Įsivaizduojama, neva į švaros centrus rieda tik nauji ir prabangūs automobiliai, į tunelius – nauji ar apynaujai vidutinės klasės modeliai, o jei vairuoji seną mašiną – toliau nei iki savitarnos plovyklos traukti neverta. Ar toks suskirstymas turi pagrindo?
Tinka tiek „Bentley“, tiek senam „Passat“
Vairuoti švarų, prižiūrėtą automobilį – ne vien tik malonumas jo vairuotojui. Specialistai kartoja, kad reguliariai plaunamas automobilis išlaiko didesnę vertę, nes žiemą, vasarą, pavasarį ir rudenį pašalinus nuo jo druskas, dulkes, paukščių išmatas ir kitus nešvarumus, kėbulas mažiau rūdija, o dažai ir lakas geriau išlaiko spalvą bei blizgesį.
Automobilistai žino, kad transporto priemonę plauti reikia. Tik kur tą daryti, kai Lietuvoje tiek daug skirtingų plovyklų: savitarnos, tunelinėse, automatinėse ar švaros centruose? Kur važiuoti švaros procedūrų su naujausiu, vos iš salono išriedėjusiu 2024-ųjų modeliu, o kur – su gerokai pagyvenusiu 2004-ųjų eksponatu ar jau tuoj istoriniu tapsiančiu 1994 metų automobiliu?
Iš tiesų, kad ir kaip vairuotojų bendruomenė skirstytų plovyklas, nėra skirtumo, kur koks automobilis bus nuplautas. Seną „Volkswagen Passat“ vairuotojas gali vežti į švaros centrą, o „Bentley“ galima plauti savitarnos plovykloje. Lygiai taip pat tunelinėje plovykloje galima nuprausti bet kokio amžiaus automobilį.
Skirsto ne automobiliai, o klientų įpročiai
Transporto priemonės plovimo vieta iš esmės priklauso nuo savininko įpročių, švaros reikalavimų ir finansų. Švaros centrai siūlo ilgiau trunkančias ir daugiau kainuojančias paslaugas. Oficialiai bei tvariai veikiančiose įmonėse kainos prasideda nuo penkiasdešimties eurų už išorės ir salono švarinimą, o pasirinkus papildomų paslaugų kaina gali siekti ir kelis šimtus eurų. Natūralu, kad tai įkandama ne visiems vairuotojams, ar bent jau ne nuolatinei, kasdienei automobilio priežiūrai.
Priklausomai nuo plovėjo įgūdžių, bene pigiausia automobilį plauti savitarnos plovyklose. Ten nusiplauti transporto priemonę galima vos už du eurus, o tvarkingai, pagal visas programas – vos už 5–10 eurų, priklausomai nuo plovyklų tinklo, automobilio dydžio ir jo purvinumo. Tiesa, darbą dirbti teks pačiam, tikėtina, jog apsitaškysite, kas gali būti tikru iššūkiu šaltuoju metų sezonu, ir nėra garantijų, kad numazgosite automobilį tolygiai. Tam, kad nudžiūvus automobiliui neišlįstų dėmės, reikėtų jį pačiam ir nusausinti.
Aukso vidurys – tunelinės plovyklos, nes jose automobilis dėl inovatyvių technologijų ir sistemų nuplaunamas ir nusausinamas tolygiai ir itin greitai. Plovimas trunka vos nuo 96 sekundžių, visada užtikrinama vienoda kokybė, o vairuotojui nė nereikia išlipti iš automobilio.
Šių plovyklų kaina taip pat per viduriuką, tačiau arčiau savitarnos plovyklų. Priklausomai nuo programos, paslauga kainuos 10–20 eurų, o pasinaudojus akcijomis kaina gali svyruoti ir vos nuo 6-8 eurų.
Tiesa, įsigyjant tunelinių plovyklų abonemento paslaugas, automobilius prižiūrintiems vairuotojams vidutinė plovimo kaina gali sumažėti iki savitarnos plovyklų kainų lygio, priklausomai nuo to, kaip dažnai plaunamas automobilis.
Dabar tunelinės plovyklos gali konkuruoti su švaros centrais ir dėl salono valymo.
Pavyzdžiui, Vilniuje ir Kaune galima rasti jau tris „PRO BRO“ salono valymo tunelius, kuriuose profesionalų komanda mašinos vidų sausai išvalo per 8 minutes. O kalbant apie savitarnos plovyklas, ne visos net siurblius salonui siurbti turi.
„Kas yra geriausia, turėtų nuspręsti pats vairuotojas pagal savo poreikius – jeigu turi laiko ir gerus įgūdžius kruopščiai plauti automobilį bei nebijai sušlapti – tuomet tinka savitarna, jeigu norisi kruopštaus visapusio automobilio valymo ir negaila laiko – tinkamiausi švaros centrai, na o jeigu norisi reguliarios priežiūros ir švaros per mažiau nei dvi minutes – tuomet tunelinės plovyklos labiausiai atitinka poreikį.“, – plovyklų skirtumus apibendrina automobilių fotografas, pats paruošiantis modelius fotosesijoms, Vytautas Pilkauskas.
Į plovyklas – tik su tvarkingais automobiliais
Tiesa, švaros centrai pasirūpins bet kokiu automobiliu, savitarnos plovykloje pats savininkas galės pritaikyti plovimą pagal savo transporto priemonę, o automatinės ir tunelinės plovyklos taiko tam tikrus reikalavimus ir įleidžia ne visus. Tik tie reikalavimai neturi nieko bendra nei su mašinos amžiumi, nei verte. Į tokias vietas reikia vykti techniškai tvarkingais automobiliais.
Pavyzdžiui, minėtų „PRO BRO Express“ tunelinių plovyklų taisyklėse nurodyta, kad negalima važiuoti automobiliu, turinčiu neoriginalių kėbulo dalių ar prastai pritvirtintų, ar aplūžusių kėbulo detalių, mat šepečiai gali jas apgadinti ar net nurauti. Taip pat ten nelaukiami snieguoti ar itin purvini, pavyzdžiui, iš bekelės grįžę visureigiai, nes jų purvo gabaliukai, maži akmenukai gali apibraižyti automobilį. Siekiant to išvengti, mikropluošto šluostės yra nuolat plaunamos ir reguliariai keičiamos.
Pasak V. Pilkausko, jei automobilis tvarkingas, tuomet jį galima švarinti ten, kur patogiausia vairuotojui. Svarbiausia tai daryti reguliariai, bent 3-5 kartus per mėnesį, nes mūsų klimato sąlygos, net ir šiltuoju metų laiku, labai palankios rūdims plisti.