Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Po 20 metų laukimo: dabar ją vadina gražiausia stotimi Europoje!
Po 20 metų laukimo: dabar ją vadina gražiausia stotimi Europoje!
Belgijos Mons miesto gyventojai šios akimirkos laukė ilgiau nei bet kas būtų galėjęs įsivaizduoti. Tai, kas turėjo būti moderni, regioną jungianti stotis, galiausiai virto dvidešimties metų trukmės epopėja, lydima pažadų, nusivylimų, teismų ir sprogstančių biudžetų. Tačiau šiandien, kai naujoji Gare de Mons pagaliau atveria duris, miestą aplanko visai kitokios emocijos – susižavėjimas, didžiavimasis ir netgi pagarba architektūrai, kurią ekspertai jau vadina viena gražiausių ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje.
Mons stotis – sniego baltumo, beveik skulptūrinė, su 165 metrų ilgio ir 15 metrų aukščio galerija, primenančia ateities miestų vizijas. Atvirų metalo konstrukcijų ritmas, gausiai naudojamas stiklas ir monumentalus kupolas sušildo šaltus Belgijos vakarus šviesos žaismu. Tai kūrinys, už kurį atsakingas pasaulinio garso ispanų architektas Santiago Calatrava – tas pats, kurio projektai Valensijoje jau yra tapę šiuolaikinės architektūros simboliais.
Dvidešimt metų laukimo istorija: nuo didžių ambicijų iki nuolatinių nukėlimų
Oficiali Gare de Mons istorija prasidėjo dar 2006-aisiais, kai tarptautiniame konkurse buvo pasirinktas Calatravos projektas. Tačiau tolesni įvykiai priminė labiau infrastruktūrinį košmarą nei įkvepiančią modernizacijos viziją. Septynis metus po projekto patvirtinimo statybvietėje nevyko absoliučiai niekas – tik senoji stotis tyliai laukė savo lemtingos dienos. Tik 2013 m. prasidėjo realūs darbai ir buvo nugriautas ankstesnis pastatas.
Naujasis kompleksas buvo žadėtas 2015-aisiais. Tačiau terminai virto tuščiais pažadais: technologiniai iššūkiai, tiekimo sutrikimai, teisiniai ginčai, nuolat koreguojamas projektas ir architektūriniai sprendimai, reikalaujantys neretai unikalių inžinerinių sprendimų, viską nustūmė į ateitį. Galiausiai, tik 2024 m. gruodžio 18 dieną keleiviai pirmą kartą įžengė į naująją stotį. Vėlavimas? Devyneri metai.
Vietos gyventojai, ilgai stebėję lėtą progresą ir biudžeto augimą, nevengė ironijos: „Ar tai tikrai stotis? Ar dar viena miesto legenda?“ Tačiau šiandien nusivylimo toną stelbia susižavėjimo šurmulys.
Kaina, kuri šokiruoja: nuo 35 milijonų iki 480 milijonų eurų
Jei statybos tempas šokiravo, tai galutinė kaina – tiesiog glumina. Iš pradžių teigta, kad projektas kainuos 35–37 milijonus eurų. Tačiau realybė tapo visai kitokia: galutinis biudžetas išsipūtė iki 480 milijonų eurų, t. y. net 14 kartų daugiau nei planuota. Ši suma šiandien viršija 2 mlrd. zlotų, o tai yra mažiau nei kai kurie regiono infrastruktūros projektai – pavyzdžiui, naujoji Varšuvos Zachodnia stotis kainavo 2,7 mlrd. zlotų.
Kodėl Mons stotis taip pabrango? Priežasčių buvo daug. Architektūriniai sprendimai reikalavo brangių, individualiai kurtų konstrukcijų. Platformos su dengtais peronais turi talpinti itin ilgus traukinius. Autobusų terminalas suprojektuotas tam, kad aptarnautų intensyvų regiono transportą. Stotis sukurta taip, kad galėtų priimti iki 190 traukinių per dieną, o per savaitę ja galėtų naudotis 57 tūkst. keleivių. Visos šios ambicijos pareikalavo milžiniškų finansinių įsipareigojimų.
Ar projektas vertas kainos? Diskusijos nesibaigia, tačiau faktas tas, kad šiandien Mons turi vieną įspūdingiausių transporto centrų Europoje.
Architektūrinė šlovė: Mons stotis pripažinta viena gražiausių pasaulyje
Tik atvėrus duris, apie Mons stotį pradėjo kalbėti ne tik Belgija. Architektūros žurnalai, kelionių leidiniai, socialinių tinklų vartotojai – visi suskubo dalytis įspūdžiais. Ir ne veltui. Šį kompleksą National Geographic įtraukė į septynių gražiausių 2025 metų stočių sąrašą visame pasaulyje, o projektas pelnė prestižinį Prix Versailles architektūros apdovanojimą.
Ši vieta – ne tik transporto mazgas, bet ir architektūrinis simbolis, kuriame susitinka šiuolaikiškumas, futuristinis dizainas ir Calatravos būdingas monumentalumas. Stotis kuria įspūdį tarsi būtų pakibusi tarp realybės ir modernios vizijos: šviesa krinta per stiklines konstrukcijas, metalinės briaunos kuria ritmą, o visa struktūra švyti lyg urbanistinis žibintas.
Keleiviai, atvykstantys į Mons, pirmiausia patenka į galeriją, kuri savo masteliu primena ne stotį, o modernų muziejų ar oro uosto terminalą. Ir nors daugelis kritikavo užsitęsusią statybą, šiandien retas drįsta ginčyti: vizualiai tai vienas ryškiausių architektūrinių pasiekimų Europoje.
Nors Mons stoties kelias iki atidarymo buvo kupinas dramų, šiandien ši vieta tapo miesto pasididžiavimu ir architektūriniu etalonu. Kartais didžiausi projektai gimsta per didelius sunkumus – ir galbūt būtent todėl jų triumfas būna dar įspūdingesnis.
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“
privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.