Kas turi našiausią elektros pavarą, kieno technologijos stebina net visko regėjusius komisijos narius, kuriuos modelius sunkiausia palikti, kai juose pasėdi, o kurie labiausiai traukia akį savo išore?
Ritasi nauja populiarumo banga
Vertinant pastarąjį veiksnį, vienu šviežiausių oro gūsių rinkoje vadinama nauja kupė SUV modelių populiarumo banga. Ji aprėpia iš pažiūros kartais sunkiai derančius elementus, kadaise pristatytus tokiuose modeliuose, kaip antai „BMW X6“ ar „Mercedes-Benz GLE Coupe“.
Aukštesnis kėbulas ir vairuotojo bei keleivių sėdimoji padėtis kartu su sportiniams automobiliams būdinga nuožulnesne galine stogo linija – tokia kombinacija dabar pirkėjus bando vilioti ne tik prabangių, bet ir vidutinės klasės modelių gamintojai.
Šiemet geriausiųjų konkurse tokias linijas brėžia ne tik prabangus „Audi SQ8 Sportback e-tron“, bet ir ant vienodos platformos sukurti japoniški „Subaru Solterra“ bei „Toyota bZ4X“ ir daug dėmesio nuo pat debiuto pritraukęs „Peugeot 408“. Kalbėdamas apie šį modelį, „Lietuvos metų automobilio 2024“ komisijos narys Justas Lengvinas sako, kad visų pirma jis išsiskiria būtent savo išvaizda.
„Susidomėjusius žvilgsnius jutau tiek tada, kai su šiuo modeliu leidau savaitgalį pajūryje, tiek ir jam stovint visų konkurso dalyvių apsuptyje. Nežinau, ar taip galima palyginti, bet pirmą kartą išvydęs parodoje, norėjau jį pavadinti mažuoju „Lamborghini Urus“ pusbroliu dėl jų tarpusavio panašumo“, – šypsosi žurnalistas.
Šiemet rinkimų komisijoje debiutavęs automobilių fotografas Vytautas Pilkauskas atkreipia dėmesį į bendrą naująją „Peugeot“ dizaino kalbą, kuri skatina ilgiau nužiūrėti šios markės automobilius. Todėl, atrodo, jog kupė SUV modelis natūraliai įsiliejo į prancūzų gamą.
„Šis gamintojas sukuria kitokį jausmą ir prie vairo – tiek dėl jo formos, tiek dėl padėties“, – pastebi pašnekovas.
Nes nori pirkėjai
Nuolat automobilius fotografuojančių komisijos narių nestebina ryškiai įsižiebusi kupė SUV kėbulo modelių mada. Pasak V. Pilkausko, tokio tipo automobiliai traukia žvilgsnį, verčia į juos atkreipti didesnį dėmesį gatvėje, o vėliau – plačiau pasidomėti konkrečiu modeliu. Todėl nenuostabu, jog jie vis labiau patinka pirkėjams.
„Fotografuoti juos tikrai smagu. O gamintojui privalumas pasiūlyti tokį kėbulo tipą, kurio vis labiau trokšta pirkėjai. Renkantis automobilį, itin svarbų vaidmenį turi išvaizda, taigi gražus, akį glostantis modelis iš karto tampa geidžiamas. Žmonėms smagu vairuoti kupė automobilius, nors ir turinčius ketverias dureles bei aukštą prošvaisą. Tokia mada“, – konstatuoja V. Pilkauskas.
Ir šios mados vėjai nenurims. Anaiptol – populiarėjant elektromobiliams ir žmonėms tebenorint SUV modelių, inžinieriams vis dažniau teks ieškoti būdų, kaip aukštą kėbulą suderinti su našumu, leidžiančiu nuvažiuoti daugiau kilometrų viena baterijos įkrova. Kaip prieš keletą metų leidiniui „Auto Express“ paaiškino tuometis „Volvo“, o dabar „Bentley“ modelių dizaino vadovas Robinas Page’as, „vienintelis būdas suderinti šias priešingybes yra gerinti aerodinamiškumą“. Kupė SUV kėbulas būtent tuo ir pasižymi.
Praktiškumas ar grožis: gali būti ir abu
J. Lengvinas atkreipia dėmesį, kad tokios automobilio linijos kartais verčia praktiškumą aukoti dėl grožio. Dėl nuožulnaus stogo gali nukentėti bagažinės dydis, o kartais – ir salono erdvė. Tačiau vertinti reikėtų kiekvieną automobilį į jį įsėdus – skiriasi tiek žmonių sudėjimas, tiek poreikiai, tiek gamintojų sėkmė ieškant harmonijos tarp išvaizdos ir praktiškumo.
Štai elektromobilių „Subaru Solterra“ ir „Toyota bZ4X“ bagažinėse telpa po 452 litrus krovinių. Panašių parametrų „Peugeot 408“ modelis pasižymi 536 litrų tūrio bagažine (471 l iš tinklo įkraunamoje hibridinėje versijoje) ir pagal šį rodiklį nedaug nusileidžia tradiciniam SUV modeliui „Peugeot 3008“ (591 l).
Didesnio elektrinio „Audi SQ8 Sportback e-tron“ bagažinės talpa siekia 528 litrus, o tradicinio „Audi Q8“ – 569 litrus.
Anot V. Pilkausko, jeigu žmogus renkasi tokį kėbulo tipą, jis greičiausia įvertina savo poreikius ir supranta, ar jam pakaks tokio praktiškumo mašinos. Be to, konkurse dalyvaujantys kupė SUV modeliai nėra patys mažiausi, tad nesileidžia į skausmingus kompromisus dėl erdvės.
„Dar vienu minusu būtų galima laikyti plačius galinius statramsčius, kurie riboja matomumą manevruojant automobiliu atgal. Tačiau tam šiuolaikiniuose modeliuose yra viską išsprendžiančios vaizdo kameros“, – vertina pašnekovas.
Papildoma intriga
Vienas iš minimų modelių automobilių rinkimų komisijos nariams kels papildomą intrigą. Technologiškai „Peugeot 408“ yra itin artimas praėjusių metų konkurso nugalėtojui „Citroën C5X“. „Tiesa, šių metų konkurso dalyvis yra sportiškesnis, aštresnis ir griežtesnis“, – pastebi J. Lengvinas.
Komisijos nario teigimu, tai, kad „Peugeot“ prekių ženklas pastaruoju metu pastebimai pasistiebė, tik suteikia papildomų prieskonių konkurso vertintojų darbui.
„Vien tai, kad gamintojas dabar yra po dideliu „Stellantis“ koncerno skėčiu, man įkvepia tikėjimo juo. Juk dabar daug daugiau dalyvių susimeta tyrimams ir vystymui, tad išleidžiant mažiau galima pagaminti kokybiškiau. Neslėpsiu, pavyzdžiui, 508 modelis mano asmeniniame simpatijų sąraše kaip potencialus kasdienis automobilis įrašytas labai aukštai“, – reziumuoja specialistas.
30 konkurso dalyvių bus visapusiškai išbandomi komisijos narių, o geriausieji paaiškės gruodžio 1 dieną. Šiemet pirmą kartą konkurso istorijoje geriausiojo vardas bus suteiktas net 3 modeliams pagal kainų grupes: iki 39 999 eurų, nuo 40 tūkst. iki 59 999 eurų ir virš 60 tūkst. eurų.