Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Visuomenei atsisakant žalingų įpročių, tabako investuotojams jau teko gerokai nukentėti. O vis didesniam kiekiui žmonių atsisakant alkoholinių gėrimų, tokia pati grėsmė iškilo ir alkoholio akcijų investuotojams. Ar alkoholis taps naujuoju tabaku?
Finansiniu požiūriu, istoriškai tabako ir alkoholio sektoriai yra vertinami kaip vieni saugesnių, kurių akcijoms investuotojai gali patikėti savo sunkiai uždirbtas santaupas. Nepaisant ekonominių ciklų, tabako ir alkoholio pardavimai išlieka palyginti stabilūs. Dėl šios priežasties šie sektoriai susilaukdavo nemenko investuotojų palankumo.
Tabako sektoriui toks „medaus mėnuo“ su investuotojais, galima sakyti, baigėsi 2016–2018 m., kuomet vis mažėjantys cigarečių pardavimai ir vis griežtėjanti reguliacinė aplinka galų gale nusitempė didžiųjų tabako gamintojų akcijas ir jų įverčius žemyn.
Vienas patogesnių būdų matuoti investuotojų palankumą akcijoms yra vertinti atitinkamų įmonių P/E (akcijos kaina / pelnas vienai akcijai) rodiklį – kuo jis didesnis, tuo optimistiškesni investuotojai dažniausiai būna dėl įmonės ateities perspektyvų. Remiantis šiuo rodikliu galima pastebėti, kad didžiųjų tabako įmonių P/E 2016–2023 m. laikotarpiu vidutiniškai krito net apie 60 proc. – stabilaus pelno atveju, tai lemtų vidutinį 60 proc. akcijų nuvertėjimą.
Per pastaruosius porą metų galima stebėti tam tikrą šios industrijos renesansą. Tabako gamintojams atradus naujas produktų grupes (e-cigaretės, kaitinamasis tabakas ir pan.), tabako akcijos gali susigrąžinti dalį kadaise prarastos šlovės ir aukštyn šokdinti P/E įverčius.
Vėlgi, ilgalaikiams investuotojams šiame sektoriuje tai menka paguoda, mat P/E įverčiai šiuo metu vis dar laikosi kone trečdaliu žemiau nei 2016 m.
Alkoholio realijos
Alkoholis, ilgą laiką po investuotojų subjurimo tabako atžvilgiu, išlaikė absoliučiai kitokią poziciją. Įvaizdžio prasme, alkoholiniai gėrimai daugeliui investuotojų asocijavosi su romantika, kurios nė iš tolo neatspindėjo bjauri paskubomis tarpuvartėje traukiama cigaretė lietui lyjant.
Toks visuomenės vertinimas, panašu, keičiasi, ir tai kelia grėsmę alkoholio akcijų kainoms. Štai remiantis vienomis iš paskutinių „Gallup“ apklausų, JAV alkoholį vartojančių asmenų yra mažiausiai per daugiau nei 80 metų – vos 54 proc. prisipažino vartojantys alkoholį, kai aštuntajame dešimtmetyje alkoholį vartojo apie 70 proc. asmenų. Maža to, per pastarąjį dešimtmetį gerokai išaugo (nuo 28 iki 53 proc.) teigiančiųjų, kad „nuosaikus“ alkoholio vartojimas yra „žalingas“ sveikatai, o žibalo į ugnį dar labiau įpylė viešas vyriausiojo JAV daktaro Vivek Murphy raginimas ant alkoholio etikečių klijuoti įspėjimus apie išaugančias vėžio rizikas.
Tokie besikaupiantys debesys virš alkoholio industrijos nereiškia nieko gera investuotojams. Remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, pasaulinis alkoholio suvartojimas vienam asmeniui piką pasiekė 2012–2013 m. ties 6 l gryno alkoholio asmeniui ir buvo gerokai ūgtelėjęs nuo amžių sandūroje fiksuoto apie 5 l gryno alkoholio asmeniui. Įdomu tai, kad iki 2022 m. šis rodiklis vėl susitraukė iki 5 l. Kitaip tariant, alkoholio populiarumas, patrauklumas ir vidutinis suvartojimas pasaulyje mažėja.
Ko laukti?
Priešingai nei tabako, alkoholio pramonė kol kas nesugalvoja, kaip klientui parduoti priklausomybę sukeliančią produkciją naujais būdais. Tokie nišiniai segmentai kaip naujai platinami gėrimai (pvz. tekila), kokteiliai ar apskritai nealkoholinis „alkoholis” vizijose atrodo gerai, bet kol kas sunkiai geba kompensuoti nuostolius bendrajame alkoholio suvartojime, kuris istoriškai didžiąja dalimi rėmėsi į dabar stringančius alaus, vyno ir stipriųjų gėrimų pardavimus.
Vertinant iš stambiųjų alkoholio pramonės įmonių akcijų P/E, pastarosios yra bene pigiausios per pastarąjį dešimtmetį, o tai reiškia, kad investuotojai didelio optimizmo dėl šių akcijų nedemonstruoja. Lyginant su 2016 m., vidutinis alkoholio didžiųjų įmonių P/E yra susitraukęs apie trečdalį ir, remiantis tabako patirtimi, gali prarasti pozicijas ir savo akcijų įverčius gerokai didesnėmis apimtimis. Jei alkoholio pramonei pasiekti kažko panašaus į tabako renesansą nepavyks – bent galima džiaugtis, kad dėl to būsime tik sveikesni.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.