Prisijunkite
Prisijunkite
Iki 2026-ųjų liko ne tiek jau daug, o su jais atkeliaus ir vieni reikšmingiausių pokyčių Europos automobilių pasaulyje per pastarąjį dešimtmetį. Vieni juos pasitiks džiaugdamiesi dėl švaresnio oro, kiti su nerimu žvelgs į savo senesnio dyzelinio automobilio ateitį.
„Euro 7“ jau ne teorija, o artėjanti realybė, keičianti ne tik naujų automobilių gamybą, bet ir senų transporto priemonių likimą. Iki šiol išmetamųjų teršalų normos daugiausia buvo taikomos tik naujiems automobiliams, kitaip tariant, kas nori naujo modelio, tas ir turi atitikti ekologinius standartus.
Tačiau nuo 2026 metų įsigaliosiantys reikalavimai perbraižys šias ribas – jie paveiks net ir tuos, kurie seniai įsigijo savo transporto priemonę ir apie jokius standartus nė negalvojo. Pirmiausia tai pajus dyzelinių automobilių savininkai, o ypač tie, kurie važinėja modeliais be išmetamųjų teršalų filtrų.
Ką keičia „Euro 7“?
Remiantis ES reglamentu 2024/1257, „Euro 7“ bus įvedamas dviem etapais. Pirmasis – nuo 2026 m. lapkričio 29 d., kuomet visi nauji automobilių ir lengvųjų furgonų modeliai, norintys gauti ES tipo patvirtinimą, privalės atitikti naujus taršos kriterijus.
Antrasis etapas prasidės 2027 m. lapkričio 29 d. – tuomet net ir anksčiau sukurtus modelius reikės atnaujinti pagal naujas taisykles, jei jie vis dar bus siūlomi rinkai.
Skirtingai nuo ankstesnių standartų, „Euro 7“ neapsiribos vien tik CO₂ ar NOx emisijomis. Daugiau dėmesio skiriama ir stabdžių dulkių, bei padangų susidėvėjimo metu atsirandančioms kietosioms dalelėms – jos kenkia sveikatai lygiai taip pat, kaip išmetamosios dujos, o jų neišvengia net ir elektriniai automobiliai.
Kas labiausiai pajus pokyčius?
Senesni dyzeliniai automobiliai, ypač pagaminti iki 2010 metų, neturintys DPF (kietųjų dalelių filtrų) ar OBD (borto diagnostikos) sistemų – pirmieji kandidatai patekti į „rizikos zoną“. Jų savininkai gali susidurti ne tik su didesnėmis techninių apžiūrų problemomis, bet ir apribojimais patekti į miestų centrus ar net didesniais taršos mokesčiais.
Ne ką geresnė situacija ir tiems, kurie modifikavo savo automobilius, išjungė ar pašalino taršos mažinimo sistemas, kad padidintų variklio galią. Tokie sprendimai gali tapti finansiškai nuostolingi, jų turimi automobiliai tiesiog nebepraeis patikros ar bus uždrausti naudoti tam tikrose zonose.
Kaip sužinoti, ar jūsų automobilis atitinka?
Pirmiausia reikėtų patikrinti savo transporto priemonės registracijos liudijimą – jame paprastai nurodyta, kokiam „Euro“ standartui ji priskiriama. Jei tokios informacijos nėra, verta pasinaudoti internetiniais VIN kodo patikros įrankiais.
Dar viena galimybė – kreiptis į servisą arba oficialų gamintojo atstovą. Taip pat verta stebėti, kokios taisyklės formuojasi didmiesčiuose, pavyzdžiui, Vilniuje netolimoje ateityje planuojamos mažos taršos zonos. Kai kuriose Vakarų Europos šalyse tokios zonos jau veikia – į jas neįleidžiamos net ir tvarkingai veikiančios, bet senesnių standartų neatitinkančios transporto priemonės.
Ką daryti, jei jūsų automobilis neatitiks?
Jei paaiškės, kad automobilis neatitiks „Euro 7“, pasirinkimų yra keli. Pirmiausia – jį parduoti ar pakeisti į naujesnį modelį. Nebūtinai naują, galima rinktis naudotą, bet svarbu, kad jis atitiktų reikalavimus. Kita išeitis, bandyti jį modernizuoti - įdiegti DPF filtrą, SCR sistemą ar kitus sprendimus. Tačiau tai dažnai brangu, o kai kuriais atvejais – tiesiog neįmanoma technologiškai.
Logiška alternatyva – pereiti prie hibridinio arba elektrinio transporto. Tai ilgainiui leidžia išvengti mokesčių, ribojimų ir net taupo degalus. Miesto gyventojams verta pagalvoti ir apie viešąjį transportą ar automobilių dalijimosi paslaugas – ypač trumpoms ir reguliarioms kelionėms.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Lietuva, kaip ES narė, privalės laikytis naujų taisyklių. Tikėtina, kad nuo 2026 metų matysime ne tik daugiau švaros reikalavimų, bet ir griežtesnius taršos mokesčius, paramą naujiems automobiliams ar ribojimus dyzeliniams modeliams Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje. Visa tai gali reikšti, kad senesni automobiliai taps vis sunkiau eksploatuojami.
Nors „Euro 7“ galios apie 4–6 metus, o vėliau jį gali pakeisti dar griežtesni standartai, tai gali būti paskutinė tokia emisijų tvarka, ES jau siekia visiškai atsisakyti vidaus degimo variklių nuo 2035 metų.
Tad jei turite senesnį dyzelį – metas nepanikuoti, bet rimtai pagalvoti. 2026-ieji artėja, o kartu su jais – pokyčiai, kurių ignoruoti tiesiog nebepavyks.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti