Vienas įprotis, kuris vos per 30 sekundžių gali sugadinti automobilio sankabą, šią klaidą daro daugelis

Danielius Mažeikis , 2025-07-30, 12:00
0
Vienas įprotis, kuris vos per 30 sekundžių gali sugadinti automobilio sankabą, šią klaidą daro daugelis

Automobilio sankaba yra vienas iš tų mechanizmų, kurie ne visada matomi, bet yra itin svarbūs sklandžiam važiavimui. Deja, daugelis vairuotojų nesąmoningai ją sugadina dar gerokai prieš tai, kai automobilis pasiekia vidutinį eksploatacijos laikotarpį. Vienas pagrindinių kaltininkų, tai netinkamas vairavimo įprotis, kurį mechanikai pastebi vis dažniau. 

Tai vadinamoji važiavimo pusiau įjungta sankaba technika, kuri netinkamai naudojama sukelia greitą sankabos dalių susidėvėjimą. Pirmas signalas, kad sankaba dirba perkrautai, yra specifinis degėsių kvapas. Jis atsiranda tada, kai sankabos trinties paviršiai perkaista dėl per ilgo slydimo. Jei toks kvapas tampa dažnas, tai reiškia, kad sankabos komponentai dirba sąlygomis, kurios viršija jų galimybes.

Važiavimas pusiau įjungta sankaba reiškia, kad sankabos pedalas yra spaudžiamas ne iki galo, todėl trinties diskas nesusijungia visiškai su smagračiu. Dėl to atsiranda nuolatinis slydimas tarp paviršių, o tai sukelia stiprų trintį ir didelę šilumą. Įprasto pajudėjimo metu ši trintis trunka tik akimirką ir temperatūra trumpam pakyla iki dviejų ar trijų šimtų laipsnių. Visgi jei sankaba laikoma pusiau įjungta ilgą laiką, temperatūra gali pasiekti net penkis šimtus laipsnių ir daugiau. 

Tai jau lemia negrįžtamus trinties medžiagų pokyčius, dėl kurių sankaba greitai nustoja tinkamai veikti. Yra situacijų, kai trumpalaikis važiavimas su pusiau įjungta sankaba yra pateisinamas. Pavyzdžiui, manevruojant automobilių stovėjimo aikštelėje, kai judama itin lėtai, toks būdas padeda išvengti staigių trūkčiojimų. Taip pat pradedant važiuoti į statų kalną trumpalaikis pusiau įjungtos sankabos laikymas gali padėti išlaikyti automobilį vietoje. 

Kitu atveju transporto priemonė gali pradėti riedėti atgal. Eismo spūstyse, kai automobiliai juda vos kelių kilometrų per valandą greičiu, trumpas sankabos palaikymas kartais tampa praktiškesnis nei nuolatinis bėgių perjunginėjimas. Vis dėlto svarbiausias žodis čia yra trumpalaikis. Kiekviena iš tokių situacijų turėtų trukti tik keletą sekundžių, nes ilgesnis slydimas sukelia didelę žalą.

Vienas žalingiausių įpročių yra laikyti koją ant sankabos pedalo net tada, kai to nereikia. Net ir lengvas spaudimas lemia minimalų trinties paviršių atskyrimą ir nuolatinį slydimą. Daugelis vairuotojų nesupranta, kad toks įprotis gali labai greitai sugadinti sankabą. Be to, nuolatinis spaudimas apkrauna atlaisvinimo guolį, kuris taip pat susidėvi kur kas greičiau. Panašiai žalingas veiksmas yra stovėti prie šviesoforo laikant sankabos pedalą nuspaustą, kai galima tiesiog perjungti bėgį į neutralią padėtį.

Dar pavojingesnis įprotis, laikyti automobilį įkalnėje vien tik sankabos pagalba. Vietoj to, kad vairuotojas naudotų rankinį stabdį, jis balansuoja tarp akseleratoriaus ir sankabos. Vos per pusę minutės tokios pozicijos sankaba gali įkaisti tiek, kiek ji įkaistų po kelių dešimčių įprastų pajudėjimų iš vietos.

Sankabos gedimą galima atpažinti pagal keletą požymių. Vienas iš jų, variklio apsukų augimas be proporcingo greičio didėjimo. Tai reiškia, kad trinties diskai prarado sukibimą. Kitas signalas, nemalonus degėsių kvapas, ypač intensyviai važiuojant. Jei toks kvapas jaučiamas dažnai, tai rodo, kad sankaba yra nuolat perkraunama. 

Taip pat galima pastebėti, kad sankaba pradeda „gaudyti“ aukščiau nei anksčiau, tai yra beveik visiškai atleidus pedalą. Tai rodo, kad trinties paviršiai jau stipriai susidėvėję. Kitas simptomas trūkčiojimas pajudant iš vietos, kuris dažnai rodo netolygų susidėvėjimą arba gedimą vidinėse sankabos dalyse. Jei bėgius pasidaro sunku perjungti, ypač įjungiant atbulinį, tai gali reikšti, kad sankaba nebesiskiria pilnai.

Sankabos remontas ar keitimas yra brangus malonumas. Todėl verta atkreipti dėmesį į savo vairavimo įpročius ir vengti ilgalaikio slydimo. Tinkamas sankabos naudojimas užtikrina sklandų automobilio darbą ir padeda išvengti nereikalingų išlaidų. Kiekvienas vairuotojas gali išmokti valdyti automobilį taip, kad ir pats kelionės procesas būtų patogus, ir techninė automobilio būklė išliktų gera kuo ilgiau.

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas