Europos kelius gali supurtyti didžiulės permainos: naujausi pasiūlymai sukėlė diskusijų audrą visame regione

Viktoras Baliulis , 2025-06-08, 10:55
0
Europos kelius gali supurtyti didžiulės permainos: naujausi pasiūlymai sukėlė diskusijų audrą visame regione

Vyresni nei 70 metų vairuotojai gali susidurti su nauja pareiga - reguliariai įrodinėti savo gebėjimą valdyti transporto priemonę. Europos Komisijos pradėta iniciatyva siūlė, kad tokie vairuotojai kas penkerius metus privalomai tikrintų sveikatą. 

Nors Europos Parlamentas šį pasiūlymą atmetė kaip galintį skatinti diskriminaciją, diskusijos persikelia į nacionalinius kontekstus, viena aktyviausių šios temos šalininkių tapo lenkė Małgorzata Gromadzka iš KO partijos.

Iš pradžių buvo planuojama, kad vyresni nei 70 metų vairuotojai turės atlikti privalomus sveikatos patikrinimus kas penkerius metus. Jei medicininis įvertinimas būtų neigiamas, teisė vairuoti būtų panaikinta automatiškai. 

Tačiau Europos Parlamento nariai nusprendė, kad toks amžiaus ribos pagrindu sugriežtintas dokumentų galiojimo laikas būtų diskriminacinis, todėl griežtų privalomų patikrinimų atsisakyta.

Naujasis požiūris - savęs įvertinimas arba papildomi tyrimai

Naujoji tvarka siūlo kitą kelią, vairuotojai turėtų patys įsivertinti savo sveikatą, pildydami tam tikrą deklaraciją. Valstybės narės galės spręsti, ar tokios savianalizės pakanka, ar visgi būtina įvesti papildomus medicininius tyrimus. Tarp galimų aspektų – regėjimo, širdies ir kraujagyslių sistemos būklės įvertinimas.

M. Gromadzka ragina įteisinti privalomus patikrinimus vyresniems vairuotojams. Jos nuomone, nors šie žmonės turi didelę vairavimo patirtį, natūralūs su amžiumi susiję pokyčiai, tokie kaip silpnesnis regėjimas, prastesnė klausa, lėtesni refleksai, gali tiesiogiai paveikti eismo saugumą. Ypač tai tampa aktualu netikėtose ar greitų sprendimų reikalaujančiose situacijose.

Ar amžiaus riba yra pagrįsta?

Nors dalis politikų sutinka, kad sveikatos būklė turi būti vertinama individualiai, ne visi pritaria amžiaus ribų įvedimui. Infrastruktūros ministerijos atstovas Maciej Lasek pabrėžė, kad tokie apribojimai gali būti vertinami kaip diskriminaciniai. 

Jo teigimu, kol kas ministerija neplanuoja rengti konkrečių rekomendacijų ar teisinių pakeitimų dėl papildomų patikrinimų dažnio ar amžiaus ribų.

Tuo tarpu Sveikatos apsaugos ministerija, atsakydama į Gromadzkos kreipimąsi, informavo, kad šiuo metu nesiimama jokių veiksmų dėl šios srities keitimo. Ministerijos atstovas Wojciech Konieczny pažymėjo, kad šalys šiuo metu dalyvauja derybose dėl atnaujintos Europos Sąjungos direktyvos, reglamentuojančios vairuotojų pažymėjimų išdavimą.

Prognozuojama, kad iki 2050 metų beveik pusę Europos Sąjungos gyventojų sudarys žmonės, vyresni nei 50 metų. Lietuvoje šis demografinis pokytis vyksta dar sparčiau, iki 2030 metų senjorų skaičius ženkliai išaugs. Tai reiškia, kad keliuose neišvengiamai daugės vyresnio amžiaus vairuotojų.

Dėl to vis garsiau kalbama, jog būtina ieškoti pusiausvyros tarp vairuotojų laisvės ir bendro eismo saugumo. Kai kurios šalys jau dabar taiko privalomus patikrinimus vyresniems asmenims, o jų rezultatai rodo, kad tai gali padėti laiku nustatyti rizikas ir mažinti avarijų tikimybę.

Visgi kol kas nacionaliniu lygmeniu išlieka aiški kryptis – nesiimti skubotų sprendimų, kol nebus priimta galutinė ES direktyva. Tačiau aišku viena, kad šis klausimas dar ilgai liks diskusijų centre, ypač sparčiai senstant gyventojų struktūrai.

Ar patiko šis įrašas?
 
Temos: Eismas

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas