Septynių Europos Sąjungos valstybių narių koalicija ragina imtis veiksmų, kad būtų išsaugotas bloko automobilių pramonės konkurencingumas tuo metu, kai ji turi investuoti į inovacijas, kad atitiktų griežtesnes išmetamųjų teršalų ribas. Italija, Lenkija ir Austrija yra vienos iš šalių, kurios ragina ES rasti sprendimą, kaip išvengti baudų automobilių gamintojams, viršijantiems naujus išmetamo CO2 kiekio mažinimo tikslus, kurie turi įsigalioti 2025 metais.
Aljansas, kuriam taip pat priklauso Bulgarija, Čekija, Rumunija ir Slovakija, taip pat nori patobulinti automobilių pramonės politiką, suderindamas paklausos skatinimą su parama investicijoms. „Šiuo metu pramonė yra kritinėje padėtyje, susiduria su dideliais iššūkiais, susijusiais su gamyba, užimtumu ir pasauline konkurencija, todėl reikia skubių ir koordinuotų veiksmų ES lygmeniu“, – bendrame pasiūlyme teigė šalys.
Pasiūlyme šalys teigė, kad 2025 metų tikslai kelia pavojų, kad automobilių gamintojams, kurie dėl lėtėjančio baterijomis varomų elektrinių transporto priemonių paplitimo negalės įvykdyti griežtų reikalavimų, gali būti skiriamos baudos. „Tokios nuobaudos labai apribotų pramonės galimybes vėl investuoti į inovacijas ir plėtrą, taip pakenkiant Europos konkurencingumui pasauliniu mastu“, – teigiama pasiūlyme.
Nuo 2025 metų ES sumažins naujų parduodamų transporto priemonių vidutinio išmetamo CO2 kiekio ribą nuo 116 g/km iki 94 g/km. Už šios ribos viršijimą gali būti skiriamos 95 eurų baudos už kiekvieną viršytą gramą kilometrui, padaugintą iš parduotų transporto priemonių skaičiaus. Kai kuriais skaičiavimais, automobilių gamintojams iš viso gali tekti sumokėti daugiau kaip 15 mlrd. eurų baudų.
Automobilių pramonė yra Europos pasididžiavimas
Europos gamintojų pozicijų stiprinimas pasaulinėje arenoje yra vienas iš pagrindinių Europos Komisijos pirmininkės Ursulos von der Leyen prioritetų per jos antrąją kadenciją iki 2029 metų. Lapkričio 27 dieną Europos Parlamentui patvirtinus naują komisarų komandą, U. von der Leyen įstatymų leidėjams sakė, kad regiono automobilių pramonė yra Europos pasididžiavimas, ir pažadėjo užtikrinti, kad ateityje automobiliai ir toliau bus gaminami Europoje.
EK pirmininkė taip pat sakė žurnalistams, kad ji asmeniškai vadovaus naujam vykstančiam strateginiam dialogui su automobilių pramonės atstovais ir susijusiais dalyviais. Pramonės grupė ACEA, kuri lobistiškai siekia, kad 2025 metų tikslai būtų sušvelninti, teigė, kad Europos automobilių gamintojai susiduria su vis didesniais iššūkiais, nes elektromobilių paklausa išlieka maža, o sąnaudos didėja.
„ES ministrų politinės paramos signalas galėtų būti pirmas žingsnis ieškant tikslo laikymosi klausimo sprendimo. Tai nėra lengva išspręsti, tačiau matėme, kad ir politiškai ten, kur yra noras, yra ir kelias“, – sakė ACEA generalinė direktorė Sigrid de Vries. Išmetamųjų teršalų jungimas yra būdas, kuriuo automobilių gamintojai gali pasiekti 2025 metų tikslus, tačiau kol kas atrodo, kad nė viena iš didžiųjų automobilių grupių šia galimybe nepasinaudojo, nors „Volkswagen Group“ ir „Renault Group“ davė suprasti, kad yra atviros jungimui.