Perkant naują automobilį, įprastai prie jo aprašymo nurodoma ir gamintojo siūlomos garantijos trukmė. Dažniausiai ji varijuoja tarp dvejų trejų metų, kai kuriais atvejais siekia ir penkerius metus.
Taip pat alternatyviai nurodomas atstumas, kurį galima nuvažiuoti per tą laiką išsaugant garantinius įsipareigojimus. Jis dažniausiai siekia iki 100 tūkst. kilometrų, tad garantija galioja, iki bus pasiektas kuris nors iš dviejų rodiklių: laikas arba nuvažiuotas atstumas.
Tačiau rinkoje pasitaiko atvejų, kai gamintojai įsipareigoja gerokai ilgesniam laikotarpiui. Dalis Lietuvoje parduodamų naujų automobilių siūlomi su net iki septynerių metų arba 150 tūkst. nuvažiuotų kilometrų garantija.
Kas lemia tokius skirtumus?
Nuo dvejų iki septynerių metų
Naujiems automobiliams suteikiama garantija jau senokai tapo savaime suprantamu dalyku: ji atspindi gamintojų pasitikėjimą savo kūriniais ir užtikrina, kad nurodytu laikotarpiu transporto priemonė nesuges. O jeigu vis dėlto sugestų, garantijos sąlygose nurodytus techninius nesklandumus gamintojas ištaisys savo sąskaita.
Įprastai rinkos standartas neviršija 5 metų arba 100 tūkst. nuvažiuotų kilometrų garantijos. Tačiau yra ir nuokrypių. Pavyzdžiui, vokiškų „premium“ prekių ženklų trijulė „Audi“, BMW ir „Mercedes-Benz“ suteikia tik dvejų metų garantiją.
Tai paaiškinama tuo, kad prabangūs modeliai pasižymi gausybe technologijų ir sudėtingų techninių sprendimų, kurie gali kelti rūpesčių ateityje. Iš dalies dėl to šių markių pirkėjams siūloma už papildomą mokestį pasirinkti garantijos pratęsimą.
Tačiau, renkantis vidutinės klasės gamintojus, regimi kitokie skaičiai. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ gamintojas siūlo 5 metų trukmės garantiją. „Mazda“ duoda 6 metų arba 150 tūkst. km garantiją, o štai KGM prisiima įsipareigojimą rūpintis savo elektriniu modeliu „Torres EVX“ net 7 metus arba 150 tūkst. km.
Kartu su šiuo pasiūlymu Pietų Korėjos gamintojas prisiima dar vieną rinkos vidurkį gerokai viršijantį įsipareigojimą – dešimties metų arba 1 mln. nuvažiuotų kilometrų garantiją svarbiausiam bei brangiausiam elektromobilio komponentui – baterijai. Įprastai rinkoje vyraujantis 8 metų arba 160 tūkst. km standartas atitinka Europos Sąjungos teisės aktuose numatytą minimalų reikalavimą.
Laidos „Autopilotas“ automobilių apžvalgininkas Vytenis Kudarauskas sako, kad trumpesnės, dvejų trejų metų, garantijos taip pat susijusios su dažnėjančia automobilių kaita. Naujų transporto priemonių pirkėjai tiek laiko naudojasi automobiliu, o paskui vėl perka naują.
„Naujo automobilio pardavėjai visų pirma orientuojasi į pirminį pirkėją. Todėl turime ganėtinai natūralią grandinę – garantija suteikiama tokiam laikotarpiui, kiek ji aktuali pirmajam pirkėjui, tai yra tam, kuris atneša tiesioginę naudą pardavėjams ir gamintojams“, – logiką paaiškina žinovas.
Skatina pasitikėjimą
Anot V. Kudarausko, kalbant apie tuos gamintojus, kurie suteikia ilgesnes garantijas, jų apsisprendimas dažniausiai susijęs su dviem dalykais: rinkodara ir pasitikėjimu savimi. Tikriausiai vis dar yra pamenančių laikus, kai „Kia“ pradėjo teikti septynerių metų garantiją. Pašnekovo teigimu, iki tol šios bendrovės modeliai turėjo ne pačią geriausią reputaciją dėl patikimumo ir kokybės, todėl, norint pagerinti įvaizdį, reikėjo imtis tokių veiksmų, kurie parodytų jos pasitikėjimą savimi ir įtikintų pirkėjus, kad jie gali būti ramūs, net jei kas nors ir nutiktų.
„Žinoma, taip buvo iškelta kartelė ir kitiems, nes joks kitas gamintojas tokios drąsios garantijos iki tol nesuteikdavo. Panašiai būtų galima vertinti ir KGM septynerių metų garantiją. Tai santykinai naujas vardas (anksčiau bendrovė vadinosi „SsangYong“, tačiau pakeitė pavadinimą pasikeitus savininkams), jis turi įsitvirtinti, pasiųsti apie save žinutę ir vartotojams suteikti pasitikėjimo, o garantija yra vienas iš geriausių būdų to pasiekti“, – pažymi apžvalgininkas.
Ilgi garantiniai laikotarpiai dažnai rodo stiprų pasitikėjimą transporto priemonės patvarumu. Kadangi bendrovė KGM turi sukaupusi nemenką tvirtų ir patvarių visureigių gamybos patirtį, vartotojams ji siunčia žinutę, jog šios transporto priemonės yra pagamintos taip, kad tarnautų net ir sudėtingomis vairavimo sąlygomis.
Štai vidaus degimo varikliais varomiems „Rexton“, „Korando“, „Musso“ ir „Torres“ modeliams taip pat suteikiama standartams nenusileidžianti 5 metų arba 100 tūkst.–150 tūkst. nuvažiuotų kilometrų garantija, priklausomai nuo modelio. Jos trukmė atspindi prekių ženklo siekį užtikrinti mažesnes vartotojų bendrąsias nuosavybės išlaidas, kad jos neaugtų dėl nenumatytų remontų.
Nauda – ir vėlesniems savininkams
Ekspertai atkreipia dėmesį į dar vieną aspektą – ilgesnė garantija gali padidinti automobilio vertę ateityje, jį parduodant. Įprastai vairuotojai įsigytas naujas transporto priemones keičia kas 3–5 metus, tad daugumos automobilių garantija jau būna pasibaigusi. Pavyzdžiui, septynerių metų garantiją turinčio elektromobilio „Torres EVX“ savininkai, remiantis tokiu skaičiavimu, gali pasikeisti net keletą kartų ir išsaugoti gamintojo įsipareigojimus.
Todėl naudotų automobilių apžvalgas nuolat rengiantis V. Kudarauskas pataria atkreipti dėmesį į garantijos sąlygas: kam ji galioja, ar suteikia platesnę naudą, ar taikoma tik kažkuriam automobilio komponentui.
„Bet kokiu atveju turėti garantiją visada yra geriau, nei jos neturėti. Kiek tai svarbu pirkėjui, tikriausiai dažniausiai priklauso nuo jo poreikių ir galimybių. Pavyzdžiui, lietuviams tai tikrai didelis privalumas, nes perkant ketverių ar penkerių metų senumo automobilį, kurio kaina jau yra ganėtinai patraukli, dar gauti ir gamintojo garantiją tikrai yra geras dalykas“, – apibendrina pašnekovas.