Šio projekto dėka regiono gyventojai gali naudotis nemokamomis pavėžėjimo paslaugomis elektra varomais mikroautobusais. Pirmus metus gyvuojančios iniciatyvos rezultatai kalba patys už save – nuvažiuota daugiau nei 100 tūkst. km, o dėl didelio paslaugos populiarumo savivaldybė planuoja įsigyti papildomų elektromobilių bei gerąja patirtimi pasidalinti su kitomis savivaldybėmis.
2023 m. Lazdijų rajono savivaldybėje įgyvendintas bandomasis tvaraus mobilumo projektas „Lazdijai veža“ iš esmės pagerino judumo ir susisiekimo sąlygas regione. Iš Europos Sąjungos LIFE programos ir Lietuvos biudžeto lėšų įrengta būtina elektromobilumo infrastruktūra – dvi viešos 44 kW galios įkrovimo stotelės Seirijų ir Veisiejų miestuose bei įsigyti trys aštuonviečiai elektromobiliai „Toyota Proace Verso Electric“, kuriais rajono gyventojai vežami nemokamai. Iš minėtų lėšų apmokamas ir vairuotojų darbo užmokestis bei kelionių užsakymo sistemos aptarnavimas.
Iniciatyva įgyvendinta remiantis Vokietijos, Liuksemburgo ir Prancūzijos pavyzdžiais. Pasiruošimo etape netrūko diskusijų su mobilumo ekspertais bei vietos gyventojų poreikių ir įpročių analizės. Projektą pritaikius Lazdijų rajone, jis pristatytas ir kitoms pasienio savivaldybėms tiek Lietuvoje, tiek Lenkijoje. Viena iš jų – kaimyniniame Punske iniciatyvą atkartojo ir įsigijo vieną elektromobilį.
Vos per metus pasiekė neįtikėtinų rezultatų
Nemokamos kelionės „nuo durų iki durų“ naujais, elektra varomais automobiliais, netruko tapti kaimiškų vietovių gyventojų, ypač senjorų, įpročio dalimi. Tvaraus mobilumo paslauga, papildanti ribotas standartinio susisiekimo paslaugas rajone, pagerino gyventojų prieigą prie reikiamų paslaugų, sveikatos priežiūros įstaigų, parduotuvių, kultūros ar laisvalaikio centrų. Įgalinimas patogiai ir nemokamai judėti nuo taško A į tašką B, gyventojams, neturintiems nuosavo automobilio ar gyvenantiems toli nuo viešojo transporto stotelių, suteikia galimybių dalyvauti visuomeninėje veikloje, stiprinti bendruomeniškumą ir mažinti socialinę atskirtį.
Nemokamo elektrinio transporto paslauga padeda formuoti ir tvaraus judumo praktikas bei mažinti transporto sektoriaus emisijas. Remiantis Lazdijų rajono savivaldybės pateiktais duomenimis, dyzelinis maršrutinis M3 kategorijos autobusas, nuvažiuodamas 100 km, sunaudoja apie 22,5 l dyzelino, tai atitinka 224 kWh energijos bei generuoja apie 50 kg CO2 emisijų. Tuo tarpu Lazdijų rajone naudojamų elektromobilių energijos sąnaudos 100 km siekia 27 kWh ir kelionės metu neišmeta šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Taigi, teoriškai trimis elektromobiliais pakeitus tris dyzelinius autobusus kiekvienam 100 km galima sutaupyti per 150 kg CO2 emisijų bei apie 600 kWh energijos.
Tokios iniciatyvos svarbą ir poreikį liudija pavėžėjimo paslaugos naudojamumas – per pirmuosius metus nuvažiuota daugiau nei 100 tūkst. km. Trys elektriniai mikroautobusai naudojami nuolat ir tušti tikrai nevažinėja. Matydama augantį tokios paslaugos poreikį, Lazdijų rajono savivaldybė neketina sustoti ir planuoja įsigyti papildomų elektrinių transporto priemonių. Galimybe analogiškas paslaugas pasiūlyti ir savo gyvenvietėse jau domisi ir kitos Lietuvos savivaldybės. APVA primena, kad savivaldybės (ir kitos viešojo sektoriaus institucijos) įsigydamos elektra varomą transporto priemonę gali gauti 5 tūkst. eurų paramą už naują automobilį ir 2,5 tūkst. eurų paramą – įsigijus naudotą automobilį. Taip pat teikiama parama ir elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimui.