Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Kai dieną temperatūra laikosi vos keli laipsniai šilumos, o vakare ji nukrenta iki –1…–2 °C., kelio ir takų dangos tampa klastingai slidžios net ir be gausaus snygio. Šlapdriba, tirpstantis sniegas ir po to staiga sustingstantis vanduo per kelias minutes gali paversti kelių, įvažiavimų ar kiemų paviršių pavojinga ledo plėvele.
Tokios sąlygos pavojingos tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems, todėl svarbu suprasti, kaip skirtingos dangos reaguoja į temperatūrų pokyčius ir kokias medžiagas naudoti konkrečiomis situacijomis.
Ekspertai įspėja: visoje Lietuvoje šiomis dienomis rizika didžiausia bus ant tiltų, estakadų, kiemų įvažų, laiptų ir pėsčiųjų takų. Tokiose vietose danga atšąla greičiau, o vos kelių milimetrų ledo sluoksnis gali ne tik padidinti avaringų situacijų susidarymą, bet ir pėsčiųjų susižalojimus.

Vilniaus „Ponas Akmuo“ prekybos aikštelės vadovas Simonas pastebi, jog šiuo laikotarpiu ypatingą reikšmę turi laiku atliktas kelio dangų barstymas – tiek technine druska lengvo minuso sąlygomis, tiek stipresniais mišiniais, kai naktimis prognozuojamas didesnis šaltis.
Kai šlapdribą pakeičia lengvas minusas
Šiuo metu vyraujanti orų kombinacija – šlapdriba dieną ir vos žemiau nulio krintanti temperatūra vakare – sukuria vieną pavojingiausių žiemos situacijų. Likęs vandens sluoksnis užšąla gerokai greičiau nei sniegas ir sudaro permatomą, kietą, bet itin slidų ledo sluoksnį. Todėl prieš temperatūrai nukrentant žemiau nulio barstymas yra būtinas – jis padeda išvengti pavojingos plėvelės susiformavimo.
Kada techninė druska efektyviausia

Lietaus ir lengvo minuso kombinacija yra ypač pavojinga. Vanduo ant dangos užšąla itin greitai ir sudaro skaidrų, „stiklinį“ ledo sluoksnį. Lengvo minuso metu geriausiai veikia techninė druska (NaCl). Ji sumažina paviršiaus užšalimo tašką ir stabdo ledo susidarymą dar prieš jam tampant kietu sluoksniu.
Druska duoda stipriausią efektą tuomet, kai naudojama laiku – prasidėjus šlapdribai, iškritus pirmoms snaigėms, krituliams ant dangos. Simono teigimu, prevencinis barstymas technine druska arba drėkinimas 23% NaCl tirpalu iki –8 °C yra pats efektyviausias būdas išvengti pavojų lengvo minuso dienomis.
Kai temperatūra krinta reikia stipresnių mišinių
Stiprėjant šalčiui techninės druskos reakcija lėtėja. Esant žemesnei kaip –10 °C temperatūrai, paviršiai įšąla greičiau, todėl slidumas atsiranda dar prieš jam tampant matomu. Simonas pabrėžia, kad jautriausiose vietose – nuolydžiuose, rampose, estakadose ir kiemų įvažose – būtina naudoti kalcio chlorido ar magnio chlorido tirpalus, kurie veikia žemesnėse temperatūrose ir reaguoja greičiau nei NaCl. Šie mišiniai itin efektyvūs logistikos terminaluose, komercinėse aikštelėse ir vietose, kurios šąla pirmiausiai.
Takams ir pėsčiųjų zonoms – kitokios taisyklės

Šaligatviai, laiptai ir takai lengvo minuso sąlygomis tampa itin slidūs, todėl šiose vietose svarbiausia užtikrinti gerą sukibimą. Tokiose zonose geriausiai pasiteisina smėlio ir druskos mišinys – jis iškart pagerina stabilumą, sumažina kritimų riziką ir dėl mažesnio druskos kiekio yra draugiškesnis aplinkai bei dangos paviršiui. Toks mišinys neteršia aplinkos taip intensyviai kaip gryna druska, o pabarstytas sukuria saugesnį paviršių tiek pėstiesiems, tiek dviratininkams.
Didelio nuolydžio šaligatviams, laiptams ar vietoms, kur slydimo rizika didžiausia, Simonas rekomenduoja rinktis granito skaldos ir druskos mišinį. Granito skalda (2–5 mm) suteikia tvirtą mechaninį sukibimą, o nedidelis druskos kiekis padeda tirpdyti ledą, kartu ženkliai sumažindamas neigiamą poveikį dangai, automobilių padangoms ir aplinkai. Tokie mišiniai nesisuka į vientisą ledo gumulą, nesušąla sandėliuojant ir nekenkia avalynei – tai patikimas ir tvarus sprendimas pėsčiųjų zonoms, kuriose reikalingas maksimalus saugumas.
Sąmoningumas keliuose ir pėsčiųjų zonose

Žiemą, kai orai nuolat svyruoja tarp šlapdribos ir lengvo minuso, tiek vairuotojai, tiek pėstieji turi būti ypač sąmoningi, nes danga gali tapti pavojingai slidi dar prieš susiformuojant matomam ledo sluoksniui. Todėl vairuotojai turėtų vengti staigių manevrų ir rinktis mažesnį greitį, o pėstieji – neskubėti ir rinktis avalynę su geresniu protektoriumi.
Artimiausios savaitės bus permainingos, todėl slidumas gali atsirasti netikėtai ir labai lokaliai, tačiau tai nereiškia, kad žiema turi kelti rūpesčių. Tinkamai parinkus priemones – techninę druską lengvam šalčiui, druskos tirpalą prieš lietų ir užšalimą, stipresnius mišinius šaltesnėms naktims, o granito skaldos ir smėlio su druska mišinius pėsčiųjų zonoms – tiek keliai, tiek aikštelės, tiek takai gali išlikti saugūs visą sezoną.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.