Prisijunkite
Prisijunkite
Lietuvos vairuotojams pastarosiomis savaitėmis, bent jau degalų kainų fronte, situacija švelnėja. Po ilgo laikotarpio, kai kainos svyravo arba kilo, gegužės pradžia atnešė ženklių pokyčių. Skelbiama, kad degalų kainos mažėja jau penktą savaitę iš eilės.
Tai itin džiugina tiek privačius vairuotojus, tiek verslą, kuris kiekvieną centą už degalus skaičiuoja tūkstančiais kilometrų. Akivaizdu, kad kainų kritimą lemia ne vienas, o keli susiję veiksniai. Tarp jų – kritusios naftos kainos pasaulio rinkose, augantis euro kursas JAV dolerio atžvilgiu, taip pat mažesnės gamintojų ir tiekėjų maržos.
Visa tai sudaro palankesnes sąlygas degalų kainoms mažėti ir nors džiaugtis dar ne metas kaip išsprendus visus iššūkius, tendencija nuteikia optimistiškai. Be to, kainų mažėjimas matomas ne tik Lietuvoje.
Europos Sąjungoje pastebimi panašūs pokyčiai – daugelyje valstybių narių fiksuojamas tiek benzino, tiek dyzelino atpigimas. Tai leidžia daryti išvadą, kad šįkart Lietuvos situacija atspindi bendresnį regioninį kontekstą.
Degalai pinga penktą savaitę iš eilės
Benzinas Lietuvoje per pastarąsias penkias savaites atpigo 8 centais už litrą – tai sudaro apie 5 proc. mažėjimą. Dyzelinas per tą patį laikotarpį atpigo dar labiau – net 11 centų, arba 7,5 procento. Gegužės 12 dieną šalies degalinėse vidutinė benzino kaina siekė 1,39 Eur/l, o dyzelino – 1,40 Eur/l.
Nors dažnai dyzelinas Lietuvoje būna pigesnis už benziną, pastarosiomis savaitėmis šis skirtumas beveik išnyko. Sausio 20 dieną dyzelinas buvo net 14 centų pigesnis už benziną, o gegužės viduryje kainos susilygino – skirtumas siekė vos 1 centą.
Tuo metu vidutinė „Brent“ tipo naftos kaina per savaitę sumažėjo nuo 63,3 iki 62,1 JAV dolerio už barelį, o tai – dar vienas kainų mažėjimą lemiantis faktorius.
Lietuvoje pigiau nei daugelyje ES valstybių
Palyginti su Europos Sąjungos vidurkiais, Lietuva išsiskiria žemesnėmis degalų kainomis. Benzinas čia kainuoja 13,7 proc. mažiau nei ES vidurkis, o dyzelinas – 5,5 proc. mažiau.
Beje, palyginus su kaimyninėmis šalimis, matyti ir daugiau įdomių skirtumų. Lenkijoje vidutinė benzino kaina yra 1,37 Eur/l – vos 2 centais pigiau nei Lietuvoje. Estijoje ir Latvijoje kainos didesnės – atitinkamai 1,53 Eur/l ir 1,52 Eur/l.
Dyzelinas Lenkijoje ir Estijoje kainuoja 1,37 Eur/l, o Latvijoje – 1,46 Eur/l. Tad Lietuva išlieka gana konkurencinga tarp kaimynų, nors ir ne pigiausia.
Kainų pokyčiai per metus
Per pastaruosius 12 mėnesių benzino kainos sumažėjo visose lyginamose šalyse – nuo 7,4 iki 13,9 proc. Dyzelino kainos per metus taip pat krito – nuo 3,1 iki 12,1 procento. Tai rodo ilgalaikę tendenciją, kad transporto kuro kainos regione iš esmės mažėja, nors trumpalaikiai svyravimai išlieka.
Didmeninės kainos ir importo šaltiniai
Per pirmąją gegužės pusę didmeninė benzino kaina Lietuvoje padidėjo 3 centais, o dyzelino – 2 centais. Tuo metu balandį abiejų degalų rūšių didmeninės kainos buvo kritusios po 8 centus už litrą.
Balandžio mėnesį žaliavinė nafta Lietuvoje buvo importuojama iš JAV, Jungtinės Karalystės, Norvegijos ir Saudo Arabijos. Tai rodo, kad mūsų šalis turi diversifikuotą tiekimo šaltinių spektrą, leidžiantį lanksčiau prisitaikyti prie rinkos pokyčių.
Kas toliau?
Pagrindinės pigimo priežastys, mažėjanti naftos kaina, euro stiprėjimas dolerio atžvilgiu ir mažesnės gamintojų maržos, vis dar aktualios. Tad jei artimiausiomis savaitėmis pasaulinėje rinkoje neįvyks netikėtų sukrėtimų, vairuotojai galės dar kiek pasidžiaugti mažesnėmis kainomis.
Visgi nepamirškime, kad ilgalaikėje perspektyvoje viską gali pakeisti geopolitika, akcizų politika ar žaliavų paklausos šuoliai. Todėl šis atokvėpis gali būti laikinas, bet šiuo metu jis labai laiku.
2 komentarų
Pagal pragyvenimo lygį,tai tikrai kainos per didelės,galite nekliedeti
O tai kiek jūs norėtumėte, kad kainuotų tas kuras?
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti