Dyzeliniai automobiliai keliauja į istorijos vadovėlis: dyzelis miršta greičiau nei prognozuota, šokas Europoje

Paskelbė Viktoras Baliulis
Paskelbta

Dyzeliniai automobiliai keliauja į istorijos vadovėlis: dyzelis miršta greičiau nei prognozuota, šokas Europoje

Dar visai neseniai dyzeliniai automobiliai dominavo Europos keliuose, kai kuriose šalyse jie sudarė net pusę visų naujų registracijų. Tačiau šiandien situacija smarkiai pasikeitusi. Per pirmąjį šių metų ketvirtį vos 9,5 proc. visų Europoje registruotų naujų lengvųjų automobilių buvo varomi dyzeliniais varikliais. 

Palyginimui, elektromobiliai jau dabar užima daugiau nei 15 proc. rinkos, o netrukus juos pralenks ir iš tinklo įkraunamos hibridinės transporto priemonės.

Situacija prieš dešimtmetį buvo visiškai kitokia. Sunku patikėti, kad tokiose šalyse kaip Vokietija ar Prancūzija dyzeliai, kadaise buvę bene populiariausias pasirinkimas, dabar tampa tik prisiminimu. 

Aferos, kaip „Dieselgate“, ir vis griežtėjančios emisijų normos smogė šiai technologijai itin stipriai. Naujų dyzelinių automobilių pardavimai krenta, o daugelio gamintojų modelių sąrašuose šios variklio versijos tiesiog dingo.

Nauja rinkos tvarka: dominuoja elektriniai ir hibridiniai automobiliai

Naujausi Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenys atskleidžia dar ryškesnę tendenciją – dyzeliniai automobiliai tampa retenybe. Elektromobiliai šiemet pasiekė 15,2 proc. rinkos dalį, o labiausiai paplitusiu variklio tipu tapo hibridai, jų dalis siekia 35 proc. 

Tai ženklas, kad Europa aktyviai keičia kryptį ir vis labiau tolsta nuo tradicinių vidaus degimo variklių. Jei pažvelgtume į 2020 metų pabaigą, tuomet dyzeliai sudarė dar 28 proc. registracijų, o hibridai – tik 11,9 proc. 

Vos per penkerius metus įvyko radikalūs pokyčiai. Šiandien dyzeliai beveik išnykę iš gamintojų katalogų, tai lyg tylus pasitraukimas po dešimtmečių dominavimo.

Kurių gamintojų pasiūloje dyzeliai vis dar laikosi?

JATO Dynamics atlikta analizė rodo, kad net pusė iš dešimties populiariausių naujų automobilių gamintojų Europos Sąjungoje apskritai nebesiūlo dyzelinių modelių arba jų dalis bendroje pardavimo struktūroje nesiekia 5 proc. 

Tarp jų patenka tokie gigantai kaip „Renault“, „Hyundai-Kia“, „Toyota“, Kinijos „Geely“ ir „SAIC“. Pastarieji neturi nė vieno dyzelinio modelio savo pasiūloje.

Vis dėlto kai kas dar neskuba atsisakyti

„Mercedes-Benz“ vis dar išlaiko pozicijas tarp dyzelio šalininkų – net 37 proc. visų balandžio mėnesį Europoje parduotų jų automobilių buvo su dyzeliniu varikliu. Antras pagal populiarumą šiuo klausimu – BMW, kurio 24 proc. registracijų balandį sudarė dyzeliai. 

„Ford“ dyzelius pasiūlė 19 proc. klientų, o „Volkswagen“, kuris užima didžiausią dalį Europos rinkoje, – 18 proc.

Įdomu tai, kad VW jau dabar daugiau parduoda elektromobilių (20 proc.), nei dyzelinių automobilių. Tai rodo, kad net tradiciškai su dyzeliais siejami gamintojai sparčiai transformuoja savo strategijas.

Lietuvos kaimynė – dar laikosi

Kol vakaruose dyzelis grimzta į užmarštį, kai kuriose šalyse jis vis dar tvirtai stovi ant kojų. Kaip skelbia Lietuvos kaimynės Lenkijos skaitmeninimo ministerijos atstovė Klaudia Szumilewicz, šioje šalyje metų pabaigoje buvo registruota daugiau nei 8 mln. dyzelinių lengvųjų automobilių. Tai sudaro maždaug 39 proc. viso transporto parko.

Vis dėlto statistika rodo, kad šie automobiliai sensta, o jų vidutinis amžius jau siekia 15,6 metų, o vidutinis rida daugiau nei 253 tūkst. kilometrų. Viskas rodo, kad net ir Lenkijoje dyzelis netrukus taps tik praeities reliktu.

Dyzelinio variklio era Europoje baigiasi. Tai, kas prieš 15 metų atrodė neįsivaizduojama, šiandien yra realybė – vartotojai atsisako dyzelio, o gamintojai vis labiau investuoja į elektros ir hibridines technologijas. 

Nors kai kurie prekių ženklai dar laikosi senų įpročių, dauguma jau pasirinko naują kelią. Kova dėl rinkos persitvarko, o išmetimų reikalavimai ir vartotojų požiūris šią transformaciją tik spartina.

Ar patiko šis įrašas?
 

Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas