„Sodros“ vardu pavogė viską: siunčiamas kritinės svarbos perspėjimas, tai privalo žinoti kiekvienas

Viktoras Baliulis , 2025-05-06, 07:54 (atnaujinta 2025-05-06, 08:32)
0
„Sodros“ vardu pavogė viską: siunčiamas kritinės svarbos perspėjimas, tai privalo žinoti kiekvienas

Pastaruoju metu Lietuvos gyventojai sulaukia vis daugiau įtartinų skambučių, kuriuose apsimetama „Sodros“ darbuotojais. Prisidengdami institucijos vardu, sukčiai bando išgauti asmens duomenis, ypač asmens kodą, teigdami, kad be jo esą negalės pristatyti dokumentų ar siuntos. 

Tokie veiksmai su tikrąja „Sodros“ veikla nesusiję, todėl labai svarbu būti itin atidiems ir nepasiduoti spaudimui. Dauguma tokių skambučių vyksta rusų kalba, o tai dar vienas įspėjamasis ženklas, nes konsultantai gyventojus aptarnauja lietuviškai, o prireikus – valstybinei įstaigai priimtina ir anglų kalba. 

Tokių skambučių metu dažnai naudojamas bauginimas arba skubos įspūdis, prašoma neva pasitikslinti informaciją, kad tariamai nebūtų sustabdytos išmokos ar neįvyktų klaida. Tai klasikiniai psichologinio spaudimo metodai, kuriais sukčiai siekia sukelti nerimą ir išgauti informaciją impulsyviai.

Kaip apsisaugoti nuo telefoninių sukčių?

Esminis dalykas, kurį būtina atsiminti - tai niekada neteikti asmeninės informacijos telefonu. Tai galioja ne tik asmens kodui, bet ir visiems kitiems duomenims: banko sąskaitų numeriams, elektroninės bankininkystės prisijungimams, slaptažodžiams ar net pavieniams dokumentams. 

Jokia valstybės institucija, nei „Sodra“, nei VMI, nei policija, neprašo tokių duomenų telefonu. Jei sulaukėte įtartino skambučio – padėkite ragelį. Jokiu būdu nebandykite aiškintis ar ginčytis, tai gali suteikti sukčiui daugiau laiko ir galimybių įtikinti. 

Geriau iškart susisiekite su „Sodros“ konsultantais patys – numeriu +370 5 250 0883 arba el. paštu info@sodra.lt. Tik taip galite įsitikinti, ar informacija tikra.

Ką daryti, jei gavote nuorodą?

Dar viena dažna sukčių taktika – siųsti žinutes su aktyviomis nuorodomis į netikras svetaines. Jose gali būti prašoma prisijungti, suvesti asmens duomenis ar net įdiegti programinę įrangą. Tokios nuorodos neturi būti atidaromos.

„Sodra“ niekada nesikreipia į klientus tokiu būdu. Visa svarbi informacija pateikiama saugiose paskyrose, gyventojui arba draudėjui skirtoje sistemoje, kur jungiamasi naudojantis el. bankininkyste arba mobiliuoju parašu. Jeigu tai nėra jūsų įprasta informacijos gavimo vieta – labai tikėtina, kad tai sukčiai.

Policijos rekomendacijos: kaip atpažinti sukčių?

Lietuvos policija yra parengusi informacinę platformą su dažniausiai pasitaikančiomis sukčiavimo schemomis. Jas galite rasti: https://policija.lrv.lt/lt/policija-pataria/. Čia pateikiamos ir aktualios prevencinės taisyklės, padedančios laiku atpažinti apgavystes:

  • Neskubėkite vykdyti prašymų – bet koks spaudimas veikti skubiai yra ženklas, kad jums bandoma daryti įtaką.
  • Nepasitikėkite telefonu gauta informacija – visada tikrinkite ją oficialiais kanalais.
  • Nespauskite nuorodų iš nežinomų siuntėjų – ypač jei jose prašoma pateikti prisijungimo ar asmens duomenis.
  • Naudokite antivirusines programas – ypač jei naršote mobiliuoju telefonu.
  • Kalbėkite su artimaisiais – dažnai tokios apgavystės taikomos vyresnio amžiaus žmonėms.

Ką daryti, jei vis dėlto pateikėte informaciją?

Jei įtariate, kad netyčia pateikėte sukčiams jautrią informaciją – nedelsdami kreipkitės į policiją bei informuokite savo banką ar „Sodrą“, priklausomai nuo to, kokie duomenys buvo atskleisti. Laiku sureagavus galima sumažinti galimą žalą arba net visiškai jos išvengti.

Tokios apgavystės nėra didelė naujiena, tačiau jos tampa vis įmantresnės. Dėl to svarbu ne tik žinoti, bet ir išmokti kritiškai vertinti gautą informaciją. Jūsų budrumas – tai pirmas ir svarbiausias saugumo žingsnis.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas