Rusai tuoj sugrįš į visišką akmens amžių: Kremliaus priimami mokesčiai varo į neviltį šalies gyventojus, o kai kurie galės susikrauti įspūdingo dydžio turtus

Lina Snarskienė , 2024-10-12, 17:55 (atnaujinta 2025-03-04, 19:39)
1
Rusai tuoj sugrįš į visišką akmens amžių: Kremliaus priimami mokesčiai varo į neviltį šalies gyventojus, o kai kurie galės susikrauti įspūdingo dydžio turtus

Rusijoje spalio 1 dieną buvo įvesti nauji mokesčiai, kurie susiję su transporto priemonių atidavimu į metalo laužą ar perdirbimui ir vos per vieną dieną lengviesiems automobiliams taikomi mokesčiai padidėjo net 70 – 85 proc. Vyriausybė taip pat yra numačiusi iki 2030 metų mokestį didinti kasmet po 10 – 20 proc.

Jis taikomas importuojant ar registruojant transporto priemones ir paprastai perkeliamas vartotojams pabranginant transporto priemonę. Analitikai paaiškina, kodėl vyriausybė padidino šiuos mokesčius, kas iš to turės naudos ir kaip ši politika paveiks automobilių įperkamumą paprastiems rusams.

Perdirbimo mokestis yra vienkartinis mokestis už būsimą transporto priemonės utilizavimą. Šį mokestį Rusija įvedė 2012 metais, kai įstojo į Pasaulio prekybos organizaciją, siekdama užkirsti kelią rinkos užtvindymui užsienietiškais automobiliais. Oficialiai buvo siekiama pagerinti aplinkosaugos sąlygas ir paremti vietos gamintojus.

Nors vietiniams automobilių gamintojams taip pat taikomas perdirbimo mokestis, Rusijos vyriausybė beveik visas išlaidas kompensuoja subsidijomis, o tai reiškia, kad ši našta pirmiausia tenka importuotojams, kai transporto priemonės vežamos per muitinę.

Laikui bėgant mokestis buvo koreguojamas, o tai yra logiška, atsižvelgiant į didėjančias atliekų atidavimo į metalo laužą sąnaudas. Tačiau didinimas buvo neproporcingas. 2021 metais mokestis padidėjo 25 proc., o 2023 m. jis šoktelėjo 70 – 270 proc. ir dabar vėl padidėjo 70-85 proc. Galutinė suma priklauso nuo tokių veiksnių kaip transporto priemonės tipas, variklio dydis ir automobilio amžius.

Labiausiai paplitusi kategorija yra nauji lengvieji automobiliai su vieno – dviejų litrų varikliais, o šiai grupei priklauso visi į Rusiją importuojami kiniški automobiliai. Anksčiau šių transporto priemonių perdirbimo mokestis buvo 2908 eurų, tačiau dabar jis išaugo iki 5293 eurų ir sudaro nuo 10 iki 20 proc. visos automobilio kainos. 2025 metų sausio mėnesį šis mokestis vėl padidės iki 6350 eurų.

Transporto priemonėms su didesniais varikliais šis mokestis padidės daugiau nei dvigubai. Pavyzdžiui, nuo kitų metų transporto priemones su didesniais nei trijų litrų varikliais papildomai prisidės daugiau nei 19 tūkst. eurų, todėl importuotojai abejoja, ar tokių automobilių įvežimas išliks pelningas.

Paniškas pirkimas

Mokesčio padidinimas nebuvo visiškai netikėtas. Vyriausybė naujus tarifus patvirtino rugsėjo viduryje, tačiau pasiūlymas buvo paskelbtas dar liepos mėnesį. Numatydami kainų kilimą, daugelis rusų pradėjo imti paskolas ir pirkti automobilius. Dėl to rugpjūčio mėnesį buvo užfiksuoti rekordiniai pardavimai. Paskutinį kartą tokio aktyvumo rinka buvo prieš Rusijai visiškai įsiveržiant į Ukrainą.

Tiesą sakant, Europos verslininkų asociacija pranešė, kad tai buvo geriausias Rusijos automobilių pramonės rugpjūtis per dešimtmetį. Tendencija išliko ir rugsėjo mėnesį, kai pardavimai viršijo 150 tūkst. automobilių. Rinkos dalyviai šį šuolį apibūdino kaip paskutinį sprogimą prieš padidinant mokesčius.

Importuotojai stengėsi patenkinti staigią paklausą ir apsirūpinti atsargomis prieš padidinant perdirbimo mokestį. Liepos pabaigoje pasienyje pradėjo formuotis lengvųjų automobilių iš Kinijos krovininių automobilių spūstys – importas šoktelėjo 50 proc. Nepaisant šių pastangų, tikimasi, kad atsargų užteks tik maždaug dviem mėnesiams.

Realiai tai sudaro maždaug 80 tūkst. kiniškų automobilių, o apie kitus gamintojus duomenų nėra. Net jei automobilių būtų daugiau, importuotojai neatsipirktų papildomų saugyklų nuomos išlaidos.

Tolimas poveikis

Nerimą kelia ir prekiautojai. Vienas pramonės atstovas sakė, kad dėl kylančių kainų rinka gali žlugti jau spalio mėnesį. Jis mano, kad brangstant naujiems automobiliams, jų pavyzdžiu paseks ir naudoti automobiliai. Vienintelis segmentas, dėl kurio prekiautojai nesijaudina, yra prabangos segmentas – turtingi klientai vargu ar piktinsis papildomu 9 tūkst. mokesčiu.

Pirmąją savaitę po to, kai įsigaliojo naujosios taisyklės, rinkos reakcija buvo nevienareikšmė. Vieno populiariausių Rusijoje krosoverių, kiniškojo „Chery Tiggo 7 Pro Max“, 480 eurų ir pasiekė 27 tūkst. eurų. Kitų Kinijos markių, tokių kaip „Changan“, „Jetour“ ir „Jaecoo“, kainos pakilo 950 – 1,9 tūkst. eurų. Kai kuriais atvejais gamintojai tiesiog sumažino nuolaidas, o ne padidino kainas.

Kalbant apie naujų automobilių pardavimus, 10 geriausiai parduodamų modelių yra rusų „Lada“, taip pat tokių kinų markių kaip „Haval“, „Chery“, „Changan“ ir „Geely“. Tuo tarpu tokios markės kaip „Hyundai“, „Kia“ ir „Volkswagen“ iš tiesų populiarios tik naudotų automobilių rinkoje, tačiau net ir ten jas pamažu lenkia Rusijos gamintojai. Ta pati tendencija vyksta ir prabangių automobilių segmente, kur tokios markės kaip „Exeed“, „Tank“, „Hongqi“ ir „Voyah“ išstumia BMW ir „Audi“, kurios dabar įvežamos tik lygiagretaus importo būdu.

Padidinus perdirbimo mokestį, tikėtina, dar labiau sustiprės rusiškų ir kiniškų markių dominavimas, nes jos pereina prie gamybos lokalizavimo. Kaip teigiama Pramonės ir prekybos ministerijos pranešime spaudai, vienas iš mokesčio koregavimo tikslų – paskatinti gamintojus perkelti gamybą į Rusiją.

Įmonės, kurios tai daro, gali gauti lengvatų ir lokalizavimo taškų, kad naudoja Rusijoje pagamintas medžiagas ir tam tikrus gamybos procesus atlieka šalies viduje. Surinkusios pakankamai taškų, jos gali gauti subsidijas ir valstybines sutartis.

Kol kas tik Rusijos valstybinė automobilių gamintoja „AvtoVAZ“, gaminanti „Lada“ seriją, pasiekė aukštą lokalizacijos lygį. Prognozuojama, kad bendrovė pareiškė, jog perdirbimo mokesčio padidinimas jų nepaveiks ir jų kainos nedidės. Keletas kitų markių, įskaitant „Haval“, „Kaiyi“, BAIC, SWM, „Foton“, JMC, „Forthing“, DFSK ir „Jetour“, turi tam tikrą vietinės gamybos lygį Rusijoje.

Kremliaus iždas

Dauguma mano, kad „AvtoVAZ“ yra pagrindinis lobistas, kuris prisidėjo prie mokesčio padidinimo, o bendrovės generalinis direktorius Maksimas Sokolovas šią idėją stūmė daugelį metų. Tačiau ankstesni padidinimai parodė, kad „AvtoVAZ“ nevisiškai išnaudoja šią naudą, nes bendrovė linkusi kelti kainas, atitinkančias užsienio konkurentų kainas. Ekspertai neabejotinai mano, kad ir šį kartą rezultatas bus panašus.

Vien šiais metais bendrovė jau tris kartus atnaujino savo kainoraščius. Remiantis Rusijos federalinės statistikos tarnybos duomenimis – nuo visiško karo Ukrainoje pradžios naujo užsienietiško automobilio kaina išaugo 81 procentu, o Rusijoje pagamintų automobilių – 67 procentais.

„AvtoVAZ“ dėl kainų kilimo kaltino viską – nuo populiarių funkcijų, tokių kaip šildomas vairas, pridėjimo iki sankcijų rizikos ir net padidėjusių išlaidų nekilnojamajam turtui ir drabužiams. Po naujausio mokesčių padidinimo M. Sokolovas dar kartą paragino imtis priemonių apsaugoti rinką nuo importo dempingo.

Ar patiko šis įrašas?
 

1 komentarų

123

Į akmens amžių greičiau jau sugrįš Lietuva, jei nenusikratys liandzberginių valdžios.

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas