Naujos kartos greičio matuokliai varo į neviltį: jie nefiksuos jūsų greičio, nusitaikyta į šiuos vairuotojus

Danielius Mažeikis , 2025-07-14, 12:00
0
Naujos kartos greičio matuokliai varo į neviltį: jie nefiksuos jūsų greičio, nusitaikyta į šiuos vairuotojus

Lenkijoje pastaraisiais metais daug dėmesio skiriama eismo saugumui ir kovai su tais, kurie pažeidžia taisykles. Nors nelaimių keliuose skaičius palaipsniui mažėja, valstybė griežtina kontrolės priemones, siekdama dar labiau užtikrinti saugumą gyventojams. 

Vienas iš ryškesnių pokyčių įvyko 2022 metais, kai buvo padidintos baudos už greičio viršijimą ir kitus pažeidimus. Be to, svarstomi nauji įstatymų projektai, kuriais būtų draudžiami neoficialūs automobilių entuziastų susitikimai, o net žiūrovams galėtų grėsti administracinės sankcijos.

Tačiau saugumo klausimai neapsiriboja vien greičiu ar kelių eismo taisyklėmis. Vis daugiau dėmesio sulaukia ir kita problema yra triukšmas, sklindantis iš transporto priemonių, ypač modifikuotų motociklų ir automobilių.

Visuomenės nepasitenkinimas triukšmingais vairuotojais

Didžiųjų miestų gyventojai vis dažniau skundžiasi dėl triukšmo, kurį sukelia perdarytos išmetimo sistemos. Kai kurie vairuotojai tyčia stiprina garso efektą, siekdami dėmesio ar išskirtinumo, tačiau toks elgesys kelia nepatogumų aplinkiniams. Ypač aštriai tai jaučiama naktimis, kai garsus motociklo riaumojimas pažadina gyventojus ar išgąsdina vyresnio amžiaus žmones.

Varšuvoje veikianti miesto aktyvistų organizacija „Miesto erdvė priklauso mums“ parengė kreipimąsi į Seimo maršalką, ragindama imtis realių veiksmų prieš triukšmą keliuose. Aktyvistai remiasi Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, teigdami, kad triukšmas yra viena didžiausių aplinkos grėsmių žmogaus sveikatai. 

Jie pabrėžia, kad ilgalaikis triukšmo poveikis gali sukelti nemigą, padidėjusį kraujospūdį, širdies sutrikimus ir net prisidėti prie ankstyvų mirčių.

Siūlomi sprendimai, tai akustiniai fotoradarai

Kaip vieną iš sprendimų aktyvistai siūlo įdiegti akustinius fotoradarus. Tai specialūs įrenginiai, kurie, skirtingai nei įprasti greičio matuokliai, fiksuoja transporto priemonių skleidžiamo triukšmo lygį. Jeigu garsas viršija leistinas normas, įrenginys gali padaryti nuotrauką arba užfiksuoti vaizdo įrašą, kuriame matyti transporto priemonė ir jos numeriai. Tokiu būdu būtų galima nustatyti pažeidėją ir skirti jam baudą.

Pažangiausi modeliai turi dirbtiniu intelektu pagrįstą sistemą, kuri automatiškai atpažįsta valstybinius numerius, įvertina pažeidimą ir suformuoja pranešimą. Tokia sistema jau veikia kai kuriose Vakarų Europos šalyse ir, pasak aktyvistų, galėtų būti naudinga ir Lenkijoje.

Teisinės kliūtys įgyvendinimui

Nepaisant aktyvistų pastangų ir viešojo spaudimo, šiuo metu Lenkijoje nėra teisinio pagrindo akustiniams greičio matuokliams diegti. Infrastruktūros ministerija patvirtino, kad tokie įrenginiai ir jiems reikalingos teisinės nuostatos kol kas nėra įtrauktos į artimiausių metų teisėkūros planus.

Pagrindinės kliūtys yra dvi. Pirma, šalyje trūksta metrologinių taisyklių, kurios leistų tiksliai ir objektyviai vertinti triukšmą kaip pažeidimą. Antra, pačius matavimus būtų sunku laikyti patikimais, nes transporto priemonės gali būti modifikuotos taip, kad garsas keistųsi priklausomai nuo situacijos, pavyzdžiui, naudojant elektronines sklendes.

Technologijos dar nepritaikytos

Kitas svarbus aspektas yra techninės galimybės. Dabartiniai grečio matuoklių tiekėjai, kurie prižiūri Lenkijos greičio matavimo sistemą, nesiūlo įrenginių, galinčių automatiškai fiksuoti triukšmo lygį. Tad net jei būtų pakeisti įstatymai, praktinis įgyvendinimas susidurtų su nemažais technologiniais iššūkiais.

Ministerija pripažino, kad kol kas neplanuojama pradėti darbų šioje srityje. Kiekvienas sprendimas dėl naujų technologijų diegimo turėtų būti pagrįstas ne tik technine analize, bet ir finansiniais bei teisiniais skaičiavimais.

Kol kas, tik įprasti patikrinimai

Kadangi artimiausiu metu niekas nesikeis, triukšmingų transporto priemonių savininkai ir toliau galės važinėti gatvėmis be baimės būti užfiksuoti fotoradaru. Vis dėlto jiems vis dar gresia atsakomybė, jei per techninę apžiūrą ar policijos patikrinimą bus nustatyta, kad jų automobilis ar motociklas viršija leistinas garso normas. Kol nebus įdiegta sistema, kuri automatiškai matuotų triukšmą, atsakomybė išliks tik kontrolės pareigūnų rankose.

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas