Prisijunkite
Prisijunkite
Jau nuo liepos 8 dienos Lietuvoje įsigalioja pokyčiai, kurie turės įtakos kiekvienam, kuriam teks atlikti automobilio techninę apžiūrą. Nors iš pirmo žvilgsnio tai atrodo kaip techninis formalumas, iš tiesų sprendimas gali smarkiai komplikuoti gyvenimą net sąžiningiems vairuotojams.
Naujoji tvarka numato, kad jeigu techninės apžiūros metu bus fiksuota mažesnė rida nei per ankstesnį patikrinimą, transporto priemonė bus pažymėta kaip turinti didelį trūkumą. Toks statusas reiškia, kad jokių kelionių, automobilis tampa netinkamas naudoti eisme.
Techninės apžiūros metu, be automobilio techninės būklės, visada fiksuojama ir jo rida. Nuo liepos ši informacija taps kur kas reikšmingesnė.
„Transporto saugos administracijos“ atstovas Simonas Mažionis paaiškina, kad ridos sumažėjimas bus laikomas pagrindu įrašyti didelį trūkumą, nors tai dar nereiškia, kad automatiškai įrodytas klastojimas. Tai bus tik konstatuotas faktas, kad automobilio rida, lyginant su prieš tai buvusiu įrašu, sumažėjo.
Tačiau tai dar ne viskas. Naujoji tvarka leidžia išimčių tik tam atvejui, jei transporto priemonės odometras pasiekė ribą, kur po 999 tūkst. kilometrų skaičius vėl pradeda skaičiuotis nuo nulio.
Tokiais atvejais sistema nevertins to kaip pažeidimo. Teigiama, kad tai bus pripažinta kaip antrasis automobilio gyvavimo ciklas. Bet tokie atvejai yra labai reti.
Kaip bus skaičiuojama rida?
Svarbu paminėti, kad lyginama bus tik paskutinės dvi techninės apžiūros. Jeigu automobilis įsigytas su jau atsukta rida, bet ridos mažėjimas fiksuotas seniau nei prieš dvejus metus, dabartinė sistema to nevertins kaip pažeidimo. Taigi jeigu rida buvo koreguota seniau, naujoji tvarka to neaptiks.
Pereinamuoju laikotarpiu, pastaruosius dvejus metus, ridos neatitikimas buvo laikomas tik nedideliu trūkumu, kuris netrukdė dalyvauti eisme. Vis dėlto, kaip pastebi Mažionis, ši švelnesnė tvarka jau duoda rezultatų.
Jei 2022 metais ridos neatitikimų buvo daugiau nei 6,5 tūkst., tai 2024 metais jų sumažėjo daugiau nei perpus – iki 2 480.
Kas laukia tų, kurie įkliuvo?
Tiems, kurių automobiliuose bus fiksuota mažesnė rida, teks susidurti su nemenkais iššūkiais. Ekspertas Matas Buzelis iš „carVertical“ perspėja, kad tokia tvarka gali labiau pakenkti nei padėti.
Pagal šiuo metu galiojančius įstatymus, oficialus automobilio atstovas negali atstatyti ridos, kitaip gali netekti licencijos. Vadinasi, sąžiningas vairuotojas, netyčia įsigijęs transporto priemonę su atsukta rida, bus priverstas ieškoti neoficialių sprendimų.
Dar blogiau, jokio aiškaus kelio, kaip atkurti tikrąją ridą, nėra. Juk niekas negali pasakyti, koks buvo tikrasis kilometražas, nebent automobilis turėjo išsamią dokumentuotą istoriją. Tad dažnai belieka spėlioti arba kliautis kokio nors remonto meistro sprendimu, kuris vėlgi gali būti nelegalus.
Ar problema išspręsta?
Nors statistika Lietuvoje gerėja, Buzelis akcentuoja, kad tai tėra lokalus sprendimas. Rinkoje vis dar dominuoja naudoti automobiliai, įvežti iš užsienio. Ir būtent šioje srityje ridos klastojimas – daug dažnesnis reiškinys.
Kaip jis pažymi, rida iki automobilio atvykimo į Lietuvą dažnai jau būna „sutvarkyta“, o tai reiškia, kad šių problemų naujoji tvarka tiesiog nepajėgi aprėpti.
Simonas Mažionis viliasi, kad ateityje ridos istorijos bus sujungtos Europos Sąjungos mastu, taip, kaip reikalaujama techninės apžiūros direktyvoje. Kol kas viskas lieka nacionalinių sistemų ribose.
Lietuvoje automobilio istorija fiksuojama nuo pirmos registracijos dienos, todėl vis dar daug spragų ir neaiškumų išlieka su įvežtais automobiliais.
Ką daryti, jei įkliuvote?
Jeigu apžiūros metu fiksuojamas ridos neatitikimas, automobilio savininkas gauna vadinamąjį „baltąjį lapą“ – dokumentą, kuriame pažymima, kad rida yra neteisinga. Tokiu atveju, vienas iš rekomenduojamų žingsnių, kreiptis į autoservisą, kuris galėtų prisijungti prie transporto priemonės valdymo blokų ir surasti vidinėje sistemoje įrašytą ridą.
Kai kuriais atvejais, tai gali būti išeitis. Tačiau reikia labai aiškiai suprasti, kad tai nebus oficialus sprendimas, kuris automatiškai leis sėsti prie vairo ir važiuoti. Dokumentų atstatymas, patikros, galimos papildomos procedūros – visa tai pareikalaus laiko, lėšų ir kantrybės.
Ar verta rizikuoti?
Kol kas akivaizdu viena – pirkėjai turi būti itin atidūs. Pirmiausia, perkant automobilį, būtina pasidomėti jo istorija. Naudotis patikimomis platformomis, atlikti papildomas patikras servisuose, reikalauti ridos protokolų. Tik taip įmanoma išvengti nemalonių staigmenų techninės apžiūros metu.
Naujoji tvarka sukurta su tikslu sumažinti sukčiavimą. Tačiau jei nebus aiškių mechanizmų, kaip išspręsti problemas sąžiningiems vairuotojams, kyla rizika, kad daugiau kentės ne tie, kurie klastoja, o tie, kurie apie tai net nenutuokė.
Vairuotojams belieka tikėtis, kad ateityje kontrolė taps ne tik griežtesnė, bet ir lankstesnė.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti