Elektrinių automobilių burbulas netrukus sprogs? Kinijos bendrovės skambina pavojaus varpais, pasakė, kas laukia

Viktoras Baliulis , 2025-06-12, 19:55 (atnaujinta 2025-06-12, 22:38)
0
Elektrinių automobilių burbulas netrukus sprogs? Kinijos bendrovės skambina pavojaus varpais, pasakė, kas laukia

Kinijos automobilių pramonės giganto „Great Wall Motors“ prezidentas Wei Jianjun perspėja, jog šalyje vykstanti elektromobilių revoliucija – tai išpūstas burbulas, kuris netrukus gali sprogti. 

Pasak jo, augantys įsiskolinimai ir daugelio gamintojų veikla ties bankroto riba gali lemti masinį žlugimą, kai įmonės nebesugebės susitvarkyti su milžiniška skola.

Anot Jianjuno, pagrindinė problema slypi pačiuose verslo modeliuose – gamyklos pagamina gerokai daugiau automobilių, nei rinkoje realiai parduodama. Kinijos rinka jau prisotinta, o gamintojai, ignoruodami tai, vis dar plečia gamybą. 

Dėl to vis daugiau gigantų skęsta skolose. Net ir tokios milžinės kaip BYD, kuri greitai tapo pasauline lydere, yra stipriai įsiskolinusios. Vien BYD skola siekia 585 mlrd. juanių, kas yra maždaug 70 mlrd. eurų.

Mažos maržos ir milžiniškos skolos veda link neišvengiamos griūties

Situacija primena tai, kas prieš keletą metų nutiko Kinijos nekilnojamojo turto rinkoje: ją taip pat kėlė perteklinės investicijos ir valdžios palaikymas.

Jianjunas tvirtina, kad analogiškas scenarijus gresia ir automobilių sektoriui, griūtis tėra laiko klausimas, o automobilių pramonės Evergrande jau egzistuoja.

Jis atvirai teigia, kad elektromobilių gamintojų pelno maržos yra net mažesnės nei arbatą gaminančių bendrovių, o tokia situacija ilgainiui yra tiesiog neįmanoma.

„Evergrande“ griūtis – pamoka automobilių sektoriui

„Evergrande“ yra didžiausia Kinijos nekilnojamojo turto įmonė, kuri bankrutavo 2021 metais. Jianjunas įsitikinęs, kad ši istorija turėtų tapti įspėjimu automobilių gamintojams. Anot jo, Kinijos vyriausybė, norėdama parodyti pasauliui savo galią, skatino sparčią statybų plėtrą. 

Milžiniški projektai virto ištisais miestais, tačiau didelė dalis šių investicijų liko tuščios, o nekilnojamojo turto paklausai smukus, vystytojai nebesugebėjo grąžinti skolų.

Panaši schema matoma ir automobilių sektoriuje: valdžia skatina gamybos plėtrą, kurios vietinė rinka nebegali absorbuoti. Eksportas tapo būtinybe, tačiau ir jis nesprendžia problemos, žemos maržos ir didėjanti skola išlieka.

Elektromobilių gamyba – nuostolinga

Wei Jianjun tiesiai sako, kad elektrinių automobilių gamyba Kinijoje yra nuostolinga. Siekdami mažinti kainas ir likti konkurencingi perpildytoje rinkoje, gamintojai parduoda automobilius su dideliais nuostoliais, tikėdamiesi vyriausybės subsidijų. 

Šis verslo modelis, pasak GWM vadovo, neleidžia sukurti tvarios ir pelningos pramonės. Pasak jo, net tokios sėkmės istorijos kaip BYD yra priklausomos nuo valstybės paramos, kuri amžinai netruks. 

Todėl vyriausybė turėtų nutraukti šią paramą ir priversti gamintojus pereiti prie tvaresnių, ekonomiškai pagrįstų sprendimų, kol sektorius nepatyrė masinių bankrotų.

Hibridai – saugesnis kelias?

„Great Wall Motors“ vadovas skeptiškai vertina elektromobilių ateitį ir pabrėžia, kad jo įmonė renkasi hibridus, kuriuose vis dar svarbi vidaus degimo variklio dalis. 

Neseniai bendrovė pristatė naują aštuonių cilindrų variklį, siekdama parodyti, kad nebūtinai eina elektromobilių dominavimo keliu. Jianjuno nuomone, hibridai turi kur kas didesnį potencialą ypač ten, kur nėra gerai išplėtotos elektromobilių įkrovimo infrastruktūros.

Šiuo metu Kinijos valdžia ir toliau skatina elektromobilių eksportą, siekdama išvengti gamintojų bankrotų šalies viduje. Tačiau Wei Jianjun įspėja, kad be esminių pokyčių gamyboje ir prekyboje, visa ši pramonė artėja prie griūties. Išliks tik tie, kurie sugebės pereiti prie pelningų ir apgalvotų sprendimų.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas