Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Lenkijos keliai slepia didžiulę paslaptį: paslaptingos atkarpos, kurios akimirksniu virsta karo aerodromais
Nedaugelis vairuotojų žino, kad dalis Lenkijos kelių gali būti akimirksniu pritaikyti kariniams tikslams. Strategiškai atrinkti ruožai kritiniu momentu gali virsti kilimo ir tūpimo takais Lenkijos karinėms oro pajėgoms. Tai sprendimas, sukurtas dar šaltojo karo metais, o šiandien vėl įgaunantis didelę reikšmę saugumo kontekste.
Iš pirmo žvilgsnio tokie keliai nesiskiria nuo įprastų, tačiau jų konstrukcija ir infrastruktūra pritaikyta orlaiviams. Plati, tiesi važiuojamoji dalis ir specialūs išplatėjimai abiejuose galuose leidžia juos naudoti kaip visavertį aerodromą. Tokia sistema užtikrina, kad net sunaikinus tradicinius oro uostus, būtų išlaikyta karinių skrydžių galimybė.
Karinėms oro pajėgoms šie ruožai tampa atsarginiu planu. Jie suteikia galimybę tęsti tiek kovines, tiek transporto operacijas, išlaikant strateginį mobilumą net ir nepalankiomis sąlygomis. Tai leidžia užtikrinti, kad oro gynyba veiktų nenutrūkstamai.
Kaip veikia kelių aerodromų atkarpos?
Kelių aerodromų atkarpos Lenkijoje vadinamos „Drogowe Odcinki Lotniskowe“ (DOL). Tai viešųjų kelių fragmentai, parengti taip, kad prireikus galėtų tapti kilimo takais. Jie yra platesni nei įprasti keliai, paprastai keturių juostų, vedantys per miškų zonas, kuriose įrengtos vietos orlaivių aptarnavimui.
Kiekvieno tokio ruožo galuose įrengtos aikštelės, kuriose gali vykti degalų papildymas, ginklų pakrovimas ar techninė priežiūra. Prieš panaudojant atkarpą kaip aerodromą, ji uždaroma civiliniam eismui ir tikrinama pagal saugumo reikalavimus. Tik tuomet leidžiama pradėti karines operacijas.
Kur Lenkijoje išliko DOL atkarpos?
Iš viso Lenkijoje buvo nustatyta 21 tokia atkarpa, tačiau šiandien tinkamos naudoti yra tik kelios. Daugelis jų prarado techninę kokybę dėl intensyvaus transporto ir greičiau susidėvėjo. Tai apribojo galimybes naudoti jas kaip kilimo takus, nes paviršiuje susiformavo provėžos.
Tarp žinomiausių kelių aerodromų atkarpų minimas Lukecino ruožas prie Dživnovo miestelio, kurio ilgis viršija du kilometrus, tačiau šiandien jis yra prastos techninės būklės ir netinkamas intensyviam naudojimui.
Kitas objektas yra Kliniska ruožas netoli Ščecino, esantis šalia vadinamosios Berlinkos magistralės; būtent čia 2003 metais buvo surengti paskutiniai skrydžiai prieš ilgametę pertrauką. Taip pat verta paminėti Stara Jasčombkos atkarpą, esančią A4 automagistralėje tarp Tarnuvo ir Dembicos, kurios ilgis siekia beveik tris kilometrus.
Moderniausias objektas yra Vielbarko atkarpoje, atnaujinta 2021 metais. Ji tapo didžiausia tokio tipo vieta Lenkijoje, nes pasiekia daugiau nei tris kilometrus ilgio ir dvidešimties metrų pločio. Tai suteikia galimybę priimti įvairių tipų orlaivius ir atlikti sudėtingesnes operacijas.
Karinės pratybos ir dabartinė reikšmė
Daug metų šios atkarpos nebuvo naudojamos. Paskutinis skrydis vyko 2003 metais, o pratybos buvo sustabdytos beveik dviem dešimtmečiams. Situacija pasikeitė 2023 metais, kai dėl geopolitinės įtampos regione Lenkijos kariuomenė nusprendė atnaujinti treniruotes.
Rugsėjį ir spalį Vielbarko atkarpoje buvo surengti pratybų skrydžiai, patvirtinę, kad tokios vietos vis dar gali būti tinkamai naudojamos. 2024 metų kovą manevrai buvo pakartoti, siekiant įsitikinti, kad sistema veikia nepriekaištingai.
Šios pratybos parodė, kad DOL atkarpos yra svarbi šalies gynybos plano dalis. Jos leidžia išlaikyti karinių oro pajėgų tęstinumą net ir praradus tradicinius aerodromus, todėl jų vaidmuo šiuolaikinėje saugumo sistemoje yra ypatingai svarbus.
Lenkijos pasirengimas netikėtoms gresmėms
Lenkijos kelių aerodromų atkarpos primena, kaip civilinė infrastruktūra gali būti pritaikyta kariniams tikslams. Vairuotojai dažnai net nesusimąsto, kad važiuoja būsimo kilimo tako ruožu, tačiau krizės metu tokios vietos gali būti gyvybiškai svarbios.
Tai sprendimas, kuris užtikrina šalies oro pajėgų lankstumą ir pasirengimą netikėtoms grėsmėms. Šaltojo karo laikų paveldas šiandien vėl tampa aktualus, nes suteikia Lenkijai strateginį pranašumą ir saugumo garantiją.
Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti