Tvirtesnė už plieną, lengvesnė net ir už plastiką: ši medžiaga gali užvaldyti automobilių rinką

Paskelbė Danielius Mažeikis
Paskelbta

Tvirtesnė už plieną, lengvesnė net ir už plastiką: ši medžiaga gali užvaldyti automobilių rinką

Kartais didžiausi pokyčiai atkeliauja mažose pakuotėse, o būtent taip nutiko pristatant naująjį „Gratką“ (pažangus grafeno kompozitas). Ši Kanadoje sukurta medžiaga gali iš esmės pakeisti automobilių pramonę, nors iš pirmo žvilgsnio atrodo visai paprasta. Jos kūrėjas tikina, kad tai žingsnis į lengvesnių ir tvirtesnių transporto priemonių ateitį.

„Gratek“ sukūrė Toronto universiteto tyrėjas Nello David Sansone, pelnęs „Mitacs Innovation Awards 2025“ apdovanojimą. Šis įvertinimas rodo, kad medžiaga sulaukė rimto mokslininkų ir pramonės dėmesio. Jau patvirtinta, kad pirmasis didelis automobilių gamintojas planuoja ją naudoti.

Medžiaga nustebino tuo, kad yra penktadaliu tvirtesnė ir beveik penktadaliu lengvesnė už įprastą polipropileno ir stiklo pluošto kompozitą. Tai pasiekiama naudojant mažiau nei vieną procentą grafeno, kuris iš esmės pakeičia kompozito savybes. Tokia proporcija buvo laikoma neįmanoma, kol tyrėjas nepateikė naujo sprendimo.

„Gratek“ privalumai ir grafeno problema

Grafenas ilgą laiką buvo laikomas stebuklinga medžiaga, tačiau jo panaudojimas realiuose produktuose buvo ribotas. Pagrindinė kliūtis buvo polinkis susitelkti į gumulėlius, o tai silpnindavo kompozito struktūrą. Dėl šio reiškinio grafenas dažnai tapdavo problema, o ne pranašumu.

D. Sansone rado būdą priversti grafeno nanokristalus jungtis tik su stiklo pluoštu medžiagos viduje. Taip išvengiama nepageidaujamo sulipimo ir grafenas pradeda veikti kaip vidinis armavimo elementas. Šis metodas sustiprina visą struktūrą, net ir naudojant itin mažą grafeno kiekį.

Papildomas privalumas tas, kad sumažėja stiklo pluošto poreikis, o tai taupo įrangą ir mažina gamybos kaštus. Stiklo pluoštas greitai dėvi pjovimo ir gręžimo įrankius, todėl jo mažesnis kiekis tiesiogiai prailgina įrenginių tarnavimo laiką. Tokie sutaupymai ypač svarbūs masinėje gamyboje.

Alternatyva spalvotoms detalėms ir pramonės ateitis

Vis dėlto „Gratek“ turi vieną apribojimą, nes dėl grafeno visuomet išlieka juodos spalvos. Automobilių pramonei tai dažniausiai netrukdo, tačiau dekoratyvinėms dalims spalvos nebuvimas tampa trūkumu. Todėl mokslininkas sukūrė dar vieną medžiagą, pavadintą „Clatek“.

„Clatek“ pasižymi panašiomis savybėmis, tačiau vietoje grafeno naudojamos haloizito nanorurkelės. Jos leidžia išsaugoti baltą pagrindą ir suteikti medžiagai bet kokią spalvą. Tai reiškia didesnį pritaikymo lankstumą ir tinkamumą matomoms transporto priemonės dalims.

„Gratek“ planuojama įdiegti automobilių gamyboje dar iki 2025 metų pabaigos, todėl pirmosios detalės rinkoje gali pasirodyti greitai. „Clatek“ komercinis naudojimas planuojamas kiek vėliau, nes jam reikia papildomų bandymų. Abu kompozitai žada lengvesnius ir saugesnius automobilius.

Žvilgsnis į ateities kompozitus

D. Sansone tęsia tyrimus ir jau dirba su nauju projektu „AegisX“, kurį planuoja komercializuoti per startuolį „NanoMorphix“. Šis kompozitas bus skirtas skaidriems ir tekstiliniams šarvams, naudojamiems kariuomenėje bei aviacijoje. Tokie sprendimai gali atverti dar platesnes inovacijų galimybes.

Atsižvelgiant į globalius siekius mažinti svorį ir didinti saugumą, „Gratek“ ir „Clatek“ gali tapti svarbiais pramonės žaidėjais. Lengvesni automobiliai reiškia mažesnes sąnaudas ir didesnį efektyvumą, ypač elektromobilių segmente. Tai žingsnis link pažangesnės ir tvaresnės transporto ateities.

Ar patiko šis įrašas?
 

Mane žavi mokslas ir technologijos – tai sritys, kuriose nuolat gimsta ateitis. Rašydamas apie naujausius atradimus, inovacijas ir technologijų poveikį mūsų gyvenimui, siekiu sudėtingus dalykus paaiškinti paprastai, bet ne paviršutiniškai.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas