Prisijunkite
Prisijunkite
Ina Jonaitienė , 2025-04-11, 17:55 1
Iki 2026 metų liko ne tie kir daug, o kartu su jais ateina ir reikšmingi pokyčiai Europos keliuose. Vienus jie džiugins dėl švaresnės aplinkos ir ilguoju laikotarpiu sumažėsiančio oro taršos lygio, o kitus privers pergalvoti, ką daryti su savo senesniu automobiliu.
Ypač tuos, kurie iki šiol važinėjo dyzeliniais modeliais, ilgai nekeistais, ne kartą remontuotais ir, tiesą sakant, taršiais. „Euro 7“ – tai jau nebe teorinis planas, o realios taisyklės, kurios netrukus bus taikoma visoje Europos Sąjungoje.
Iki šiol aplinkosaugos standartai daugiausia buvo siejami su naujų automobilių gamyba, galiojo nuostata, kad kas nori naujo automobilio, tas ir paiso ekologinių reikalavimų. Tačiau nuo 2026 metų tai keisis.
Reikalavimai bus taikomi ir senesniems automobiliams, o ne tik tiems, kurie ką tik išriedėjo iš gamyklos. Kai kurios transporto priemonės išvis nebebus įleidžiami į miestų centrus, kitiems bus taikomi papildomi mokesčiai ar griežtos patikros.
Vairuotojai bus priversti rinktis – atnaujinti savo turimą transporto priemonę, ją parduoti ar visiškai keisti judėjimo įpročius. Jei jūsų automobilis buvo pirktas iki 2010 metų ir vis dar važiuoja be jokių papildomų filtrų ar emisijų kontrolės sprendimų – verta suklusti.
Šie pokyčiai gali paveikti ne tik tai, kaip dažnai teks lankytis techninėje apžiūroje, bet ir jūsų kasdienį maršrutą į darbą, galimybę patekti į tam tikras miesto zonas ar net automobilio rinkos vertę.
Kas keisis su naujuoju „Euro 7“ standartu?
Remiantis Europos Sąjungos reglamentu 2024/1257, nauji reikalavimai įsigalios dviem etapais, kad būtų suteikta šiek tiek laiko tiek gamintojams, tiek vairuotojams prisitaikyti prie naujos realybės.
Pirmasis etapas prasidės jau 2026 metų lapkričio 29 dieną. Nuo šios datos visi nauji automobilių ir lengvųjų furgonų modeliai, siekiantys gauti ES tipo patvirtinimą, privalės atitikti „Euro 7“ standartą. Kitaip sakant, jei transporto priemonės bus sukurtas po šios datos, tačiau neatitiks reikalavimų - jos paprasčiausiai negalės būti registruotas ar parduodamas Europos Sąjungoje.
Antrasis etapas prasidės nuo 2027 metų lapkričio 29 dienos – tuomet net ir tie modeliai, kurie buvo sukurti dar prieš įsigaliojant „Euro 7“, tačiau vis dar yra siūlomi rinkai, turės būti atnaujinti pagal naujus standartus. Tai reiškia, kad net populiarūs, ilgus metus gaminami modeliai, jei nebus modifikuoti, bus išbraukti iš prekybos.
Šįkart dėmesys skiriamas ne tik išmetamiesiems teršalams, bet ir tam, kas anksčiau dažnai likdavo nepastebėta – stabdžių dulkių ir padangų nusidėvėjimo metu atsirandančioms kietosioms dalelėms. Tai svarbu, nes net ir elektriniai automobiliai išskiria šias daleles, o jų įtaka sveikatai nėra mažesnė nei klasikinių išmetamųjų dujų.
Kuriems automobiliams labiausiai gresia apribojimai?
Pavojus gresia tiems, kurie kasdien važinėja senesnės kartos automobiliais – ypač jei jie dyzeliniai, neturi kietųjų dalelių filtro (DPF) ar apskritai neatitinka bent „Euro 4“ standarto. Tai daugiausiai automobiliai, registruoti iki maždaug 2005 metų, tačiau tiksliai reikėtų žiūrėti pagal gamintojų pateiktus duomenis.
Be to, rizikuoja tų automobilių vairuotojai, kuriuose buvo modifikuota arba visiškai išjungta emisijų kontrolės sistema – tai dažnas atvejis tarp vairuotojų, norinčių padidinti variklio galią ar išvengti brangaus DPF filtro keitimo.
Tačiau tokie pakeitimai netrukus gali tapti tiesiog nepraktiški – automobiliai su tokiomis sistemomis ne tik neatitiks „Euro 7“, bet ir gali būti visai pašalinti iš eismo tam tikrose zonose.
Kita grupė – transporto priemonės be OBD (borto diagnostikos) sistemos, kurios leidžia stebėti emisijų lygį realiu laiku. Be jos – neįmanoma įrodyti, kad automobilis veikia pagal leistinas normas.
Kaip sužinoti, ar jūsų automobilis atitinka reikalavimus?
Pirmas žingsnis, norint sužinoti, ar jūsų automobilis atitinka reikalavimus - peržvelgti savo registracijos dokumentus. Juose dažnai nurodytas automobilio atitikimas „Euro“ standartui. Jei informacijos nėra, galite pasinaudoti internetinėmis patikros sistemomis, kuriose pagal VIN kodą galima gauti duomenis apie emisijų klasę.
Naudinga taip pat stebėti, kokias taisykles priima didieji Europos miestai, tokie kaip Berlynas, Paryžius ar net artimiausiu metu Vilnius. Kai kur jau dabar galioja mažos taršos zonos, o ateityje jų bus dar daugiau.
Jei kyla abejonių, verta pasikonsultuoti su savo mechaniku ar oficialiu gamintojo atstovu. Jie padės nustatyti ne tik klasę, bet ir galimus atnaujinimo sprendimus.
Ką daryti, jei jūsų automobilis neatitinka standartų?
Jeigu jūsų automobilis neatitinka naujųjų standartų – variantų yra keletas, bet visa tai reikalauja tam tikrų sprendimų. Jei automobilis aiškiai nepateks į „Euro 7“ rėmus, vertėtų pagalvoti apie jo keitimą į naujesnį.
Tai nebūtinai turi būti visiškai nauja transporto priemonė, galima ieškoti naudotų, bet atitinkančių reikalavimus.
Kai kuriais atvejais įmanoma modernizuoti esamą automobilį, įrengiant DPF, SCR ar kitas sistemas. Visgi, tai ne visada technologiškai įmanoma ar ekonomiškai naudinga. Gali būti, kad tvarkyti seną automobilį kainuos daugiau nei jį parduoti ir įsigyti kitą.
Alternatyva – pereiti prie hibridinio ar elektrinio transporto. Tai padeda ne tik atitikti būsimus reikalavimus, bet ir sumažina ilgalaikes išlaidas, ypač miestų ribose. Galiausiai, jei gyvenate didesniame mieste – verta įvertinti viešojo transporto ar automobilių dalijimosi sprendimus. Ypač ten, kur kelionės yra trumpos ir kasdienės.
Kokia situacija Lietuvoje ir kiek laiko galios „Euro 7“?
Lietuva, kaip Europos Sąjungos narė, laikosi bendros aplinkosaugos krypties. Tai reiškia, kad nuo 2026 metų galime tikėtis naujų taršos mokesčių, papildomų ribojimų ir mažos taršos zonų, ypač Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Tai nebus įgyvendinta per naktį, bet kryptis jau aiški.
Kol kas visiškų draudimų nėra, tačiau kai kurie žingsniai jau matomi – pavyzdžiui, paramos schemos elektriniams automobiliams, mokesčių lengvatos ar švaresnių transporto priemonių skatinimas viešajame sektoriuje.
Kalbant apie „Euro 7“ taikymo trukmę, nors tikslios datos nėra, remiantis ankstesne patirtimi, kiekvienas emisijų standartas galiojo apie 4–6 metus. Todėl galima prognozuoti, kad „Euro 7“ bus aktualus iki 2030–2032 metų, jei to nepakeis dar griežtesnės taisyklės.
Tačiau atsižvelgiant į Europos tikslus visiškai atsisakyti vidaus degimo variklių iki 2035 metų, gali būti, kad „Euro 7“ – paskutinysis tokio tipo standartas, po kurio emisijų tema bus aktuali tik sunkiasvoriam transportui ar retoms išimtinėms transporto priemonėms.
1 komentarų
Visi , turi būt matėt kokia karinę techniką yra važinėjama ! Pajudėjus iš vietos jos jau nebesimato per dūmus ! Jūs tikrai prašotės revoliucijos , o tada jau bus kita kalba !
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti