Prisijunkite
Prisijunkite
Kalbėti apie visišką vidaus degimo varikliais varomų automobilių išnykimą dar per anksti, nors pokytis jau prasidėjo. Elektromobilių skaičius sparčiai auga, tiek didžiosiose Europos šalyse, tiek ir Lietuvoje.
Vis daugiau vairuotojų žvalgosi į elektrines alternatyvas, o kai kurie jau sėdi prie jų vairo. Tačiau masiniu reiškiniu tai dar netapo. Kol kas daugeliui tai – perspektyva, bet ne šiandieninis sprendimas.
Daugelis valstybių, viena po kitos, skelbia apie planus apriboti ar visiškai uždrausti naujų benzininių ir dyzelinių automobilių pardavimą. Tačiau realybėje tai – ne vienas didelis žingsnis, o daugybė mažų.
Kol kas vidaus degimo varikliai vis dar dominuoja daugelyje rinkų. Ir nors skaičiai keičiasi, pokytis vyksta palaipsniui, ne per vieną naktį.
Infrastruktūra – didžiausias stabdis
Viena pagrindinių priežasčių, kodėl žmonės vis dar laikosi vidaus degimo automobilių – nepakankama įkrovimo infrastruktūra. Lietuvoje dar sunku keliauti toliau nuo miesto nesibaiminant, kad tiesiog neliks kur įkrauti automobilio.
Regionuose stotelių skaičius itin ribotas, kai kur jų nėra visai. Net kai stotelė pažymėta žemėlapyje, ne visada reiškia, kad ji veikia – tai dar vienas nepasitikėjimą keliantis faktorius. Tiesa, didmiesčiuose situacija pamažu keičiasi – naujos stotelės statomos prie prekybos centrų, gyvenamųjų namų, darbo vietų.
Tačiau greito įkrovimo tinklas dar nepakankamai išvystytas, o keliaujantiems po Lietuvą ar Baltijos regioną – vis dar būtina planuoti maršrutą su įkrovimo sustojimais. Kol elektromobilio įkrovimas neprilygs benzino pylimui, viskas liks tik kaip „alternatyva“, bet ne pagrindine transporto priemone daugumai.
Kaina vis dar svarbi – subsidijos ne viską išsprendžia
Kitas didelis iššūkis yra elektromobilių kaina. Nors siūlomos įvairios subsidijos, kompensacijos už senų automobilių utilizavimą ar paramos programos, nauji elektriniai automobiliai vis dar kainuoja brangiau nei analogiški vidaus degimo modeliai.
Tai ypač svarbu vidutinių ar mažesnių pajamų gyventojams, jiems net ir kelių tūkstančių eurų parama nėra pakankamas stimulas. Naudoti elektromobiliai taip pat pamažu populiarėja, bet čia susiduriama su kita problema – baterijos degradacija.
Pirkėjas bijo, kad po kelių metų automobilio akumuliatorius bus per silpnas, o naujas – labai brangus. Taigi kol akumuliatorių keitimas ar atnaujinimas nebus lengvai prieinamas ir kainos nebus labiau subalansuotos – VDV vis dar bus patrauklesni, ypač naudotų automobilių rinkoje.
Technologijos progresuoja – bet dar ne visur
Elektromobilių technologijos išties sparčiai tobulėja. Nuvažiuojamas atstumas, įkrovimo greitis, baterijų ilgaamžiškumas – viskas gerėja. Tačiau yra viena ypač jautri vieta – Lietuvos žiema. Per šalčius net nauji elektriniai automobiliai gali netekti iki 30 proc. nuvažiuojamo atstumo.
Tai pastebi visi, kas vairuoja EV žiemą – šildymas, akumuliatoriaus cheminė reakcija, padangų pasipriešinimas viską keičia. Gamintojai stengiasi kurti vis atspariau veikiančias baterijas, taikomos įvairios technologijos – šilumos siurbliai, išmanus energijos paskirstymas, bet iššūkių dar netrūksta.
Kol elektromobiliai vis dar tokie priklausomi nuo oro sąlygų, jie liks labiau mieste naudotina priemonė nei universalus pasirinkimas visiems metų laikams.
Lūžio taškas tik 2040 metais?
Nepaisant visų kliūčių, prognozės kalba apie optimistinę kryptį. Apie 2040 metus elektromobiliai, tikėtina, sudarys daugumą naujų parduodamų automobilių pasaulyje. Kai kurios šalys siekia šį tikslą pasiekti dar greičiau.
Norvegija dar šiemet gali išbraukti vidaus degimo variklius iš savo šalies istorijos. Žinoma, tokie planai priklauso nuo daugybės veiksnių, ne tik technologinių, bet ir politinių, ekonominių.
Svarbu suprasti – tai, kad nors benzininiai ir dyzeliniai išnyks iš salonų, nereiškia, kad jie iškart išnyks iš kelių. Automobilių gyvavimo trukmė ilga, todėl net jei 2035-aisiais nebus pardavinėjami nauji benzinai ar dyzeliai - jie dar ilgai riedės gatvėmis.
Tad ar elektromobiliai pakeis vidaus degimo variklius? Taip – tikrai taip. Bet tai nebus staigus perversmas per metus ar penkerius. Tai bus etapas, kuriame dalyvauja visi, nuo pirkėjo, kuris renkasi modelį, iki savivaldybių, kurios planuoja infrastruktūrą. Nuo gamintojų, kurie keičia technologijas, iki įstatymų leidėjų, kurie kuria reguliavimą.
Jeigu šiandien dar nesijauti pasiruošęs keisti automobilio – viskas gerai. Bet jau atėjo metas pradėti apie tai galvoti. Galbūt pirmas žingsnis bus hibridas, o gal mažas EV šeimos antram automobiliui. Svarbiausia, kad pokytis jau vyksta. Ir po dešimtmečio vaizdas tavo kieme, o gal net ir tavo garaže, bus visai kitoks.
1 komentarų
O kas apmokės elektros įkrovimo stotelių infrastruktūros renovaciją? Tai trilijonai pinigų. Iš kur mūsų krašte tokie pinigai. Dabartinė infrastruktūra, mokslininkų paskaičiavimais, neatlaikys jau 10% elektrovežimėlių parko.
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti