Nors daugumoje šalių naudotų automobilių rinka stabilizavosi ir grįžo į priešpandeminį lygį, skaidrumas vis dar išlieka pagrindine problema. Kasmet tūkstančiai pirkėjų įsigyja transporto priemonių su paslėptais defektais ir suklastota rida, dažnai nė neįtardami, kad permoka už prastos būklės automobilį.
Automobilių duomenų įmonė „carVertical“ atliko kasmetinį rinkos skaidrumo tyrimą, siekdama įvertinti, kokiose šalyse įsigyti transporto priemonę iš antrų rankų – rizikingiausia. Lietuva, kaip ir praeitais metais, reitinge užėmė 23-ią vietą – tai vienas blogiausių rezultatų iš visų tyrime dalyvavusių šalių. Kaimyninė Latvija rikiuojasi 24-oje vietoje, Estija – 21-oje, o Lenkija – 18-oje.
Vidutinis perkamų automobilių amžius Lietuvoje padidėjo
Tyrimo duomenys atskleidė, kad Lietuvoje 7,7 proc. automobilių rida buvo suklastota. Vidutiniškai šie duomenys buvo koreguojami 100,5 tūkst. kilometrų. Remiantis tyrimo rezultatais, pagal šį rodiklį Lietuvą lenkia tik Latvija, kurioje rida vidutiniškai sumažinama 102,6 tūkst. kilometrų. Kadangi automobilio kaina tiesiogiai priklauso nuo ridos, tokias transporto priemones įsigiję vairuotojai smarkiai už juos permoka.
Daužtų automobilių statistika taip pat nedžiugina: 51,3 proc. visų „carVertical“ platformoje Lietuvoje tikrintų transporto priemonių turėjo apgadinimų, o vidutinė žalos vertė siekė 3 500 eurų.
Įsigyti automobilį su suklastota rida ar praeityje įvykusiais apgadinimais labiausiai rizikuoja iš užsienio įvežtas transporto priemones perkantys vairuotojai. Kadangi 63 proc. visų naudotų automobilių Lietuvoje buvo importuoti iš kitų šalių, naujo modelio besidairantys pirkėjai turėtų būti itin atidūs.
Įdomu, kad per metus Lietuvoje smuktelėjo perkamų transportų priemonių amžius: 2023 m. lietuviai domėjosi 10,1 metų amžiaus automobiliais, o 2024 m. – 12,1 metų. Senesnius automobilius tikrino tik suomiai – čia vidutinis transporto priemonių amžius siekė 13,7 metų.
Jungtinė Karalystė išlieka rinkos lydere
Kaip ir praėjusiais metais, skaidriausia naudotų automobilių rinka iš visų tyrime dalyvavusių šalių buvo Jungtinėje Karalystėje. Automobilių su suklastota rida dalis čia siekė vos 2,1 proc. ir tik 17,8 proc. transporto priemonių buvo apgadintos. Skirtingai nei kontinentinėje Europoje, Jungtinėje Karalystėje absoliučios daugumos automobilių vairas yra dešinėje pusėje, dėl to vos 2 proc. visų šalies transporto priemonių buvo įvežtos iš užsienio.
Pirmajame skaidriausių šalių penketuke taip pat rikiuojasi Italija, Šveicarija, Vokietija ir Švedija.
„Vakarų Europos ir Skandinavijos šalių automobilių pirkėjai rečiau susiduria su ridos klastojimo atvejais ar nuslėptais defektais. Griežtesni įstatymai užtikrina, kad pirkėjai gali labiau pasitikėti transporto priemonių istorija ir kokybe“, – aiškina „carVertical“ komunikacijos vadovas M. Buzelis.
Iš visų tyrime dalyvavusių šalių tik Slovėnija įsiterpia tarp Vakarų ir Šiaurės Europos rinkų, užimdama 10-ąją vietą.
Rinkos skaidrumas Rytų Europoje išlieka nepakitęs
Įvertinus minėtus kriterijus paaiškėjo, kad mažiausiai skaidrios šalys tyrime – Ukraina, Latvija, Lietuva, Rumunija ir Estija. Praėjusiais metais šios rinkos taip pat rikiavosi žemiausiai. Automobilių su suklastota rida ir apgadinimais gausa, senas transporto priemonių parkas bei reikšminga importo dalis lemia tai, kad šių šalių rinkos vertinamos kaip itin neskaidrios ir rizikingos.
„Situacija Rytų Europos naudotų automobilių rinkoje išlieka nepakitusi. Kadangi už ridos klastojimą ar defektų nuslėpimą nubaudžiami vienetai, ši ydinga praktika dar ilgai neišnyks“, – aiškina M. Buzelis.
Daugiausiai ridos klastojimo atvejų tarp Europos šalių fiksuojama Latvijoje – 11,1 proc. ir Ukrainoje – 9,6 proc. Didžiausia daužtų automobilių dalis – Lenkijoje (61,2 proc.) ir Slovakijoje (60,5 proc.).
Kaip apskaičiuojamas Rinkos skaidrumo indeksas?
„carVertical“ tyrime išanalizuotos įmonės vartotojų įsigytos transporto priemonių istorijos ataskaitos nuo 2023 m. spalio iki 2024 m. rugsėjo. Rinkos skaidrumo indeksas apskaičiuotas naudojant 6 rodiklius:
- Odometrų, kurių rodmenys suklastoti, procentinė dalis
- Suklastotų odometrų duomenų vidurkis kilometrais
- Apgadintų automobilių procentinė dalis
- Santykinė žalos suma
- Importuotų naudotų automobilių procentinė dalis
- Vidutinis patikrintų automobilių amžius
Kadangi rinkos skaidrumui šie kriterijai nėra vienodai svarbūs, jiems buvo suteiktos skirtingos reikšmės. Pavyzdžiui, suklastotos ridos duomenys kilometrais yra reikšmingesni nei vidutinis „carVertical“ patikrintų automobilių amžius tam tikroje šalyje.