Lietuviai visiškoje panikoje: ar vidaus degimo automobiliai netrukus taps absoliučiai beverčiai?

Paskelbė Viktoras Baliulis
Paskelbta

Lietuviai visiškoje panikoje: ar vidaus degimo automobiliai netrukus taps absoliučiai beverčiai?

Apie elektrifikaciją šiandien kalbama visur – politikai tvirtina įstatymus, gamintojai paskelbia apie naujus modelius, o reklamos ragina rinktis tylesnį, žalesnį variantą. 

Tačiau realybėje vis dar didžioji dalis pirkėjų Lietuvoje ieško automobilio, kuris važiuotų paprastai, užsipildytų degalinėje per kelias minutes ir nereikalautų papildomų investicijų į įkrovimo stoteles. Kitaip sakant – vidaus degimo variklis dar nesitraukia. Bet ar verta dabar dar jį pirkti? 

Dalis žmonių jaučia spaudimą – neva pasirinkus benziną ar dyzelį, po kelerių metų automobilis taps nereikalingas, jį bus sunku parduoti, o remontuoti – brangu ir neapsimokės. Kiti sako priešingai: dabar pats metas pirkti tokį automobilį, nes jų pasiūla mažėja, o pasirinkimas vis dar didelis. Tad kur slypi tiesa ir ką pataria žmonės, kurie stebi rinką iš vidaus?

Automobilių rinka: pasirinkimo dar daug, bet pokyčiai neišvengiami

Nors gamintojai vis dažniau siūlo hibridus ar elektromobilius, modelių su tradiciniais benzininiais ar dyzeliniais varikliais vis dar yra daug. Ir kol kas jų kaina – dažnai mažesnė nei naujo elektrinio modelio. Tai svarbu pirkėjams, kuriems automobilis reikalingas darbui, šeimai ar ilgesnėms kelionėms.

Tačiau ekspertai pabrėžia – reikėtų stebėti, kaip keičiasi ne tik pasiūla, bet ir politika. Europos Sąjunga jau yra numačiusi, kad nuo 2035 metų nauji automobiliai su vidaus degimo varikliais bus uždrausti. Tai reiškia, kad automobilių gamyba sparčiai keisis, o pasiūla mažės.

Bet tai dar nereiškia, kad tokie automobiliai iš karto taps beverčiai. Iki tol liko bent dešimtmetis, o Lietuvoje nauji draudimai tradicinėms transporto priemonėms paprastai vėluoja. Todėl laiko naudotis ir parduoti tokį automobilį – daugiau nei pakankamai.

Ką sako apie aptarnavimą ir techninį palaikymą?

Techninės priežiūros požiūriu vidaus degimo varikliai yra iki šiol aiškiausias ir pigiausias sprendimas. Dauguma servisų dirba būtent su tokio tipo agregatais, jų dalys prieinamos, o remontas – nuspėjamas. Tai ypač svarbu tiems, kurie neplanuoja važinėti nauju automobiliu tik kelerius metus.

Kitas aspektas – infrastruktūra. Kol elektromobiliams dar tik vystoma įkrovimo stotelių sistema, kolonėlės benzinui ir dyzeliui yra kiekvienoje gyvenvietėje. Ir jei planuojama dažnai važiuoti už miesto ribų, ypač kaimo keliuose ar į užsienį, šis faktorius išlieka svarbus.

Ekonominiai aspektai: ką galima sutaupyti ir kur prarasti

Šiuo metu automobilio su vidaus degimo varikliu įsigijimo kaina vis dar gerokai mažesnė nei panašaus lygio elektromobilio. Taip pat, renkantis naudotą automobilį, pirkėjas turi daug didesnį pasirinkimą. Visgi degalų kainos nuolat svyruoja, todėl ilgalaikėje perspektyvoje išlaikymas gali kainuoti daugiau nei elektrinio automobilio įkrovimas iš namų tinklo.

Tačiau jei automobilis bus naudojamas ne kasdien arba nuvažiuojama mažiau kilometrų – skirtumas tampa beveik nereikšmingas. O jei planuojama automobilį keisti po kelių metų – jo vertė rinkoje, tikėtina, vis dar išliks stabili.

Ką pataria ekspertai pirkėjams šiuo metu?

Pirmiausia – įvertinti savo poreikius. Jei automobilis reikalingas kasdieniam naudojimui mieste, o turima galimybė įsirengti įkrovimo stotelę – galima jau svarstyti elektrinį ar bent jau hibridinį modelį. 

Bet jei pagrindinis kriterijus – patikimumas, pigus aptarnavimas, važinėjimas ilgesniais atstumais ar naudojimas vietovėse be infrastruktūros – vidaus degimo variklis vis dar išlieka racionaliausias pasirinkimas.

Antra – galvoti apie laikotarpį. Jei planuojama automobilį turėti penkerius ar mažiau metų – jo vertė nespės reikšmingai kristi. Jei kalbama apie 10-15 metų naudojimą – reikėtų pasidomėti kuro alternatyvomis (pvz., dujų įranga) ar hibridinėmis sistemomis, kurios gali ilgiau išlikti tinkamos eksploatacijai.

Trečia – nesivadovauti vien baimėmis. Nors viešojoje erdvėje daug kalbama apie perėjimą prie elektros, reali situacija Lietuvoje keičiasi lėčiau. Vidaus degimo variklių dar laukia bent dešimtmetis intensyvaus naudojimo, o jų remontas ir toliau bus prieinamas.

Nors pasaulis sparčiai juda link alternatyvių transporto sprendimų, Lietuvoje automobiliai su vidaus degimo varikliais dar ilgai išliks kasdienybės dalimi. Dabar juos pirkti – vis dar logiška, jei pasirinkimas pagrįstas poreikiais, o ne vien emocijomis ar spaudimu iš šalies. 

Tiesiog reikia nepamiršti: pasirinkimas šiandien neturi būti nulemtas to, kas gali pasikeisti po penkiolikos metų. O šiuo metu keliai dar priklauso varikliams, kurie sukasi, riaumoja ir nuveža ten, kur reikia.

Ar patiko šis įrašas?
 

Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas