Prisijunkite
Prisijunkite
Ilgus dešimtmečius vidaus degimo varikliai buvo neatsiejama kasdienio gyvenimo dalis. Jie vežė mus į darbus, atostogas, ligoninę, į pirmus pasimatymus ir į paskutinę kelionę. Benzinas ir dyzelinas kvepėjo laisve, o kiekvienas burzgiantis variklis simbolizavo pažangą.
Tačiau romantika senka, nes realybė ima viršų. Vis garsiau kalbama, kad šie varikliai artėja prie savo pabaigos. Ne todėl, kad nustotų veikti. Jie vis dar galingi, patikimi, remontuojami. Bet pasaulis keičiasi – keičiasi klimato sąlygos, miestų oro kokybė, technologijos, o kartu ir įstatymai.
Tai ne tik apie ekologiją. Tai politiniai sprendimai, rinkų spaudimas ir verslo interesai. Automobilių pramonė suka visai kitu keliu. Gamintojai persiorientuoja, pirkėjai keičia įpročius, o šalys viena po kitos skelbia datas, nuo kada bus draudžiama parduoti ar registruoti automobilius su vidaus degimo varikliais.
Laikrodis tiksi. Ir dabar jau išliko vienas vienintelis klausimas, kuris prasideda ne žodeliu ar, bet žodžiu kada. Kada vidaus degimo varikliais varomi automobiliais taps istorija?
Pagrindinė priežastis – tarša ir klimato krizė
Šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimas tapo globaline problema, kurią ignoruoti darosi politiškai neįmanoma. Transporto sektorius – viena pagrindinių CO₂ emisijos priežasčių. Vidaus degimo varikliai, ypač senesni, į atmosferą išmeta dešimtis milijonų tonų teršalų kasmet.
Europos Sąjungos šalys nusistatė griežtus tikslus ir iki 2050 metų siekiama tapti klimatui neutralia erdve. Kad tai būtų įmanoma, būtina atsisakyti senųjų variklių. Net ir naujausi dyzeliai ar benzininiai automobiliai tiesiog nebetelpa į taršos ribas. Todėl sprendimas radikalus - juos eliminuoti palaipsniui, bet užtikrintai.
Jungtinė Karalystė planuoja uždrausti naujų vidaus degimo variklių automobilių pardavimą nuo 2035 metų. Prancūzija – 2035. Norvegija, viena pažangiausių – net nuo 2025. Lietuvoje kol kas konkretaus termino nėra, bet ES bendroji kryptis aiški. Net ir didžiausi gamintojai, tokie kaip „Volkswagen“, „Ford“, „GM“, jau paskelbė, kada nustos kurti šių variklių modelius.
Ekonominiai argumentai – keičiasi pati rinka
Ne mažiau svarbus aspektas – ekonomika. Elektromobiliai pinga, o jų išlaikymas tampa vis patrauklesnis. Nereikia keisti alyvos, mažiau dalių, mažiau gedimų. Įmonės, skaičiuodamos eksploatacijos kaštus, vis dažniau pasirenka elektrinius modelius, ypač komerciniuose segmentuose.
Be to, infrastruktūra plečiasi. Kiekvienais metais atsiranda vis daugiau įkrovimo stotelių, net mažesniuose miesteliuose. Didelės šalys investuoja milijardus į elektromobilumo plėtrą – ši investicija turi atsipirkti. Todėl vidaus degimo varikliai tampa ne tik neekologiški, bet ir ekonomiškai nelogiški.
Anksčiau elektriniai automobiliai buvo brangūs ir nišiniai, skirti tik entuziastams. Dabar tai masinis reiškinys. Kinijoje, kur automobilių rinka milžiniška, elektromobiliai jau sudaro virš 40 proc. visų naujų pardavimų. Europos sąjungos rinka vejasi, o tai reiškia, kad automobilių su degimo varikliais paklausa krenta, o jų vertė nuvertėja.
Politiniai sprendimai jau padaryti – klausimas tik laiko
Valstybės viena po kitos priima sprendimus, kurie iš esmės reiškia šios technologijos mirtį. Ne dėl to, kad žmonės labai norėtų atsisakyti benzino, tiesiog pasirinkimo ilgainiui neliks. Bus draudimai, mokesčiai, ribojimai. Senų automobilių išlaikymas taps brangesnis nei jų vertė.
Daugelyje Europos miestų jau dabar yra zonos, kuriose negalima važiuoti su taršiais automobiliais. Vilnius taip pat planuoja tokias zonas. Tai – pirmieji žingsniai. Kitas etapas yra mokesčių sistema, kuri skatins atsisakyti taršių transporto priemonių.
Ir trečias – visiškas naujų automobilių su vidaus degimo varikliais registracijos draudimas. Gamintojams belieka prisitaikyti. Ir jie tai daro. „Volvo“ nuo 2030 planuoja gaminti tik elektromobilius. „Mercedes-Benz“ investuoja šimtus milijonų į elektromobilių gamyklas. „Audi“ skelbia, kad paskutinis naujas benzininis modelis bus išleistas 2026 metais. Viskas juda viena kryptimi.
Kada įvyks galutinis lūžis?
Galutinis lūžis turėtų būti apie 2040 metus. Tačiau tai nereiškia, kad iki tol parduoti vidaus degimo varikliais varomi automobiliai tiesiog paims ir išnyks. Mūsų keliuose dar bus. Bet tai bus likučiai, visai kaip šiandien matome „Žigulius“ ar „Ford Sierra“. Naujos registracijos bus ribojamos, serviso kainos kils, draudimas brangs, o degalų kainos taps neprognozuojamos.
Didmiesčiuose šie automobiliai taps retenybe jau per artimiausius 10 metų. Tiek dėl mados, tiek dėl draudimų. Žinoma, kaimuose jie išsilaikys ilgiau. Bet ilgainiui net ir čia taps sunku rasti kur juos remontuoti ar kur apskritai pripildyti baką.
Taigi, atsakymas paprastas, vidaus degimo varikliai pasmerkti ne dėl to, kad yra blogi. Jie tiesiog netinka šiam laikmečiui. Ir kaip garo lokomotyvai kadaise išnyko iš geležinkelių, taip ir benzininiai automobiliai iš kelių. Laikrodis tiksi.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti