Vairuotojai šturmuoja šalies degalines: nustebsite sužinoję, kur šiuo metu pigiausias benzinas visoje ES

Viktoras Baliulis , 2025-07-20, 17:55
0
Vairuotojai šturmuoja šalies degalines: nustebsite sužinoję, kur šiuo metu pigiausias benzinas visoje ES

Praėjusią savaitę Lietuvos degalų rinkoje fiksuoti skirtingi kainų pokyčiai. Skelbiama, jog benzino vidutinė kaina sumažėjo 0,8 proc., o dyzelino padidėjo 0,3 proc. 

Šie skaičiai rodo, kad kainų tendencijos išlieka dinamiškos, nors degalai Lietuvoje ir toliau išsiskiria palankesniais tarifais nei daugelyje kitų Europos Sąjungos šalių. Benzinas mūsų šalyje šiuo metu yra net 14,5 proc. pigesnis nei bendras ES vidurkis, dyzelinas – 4,4 proc. pigesnis. 

Tai ypač ryšku žvelgiant į Baltijos šalių kontekstą, Lietuvoje degalai šiuo metu yra pigiausi. Liepos 14 dieną degalinėse benzinas kainavo vidutiniškai 1,39 Eur/l, o dyzelinas – 1,49 Eur/l. Panaši kaina pastarąjį kartą fiksuota gegužės mėnesį, tad ši savaitė grąžino vartotojus į kiek žemesnių kainų lygį. 

Tiesa, dyzelinas išlieka brangesnis, o skirtumas tarp šių dviejų degalų vėl padidėjo iki 0,10 Eur/l, tokį pat atotrūkį paskutinį kartą matėme kovą.

Lietuvos degalų kainos šiuo metu ypač konkurencingos net ir lyginant su kaimyninėmis šalimis. Latvijoje ir Estijoje benzinas kainuoja gerokai daugiau, atitinkamai 1,57 Eur/l ir 1,60 Eur/l, o tai yra apie 15–20 centų brangiau nei Lietuvoje. 

Dar įdomesnė situacija yra su Lenkija. Ilgą laiką benzinas Lenkijoje buvo pigesnis, tačiau šią savaitę situacija apsivertė ir benzino kaina ten siekia 1,394 Eur/l, o Lietuvoje – 1,392 Eur/l. Tai simbolinis, bet vis tiek reikšmingas poslinkis, pirmas toks šiais metais nuo balandžio.

Tarp Europos Sąjungos valstybių ryškėja dar didesni skirtumai. Pavyzdžiui, Danijoje, Nyderlanduose ir Graikijoje benzinas siekia 1,75–1,93 Eur/l. Tokiose šalyse kaip Kipras, Malta ar Bulgarija jis gerokai pigesnis – vos 1,23–1,37 Eur/l. 

Lietuva šiuo metu patenka į šalių trejetuką su bene žemiausiomis kainomis – pigiau nei pas mus yra tik trijose ES valstybėse. 

Kalbant apie dyzeliną, jo kainų tendencija praėjusią savaitę buvo auganti visoje Europoje, kainos padidėjo nuo 0,3 iki 3,1 proc. Tačiau bendra per pastaruosius 12 mėnesių tendencija rodo, kad daugumoje valstybių dyzelinas atpigo, išskyrus Lietuvą. 

Mūsų šalyje per metus dyzelinas brango 2 proc., kai kitur fiksuoti 2–7 proc. kainos sumažėjimai. Tai kelia klausimų, kodėl Lietuvoje dyzelinas kyla priešingai nei bendra Europos tendencija, galima įtarti tiek vietinės rinkos niuansus, tiek logistikos grandinės kaštų pokyčius.

Šiuo metu Estijoje ir Latvijoje dyzelinas yra brangesnis nei Lietuvoje, atitinkamai 1,50 Eur/l ir 1,56 Eur/l, tačiau Lenkijoje šie degalai kainuoja gerokai mažiau – 1,42 Eur/l. 

Tai reiškia, kad lietuviai, važiuodami į Lenkiją, ir toliau gali tikėtis pigesnio dyzelino, bet ne visais atvejais, ypač jei kelionė reikalauja didelių atstumų. Kainų skirtumai tarp ES šalių ir čia labai akivaizdūs. 

Danijoje, Airijoje ir Nyderlanduose dyzelinas brangiausias – 1,68–1,78 Eur/l. Mažiausi tarifai fiksuoti Čekijoje, Bulgarijoje ir Maltoje, kur kainos siekia 1,21–1,38 Eur/l. Mažesnės nei Lietuvoje kainos šiuo metu fiksuojamos net devyniose ES šalyse.

Didmeninė degalų kainodara irgi patiria pokyčių – liepos pirmoje pusėje didmeninė benzino kaina liko nepakitusi, tačiau dyzelinas pabrango 0,04 Eur/l. Birželį benzinas brango 0,01 Eur/l, o dyzelinas – 0,04 Eur/l. 

Gegužės mėnesį šių degalų kaina didėjo dar po 0,01 Eur/l. Tai rodo nuosaikią, bet pastovią didmeninių kainų augimo tendenciją, kuri gali daryti įtaką mažmeninėms kainoms per artimiausias savaites.

Be to, šiuo metu Lietuva importuoja žaliavinę naftą iš keturių šalių – Norvegijos, Saudo Arabijos, Alžyro ir Jungtinės Karalystės. Anksčiau buvo importuojama ir iš JAV.

Tai rodo, kad tiekimo kanalai diversifikuojami, tačiau žaliavos kilmės šalis vis tiek turi įtakos galutinėms kainoms, tiek per tiekimo sąnaudas, tiek per politinius ar logistikos trikdžius.

Apibendrinant galima teigti, kad nors degalų kainos Lietuvoje išlieka konkurencingos, jos vis tiek jautriai reaguoja į tarptautinius naftos rinkos pokyčius. 

Dabartinis skirtumas tarp benzino ir dyzelino gali paveikti vartotojų pasirinkimus, o artimiausiu metu tikėtina, kad degalų kainų tendencijos išliks nepastovios. Verta stebėti ne tik vietinius pokyčius, bet ir pasaulinius įvykius, ypač tuos, kurie susiję su naftos gavybos ar transportavimo sutrikimais Artimuosiuose Rytuose ar kitur.

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas