Ruduo – nuostabus metas, kai medžiai pasidengia auksu, o keliai – spalvingu nukritusių lapų kilimu. Tačiau už šio romantizmo slypi pavojus, gerai žinomas patyrusiems vairuotojams: šlapi lapai ant asfalto yra ne ką mažiau klastingi nei ledas.
Geltoni lapai, gulintys ant kelio, veikia tarsi tepalas ratams – tai lyg lygi, slidžiai drėgna danga, prisotinta medžių sulčių ir vandens. Ypač pavojinga, kai lapai guli keliais sluoksniais – tuomet sukibimo koeficientas tarp jų tampa labai mažas.
Nieko keisto, kad ratai, riedėdami per tokį daugiasluoksnį paviršių, neretai elgiasi taip, tarsi važiuotų ledu.
Slidi danga – lyg ledo efektas
Kai lapai sudrėksta arba kai iš jų ratais išspaudžiamos sultys, jie virsta slidžiu sluoksniu, kuris smarkiai mažina padangų sukibimą su kelio danga. Ypač pavojinga tai tampa manevruojant: posūkiuose, stabdant ar staigiai pajudant iš vietos. Tokiais momentais labai išauga rizika prarasti transporto priemonės kontrolę.
Prailgėjęs stabdymo kelias
Pavojingiausias dalykas, kurį galite padaryti važiuodami per rudens lapus, – staigiai stabdyti. Net ir turint ABS ar ESP sistemas, geriausiu atveju pavyks išlaikyti važiavimo kryptį, tačiau stabdymo kelias vis tiek gerokai pailgės.
Bandymų rezultatai rodo, kad ant šlapių lapų stabdymo kelias gali padidėti iki dviejų kartų, palyginti su sausu asfaltu.
Paslėpti pavojai po lapais
Po storu lapų sluoksniu gali slėptis duobės ir kiti kelio nelygumai, borteliai, akmenys ar kelio ženklinimas. Vairuotojas nemato, kas po ratais, ir rizikuoja pažeisti pakabą ar padangas. O jei paslepiama horizontalioji kelio ženklinimo dalis, atsiranda ir rizika pažeisti Kelių eismo taisykles ar net patekti į eismo įvykį.
Jeigu lapai ima kristi vėlyvą rudenį, kai naktys būna šaltos, reikia turėti omenyje dar vieną dalyką: nukritę lapai gali paslėpti ant kelio susidariusį ledą po naktinių šalnų. Ypač atsargiai reikėtų vertinti vietas, kuriose nuo medžių lapai nukrito beveik iškart ir visi – tai gali būti požymis, kad naktimis jau kurį laiką laikosi pastovūs minusiniai temperatūros rodikliai.
Užsikimšusios drenažo sistemos
Kai lapų prisikaupia daug, jie ima kimšti vandens nutekėjimo angas. Dėl to ant kelio formuojasi balos. O vanduo ir lapai kartu – tai dar didesnis „ledo efekto“ stiprintojas.
Kaip saugiai važiuoti per lapais nuklotus kelius?
1. Mažinkite greitį
Ypač parkuose, siaurose gatvėse, šalia alėjų mieste ir miško juostų užmiestyje – ten, kur lapų jau yra arba kur jie gali netikėtai pasirodyti. Kuo lėčiau čia važiuosite, tuo didesnė tikimybė išvengti slydimo.
2. Venkite staigių manevrų
Stabdykite švelniai, staigiai nesukite vairo. Stenkitės ne derinti kelių manevrų vienu metu – pavyzdžiui, posūkio ir intensyvaus stabdymo.
Jei važiuojate per lapus tolygiai, tiesiai, nekeisdami pavarų, be staigaus greičio didinimo ar mažinimo, rizika būti nuneštam yra mažesnė. Bet jei tuo pačiu metu staigiai stabdysite ar suksite, automobilis gali akimirksniu prarasti sukibimą.
3. Laikykitės didesnio atstumo
Judėdami intensyviame sraute padidinkite atstumą iki priekyje važiuojančios transporto priemonės – prisiminkite, kad ant lapų stabdymo kelias pailgėja. Ypač atidūs būkite prieš pėsčiųjų perėjas, kur staigus stabdymas pasitaiko dažniau, o netikėta pėsčiojo pasirodymo tikimybė yra didesnė.
4. Stebėkite padangų būklę
Susidėvėjusios padangos – tiesus kelias į staigų automobilio kontrolės praradimą. Rato prieš save stumiamas vandens sluoksnis dar labiau suteps ant kelio esančius lapus.
Ruduo – puikus metas patikrinti protektoriaus gylį. Šiuo atveju nėra svarbu, ar automobilis „apautas“ vasarinėmis, ar jau žieminėmis padangomis – svarbu, kad protektorius būtų pakankamai gilus ir padangos nebūtų pernelyg sukietėjusios.
5. Nenaikinkite ESP ir ABS pagalbos
Jeigu automobilis turi stabilumo kontrolės (ESP), stabdžių antiblokavimo (ABS) ar kitas pagalbines sistemas, jos ypač naudingos važiuojant slidžiais rudens keliais. Įsitikinkite, kad šios sistemos nėra išjungtos.
Jos gali padėti kritinėse situacijose, tačiau nepamirškite: net ir su šiomis sistemomis stabdymo kelias ant šlapių lapų vis tiek bus ilgesnis nei ant sauso asfalto.
6. Pašalinkite lapus nuo kapoto ir grotelių
Tai ne tik estetikos, bet ir techninės būklės klausimas. Lapai gali patekti į ventiliacijos angas arba užkimšti drenažo kanalus. Prieš važiuodami įsitikinkite, kad šlapi lapai neuždengia langų ir veidrodėlių.
Atidžiai apžiūrėkite valytuvų šepetėlius: jeigu po guma pateks net nedidelė lapo dalis ar jo kotelis, valytuvai tinkamai nebevalys stiklo.
Nukritę lapai – tai ne tik sezoninė puošmena, bet ir realus pavojus eismo dalyviams. Patyrę vairuotojai žino: geriau šiek tiek sumažinti greitį, išlaikyti didesnį atstumą ir būti atidesniam, nei patekti į avarinę situaciją dėl, rodos, „nekaltos“ rudeninės spąstų dangos.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.