali sumažėti 41 proc. Maždaug du trečdaliai papildomai sunaudojamos energijos sunaudojama salono šildymui.
Kai salono šildytuvas nenaudojamas, elektromobilio degalų ekonomija esant – 7°C temperatūrai yra 8 proc. mažesnė nei esant 25°C temperatūrai. Važiavimo nuotolis sumažėja apie 12 proc.
Kodėl žiemą degalų sąnaudos yra didesnės:
- Dėl šaltos variklio alyvos ir kitų pavaros linijos skysčių šaltyje padidėja variklio ir transmisijos trintis;
- Varikliui reikia daugiau laiko, kad pasiektų ekonomiškiausią degalų naudojimo temperatūrą. Tai turi didesnės įtakos trumpesnėms kelionėms, nes transporto priemonė daugiau laiko trumpoje kelionėje praleidžia esant žemesnei nei optimali temperatūrai;
- Šildomos sėdynės, langų atitirpinimas ir šildytuvo ventiliatoriai naudoja papildomą energiją;
- Automobilio pašildymas prieš pradedant kelionę padidina degalų sąnaudas;
- Šaltesnis oras yra tankesnis, todėl padidėja automobilio aerodinaminis pasipriešinimas, ypač važiuojant greitkeliu;
- Esant žemesnei temperatūrai sumažėja slėgis padangose, todėl padidėja pasipriešinimas riedėjimui;
- Žiemos benzino rūšys gali turėti šiek tiek mažiau energijos viename litre nei vasaros mišiniai;
- Šaltu oru sumažėja akumuliatoriaus našumas, todėl generatoriui sunkiau išlaikyti akumuliatoriaus įkrovą. Tai taip pat turi įtakos hibridinių, iš tinklo įkraunamų hibridinių ir elektrinių transporto priemonių regeneracinės stabdymo sistemos veikimui;
- Esant atšiauriems žiemos orams, degalų sunaudojimo rodiklis gali dar labiau padidėti;
- Apledėję ar apsnigti keliai sumažina padangų sukibimą su keliu, todėl eikvojama energija.
Kaip pagerinti degalų ekonomiją esant šaltam orui
Nors visiškai sušvelninti šalto oro poveikio degalų ekonomijai neįmanoma, yra keletas paprastų veiksmų, kurie sumažina degalų ridos sumažėjimą.
- Pastatykite automobilį šiltesnėje vietoje, pvz., garaže, kad padidintumėte pradinę variklio ir salono temperatūrą;
- Jei įmanoma, derinkite keliones, kad mažiau važiuotumėte su šaltu varikliu;
- Sumažinkite tuščiosios eigos trukmę, kad automobilis įšiltų. Dauguma gamintojų rekomenduoja švelniai išvažiuoti maždaug po 30 sekundžių. Variklis greičiau įšils, todėl greičiau įsijungs šildymas, sumažės degalų sąnaudos ir išmetamųjų teršalų kiekis;
- Reguliariai tikrinkite padangų slėgį;
- Naudokite tokios rūšies alyvą, kokią vairavimui šaltuoju metų laiku rekomenduoja transporto priemonės gamintojas;
- Nenaudojamus vėjo pasipriešinimą didinančius priedus, pavyzdžiui, stogo bagažines, nuimkite;
- Įkraunant hibridinį arba elektrinį automobilį, salono pašildymas, kai jis prijungtas prie įkroviklio, gali pailginti transporto priemonės ridą;
- Be to, jei hibridinė ar elektrinė transporto priemonė yra prijungiama prie elektros tinklo, naudodami sėdynių šildytuvus vietoj salono šildytuvo galite sutaupyti energijos ir prailginti ridą.
Verta pastebėti ir tai, jog šaltajam metų laikui specialiai pritaikyto ir minusinei temperatūrai atsparaus žieminio dyzelino energetinė vertė yra šiek tiek mažesnė nei vasarinio dyzelino.
„Kitaip tariant, vienas litras žieminio dyzelino turi mažiau energetinės vertės, nei vienas litras vasarinio dyzelino. Tai reiškia, kad norint nuvažiuoti tą patį atstumą, žieminio dyzelino variklis sudegina šiek tiek daugiau nei vasarinio“, – patikino „Neste“ technologijų centro ekspertas.