Lietuviai vis dažniau naudotų automobilių ir jų detalių ieško ne tik lietuviškose interneto platformose, bet ir užsienio – Vokietijos, JAV, Lenkijos. Ir kuo toliau, tuo dažniau ryšis automobilius įsigyti nuotoliu, teigia IT konsultacijų įmonės „Nomads.lt“ ekspertas Gediminas Šukys.
G. Šukys pastebi, kad lietuviai labai aktyviai naudojasi automobilių ir jų detalių skelbimų svetainėmis. „Tarp visų lietuvių lankomų svetainių lietuviškas automobilių skelbimų portalas „Autoplius.lt“ yra net 12–oje vietoje pagal apsilankymų skaičių, nusileidęs, tik, pavyzdžiui, „Google“, „Youtube“, „Facebook“ ir populiariausiems naujienų portalams. Per mėnesį jame apsilankoma net 12 milijonų kartų.
Palyginimui, Vokietijoje populiarusis „Mobile.de“ rikiuojasi tik 51 vietoje, o „Otomoto.pl“ Lenkijoje – 26 vietoje. Taigi Lietuvoje automobilių ir jų detalių paieška galėtų būti pavadinta nacionaliniu hobiu“, – juokauja „Nomads.lt“ ekspertas.
Pasak jo, lietuvaičiai vis aktyviau naudotų automobilių ir jų detalių ieško ir užsienietiškuose portaluose, dažniausiai Vokietijos ir JAV. „Štai vokiškame skelbimų portale „Mobile.de“ lietuviai praėjusį mėnesį lankėsi net 393 tūkst. kartų – šis portalas yra 6–oje vietoje tarp lietuvių lankomiausių automobilių temos svetainių. O į JAV automobilių aukcionų portalą „Bidcars.com“ per mėnesį buvo užsukta beveik 200 tūkst. kartų – 5 kartus daugiau nei tuo pačiu metu pernai.
„Regitros“ duomenimis, JAV užima 4-tą vietą pagal importuojamų automobilių kiekį arba virš 7 proc. naudotų automobilių rinkos“, – teigia G. Šukys. Lenkijos skelbimai rikiuojasi tik po to. Pavyzdžiui, skelbimų portalas „Olx.pl“ yra 22–oje lietuvių lankomiausių skelbimų svetainių vietoje, į jį lietuviai per mėnesį užsuko 168 tūkst. kartų.
„Nomads.lt“ eksperto teigimu, automobilių temos svetainių lankomumas nuolat auga, tobulėja ir jų funkcionalumas, plečiasi paslaugų spektras. „Praeina tie laikai, kai internete radus skelbimą reikia skambinti, aiškintis, tartis dėl apžiūros ir mokėjimo. Pavyzdžiui, dabar naudotas automobilių detales galima keliais paspaudimais įsigyti kaip dėvėtą drabužį – platforma „rrr.lt“, kuri yra tarsi „Vinted“ atitikmuo, per metus apsilankymų srautą padidino 20 procentų, ja aktyviai naudojasi ne tik lietuviai, bet ir užsieniečiai“, – sako G. Šukys.
Taupys laiką ir „nesimatuos“ gyvai
Automobilių brokerių įmonės „Procar“ direktorius Remigijus Kaniava pastebi, kad vis mažiau žmonių važiuoja į aikšteles ieškoti automobilių. „Sakyčiau, tai daro vienas žmogus iš dešimties. Kai kurie, žinoma, vis dar pasidaro sau pramogą – atvažiuoja gyvai apsižiūrinėti, ypač jei automobilių vietoje yra daugiau. Tačiau jei ieško brangesnio automobilio (20 tūkst. eurų ir daugiau), pirmiausia susiranda nuotoliu, tuomet atvažiuoja, apžiūri ir perka. Nors vis dažniau bus tokių sandorių, kur apžiūrėti prieš įsigyjant ir nebus reikalo“, – sako R. Kaniava.
„Procar“ direktoriaus teigimu, dažnesniam automobilių įsigijimui nuotoliu įtakos turės du faktoriai – naudojimasis brokerių paslaugomis ir pardavėjų reitingai skelbimų platformose.
„Lietuviai po truputį perima Vakarų Europoje esančias tendencijas naudotis automobilius parduodančių įmonių paslaugomis. Įmonių, kurios turi gerą reputaciją, siūlo visą aptarnavimą ir visas papildomas paslaugas: lizingo, pratęstos garantijos, remonto ir t.t. Kuo toliau, tuo daugiau sandorių bus daroma per įmones, nes žmonėms reikia operatyvumo, greitų paslaugų, o ne gaišti laiką važiuojant į turgų, aiškinantis dėl galimai atsuktos ridos, samdant meistrus patikrinti automobilio būklę ir pan. Naudotus automobilius parduodančios įmonės visą informaciją pateikia skelbime, taip pat automobiliai būna arba su galiojančiomis garantijomis, arba su įmonių suteikiamomis, o tai suteikia patikimumo. Beje, užsieniečiai beveik visuomet perka neapžiūrėję – apsisprendžia įvertinę tai, kas yra paskelbta“, – pasakoja R. Kaniava.
Taip pat, pasak jo, situaciją keičia ir skelbimų platformose diegiami pardavėjų reitingai: jei pardavėjo reitingas aukštas, pirkėjai jaučiasi ramūs, kad nebus apgauti.
Mėgsta „žaisti“ aukcionuose, bet kai ko neįvertina
„Procar“ vadovas sako, kad automobilių aukcionai JAV nepraranda populiarumo, nes žmones masina kainos. „Tačiau jei automobilį perka ne profesionalas, dažniausiai tiksliai neįvertinamos reikalingo remonto išlaidos ir galiausiai tokio automobilio kaina gali būti panaši kaip ir pirkto Europoje. Arba po pusės metų vargo, atsiplukdžius, išmuitinus ir suremontavus, „išlošia“ vos tūkstantį eurų. Tuo tarpu Europoje galima lengvai įsigyti nedaužtą automobilį ir jį atsigabenti per savaitę“, – teigia R. Kaniava. Žinoma, anot jo, kartais žmones vilioja išskirtiniai automobiliai – amerikietiški „muscle cars“, kabrioletai, kurių Europoje negali gauti, tačiau tokie įsigijimai gana reti.
Automobilius pirksime telefone
„Nomads.lt“ ekspertas pastebi, kad naudotų automobilių ir jų detalių skelbimų svetainių yra nemažai, tačiau vienos iš jų yra gerokai lankomesnės už kitas. „Tam įtakos turi įvairūs faktoriai, tačiau didžiausias – prekės ženklo žinomumas. Rinkos senbuviai turi sukaupę didelį įdirbį ir yra gerai žinomi. Beveik visi tokie portalai pagrindinį srautą „susirenka“ tiesiogiai, o tik nedidelė dalis lankytojų į svetainę ateina per organinę paiešką“, – vartotojų pasirinkimus komentuoja G. Šukys.
Tačiau žinomumas dar nėra viskas – anot eksperto, sėkmės receptas yra gera vartotojo patirtis. „Tai reiškia, kad svetainės naudojimas turi būti patogus, kad ir ką vartotojas joje norėtų daryti: ieškoti prekių, jas palyginti ir pan. Beje, jau dabar apie du trečdalius visų apsilankymų automobilių temos svetainėse yra atliekama naudojantis mobiliaisiais telefonais, tad platformos pritaikymas išmaniesiems yra būtinas. Taip pat labai svarbus yra ir greitas svetainės veikimas, kadangi šiuolaikinis lankytojas yra nekantrus ir nori rezultatų akimirksniu“, – pastebi G. Šukys.
Jo nuomone, konkuruojantys pardavėjai, turės siūlyti vis daugiau ir aktualesnių papildomų paslaugų, kad priviliotų pirkėjus. „Ir pirkimo sąlygas galima laikyti konkurenciniu pranašumu. Pavyzdžiui, vienas pagrindinių „Amazon“ konkurencinių pranašumų yra galimybė pristatyti didelę dalį prekių jau kitą dieną“, – pastebi ekspertas.