Didesnio pravažumo automobilių evoliucija: kodėl tai daugiau nei mados reikalas?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Repudiandae velit quae consequuntur vitae, nisi suscipit, est beatae?

Didesnio pravažumo automobilių evoliucija: kodėl tai daugiau nei mados reikalas? Photo caption

Didesnio pravažumo automobilių evoliucija pasiekė tokį lygį, kad šie tapo vairuotojų ypač pamėgtu pasirinkimu. Nenumaldomai didėjantis SUV automobilių populiarumas į rinkos paraštes stumia tradicinius vidutinio dydžio ir kompaktiškus hečbekus bei universalus. Ar SUV modeliai tikrai tokie praktiški, patogūs ir technologiškai pažangūs, kad patenkintų tiek vairuotojų, tiek ir tokiais automobiliais keliaujančių šeimų poreikius?

Kaip niekada didelis pasirinkimas

Prieš dešimtmetį prasidėjęs SUV modelių bumas ir toliau išlaiko pagreitį. Prieš šios bangos pradžią gamintojai itin stipriai konkuravo kompaktinių ir vidutinio dydžio modelių segmentuose, žurnalistai ir ekspertai ieškojo geriausių šių klasių automobilių, o šiandien stengiamasi užlipti ant didesnio pravažumo modelių pjedestalo.

Štai vienas autoritetingiausių Didžiosios Britanijos interneto portalų automobilių tematika „carbuyer.co.uk“ šiemet išrinko dešimt geriausių ekonominės klasės SUV modelių, kuriuos verta pirkti 2021-iaisiais. Šio dešimtuko viršuje kaip geriausias pasirinkimas pripažintas „Peugeot 3008“, po jo eina „Toyota CH-R“, o trečioje vietoje – „Škoda Kodiaq“.

Tokie rinkimai nė kiek nestebina ilgamečio „Lietuvos metų automobilio“ konkurso komisijos nario ir automobilių žinovo Dainiaus Leonavičiaus. Jis atkreipia dėmesį, kad šiandien rinkoje SUV modelių pasiūla ypač didelė, todėl sunku įsivaizduoti vairuotoją, kuris nerastų automobilio, galinčio patenkinti pačius įvairiausius poreikius.

„Visai neseniai išbandžiau trečiosios kartos „Nissan Qashqai“. Per jo pristatymą gamintojas pasakė, kad rinkoje yra 37 šio modelio konkurentai. Šiuo atveju mes nekalbame apie mažesnius ar „premium“ segmento modelius, todėl galime tik įsivaizduoti, koks didelis šiandien yra SUV ir krosoverių pasirinkimas“, – pastebi automobilių žinovas.

Panašios nuomonės laikosi ir televizijos laidos „Autopilotas“ naujų automobilių rubrikos vedėjas Gintenis Dauparas. Jis taip pat pastebi ypač didelę didesnio pravažumo modelių įvairovę.

„Neišsirinkti sau tinkamo tokios klasės automobilio galėtų nebent kažkokių ypač kraštutinių reikalavimų turintis vairuotojas. Gamintojai siūlo viską, pradedant ekonomiškais ir nebrangiais, baigiant sportiškais modeliais. Galima pasirinkti, ar nori gražesnio ir išskirtinio interjero, o gal kaip tik kažko klasikinio – siūloma tikrai labai daug“, – sako automobilių apžvalgininkas.

Sujungia tai, kas anksčiau buvo skirtinguose modeliuose

Kalbant apie tai, kodėl vairuotojai vis dažniau iš automobilių salonų išrieda SUV modeliais, o ne klasikiniais hečbekais ar universalais, ekspertai pastebi, kad įtaką tokiam pasirinkimui gali daryti ne tik mada ar noras išsiskirti, bet ir racionalūs vertinimai.

„Dabartiniai didesnio pravažumo automobiliai – labai universalūs, nes juose sujungtos kelios savybės. Jie saugūs, kas ypač svarbu šeimoms: važinėjant vienam gal tiek daug dėmesio tam neskiriama, bet, vežant vaikus, ši savybė itin svarbi.

Taip pat vairuotojai vertina ir patogesnį įsėdimą bei geresnį matomumą dėl aukštesnės sėdėjimo padėties. Trečias dalykas – aukštesnė prošvaisa ir didesnės galimybės nusigauti ten, kur galbūt negalėtum ar nenorėtum paprastu automobiliu. Žiemą SUV pasižymi geresnėmis pravažumo savybėmis, galų gale, mieste galima lengviau ir be didelės baimės važiuoti ant šaligatvio bortelio“, – stipriąsias savybes vardija G. Dauparas.

Jei lygintume skaičiais, pavyzdžiui, „Volkswagen Tiguan“ turi 19 centimetrų prošvaisą, o „Peugeot 3008“ kėbulas nuo žemės pakilęs net 22 centimetrus. O daugelio kompaktinės klasės hečbekų prošvaisa svyruoja nuo 9 iki 14 centimetrų.

Bendraudamas su vairuotojais ir pažįstamais, D. Leonavičius teigia išgirstantis įvairių nuomonių, o pats bandydamas daugybę automobilių, įskaitant ir naujausius SUV, pastebi, jog praktiškumo atžvilgiu jie ne visada gali lygiuotis su analogiško dydžio universalais. Tačiau pritaria, kad kai kuriais atžvilgiais SUV tikrai gali papirkti.

„Būna, žmogus nusiperka SUV, nes jo labai nori, bet po kurio laiko, kai pasikalbame, sako, kad galbūt toks automobilis patenkina ne visus poreikius. Dažniausiai nuvilia bagažinės dydis, nes iš pirmo žvilgsnio atrodo, jog tokio dydžio automobilis tikrai turėtų pasiūlyti daugiau.

Tačiau kai paklausi, ar dabar, kai jau išbandei SUV, ateityje planuoji grįžti prie kompaktinio ar vidutinio dydžio universalo, išgirsti, kad – ne. Į didesnio pravažumo automobilį patogiau įsėsti, be to, vairuotojams patinka aukštesnė sėdėjimo padėtis ir geresnis matomumas, tad jie pasirenka šiuos privalumus, vietoje, tarkime, didesnės bagažinės“, – pasakoja D. Leonavičius.

Galimybes gerinančios hibridinės technologijos

Didesnio pravažumo modeliai, kad ir kaip ironiškai tai skambėtų, dažniausiai yra varomi tik priekiniais ratais ir sunkiau išvažiuojamuose keliuose jiems labiau padeda tik aukštesnė prošvaisa, bet ne visų varančių ratų pavara. Tačiau kai kurie gamintojai siūlo vairuotojams hibridines sistemas, padedančias suderinti net du aktualius dalykus vienu metu – pagerinti degalų ekonomiją ir užtikrinti didesnį pravažumą.

„Nemaža dalis rinkoje siūlomų SUV modelių net negali turėti visų varančiųjų ratų pavaros, o vairuotojai taip pat dažniausiai renkasi modelius su priekiniais varomaisiais ratais. Bet šiandien rinkoje yra hibridinių modelių, dėl šios sistemos pasižyminčių geresniu pravažumu.

Pavyzdžiui, yra tekę bandyti hibridinius „Peugeot“ SUV modelius, kurie tikrai leido jaustis ramiai, komfortiškai ir užtikrintai sunkiai išvažiuojamuose miško keliuose. Gamintojas hibridinę pavarą būtent taip ir sukalibravo, kad ji padėtų tokiomis sąlygomis, pagerintų pravažumo savybes, ir tai veikia.

Žinoma, mes nekalbame apie rimtą bekelę ar automobilio panardinimą į vandenį iki pusės, tačiau tokios sistemos praverčia kasdienėse situacijose, sakykim, norint lengviau privažiuoti prie namo ar sodybos, kur nėra asfalto ar kokio nors kietesnio pagrindo. Be abejonės, taip pat pasitarnauja ir žiemą“, – patirtimi dalijasi D. Leonavičius.

Hibridinių pavarų pritaikymą, siekiant pagerinti SUV modelių pravažumo savybes, pastebi ir G. Dauparas.

„Hibridinės pavaros turi ne vieną privalumą. Pavyzdžiui, vidutinio dydžio universalui elektriniai varikliai gali suteikti papildomos galios, pagerinti dinamines savybes arba padidinti sukibimą. Be viso to, SUV modelių elektriniai varikliai gali reikiamu metu pradėti sukti galinius ratus ir taip pagerinti pravažumą.

Todėl iš esmės hibridinės pavaros, nesvarbu – įkraunamos iš tinklo ar tradicinės – turi kelis privalumus, kuriuos galima pritaikyti atsižvelgiant į modelio specifiką ir vairuotojų poreikius. Ne mažiau svarbu, kad jos degalų sąnaudas leidžia sumažinti 30–40 proc. Laimima visais atžvilgiais, nes pagerinamos važiavimo savybės ir ekonomija bei ekologija“, – pabrėžia automobilių apžvalgininkas.

Error occurred