Europa ruošiasi žengti į elitinį jūrų galios klubą: italai kuria įspūdingą branduolinį lėktuvnešį

Paskelbė Viktoras Baliulis
Paskelbta

Europa ruošiasi žengti į elitinį jūrų galios klubą: italai kuria įspūdingą branduolinį lėktuvnešį

Italijoje gimsta planas, kuris gali pakeisti jūrų karinę galią Europoje. Šalis nuo 2026 metų pradės detalią analizę, siekdama sukurti naujos kartos branduolinį lėktuvnešį, pritaikytą šeštosios kartos aviacijai. Tai būtų pirmasis tokio tipo projektas Senajame žemyne, tai laivas, galintis veikti visame pasaulyje, naudodamas pažangų branduolinį variklį ir skaitmeninę sistemą dronų valdymui.

Šio projekto esmė yra sujungti kompaktiškus branduolinius reaktorius, elektromagnetines katapultas ir mišrų aviacijos sparną, kuriame dirbtų tiek pilotuojami, tiek bepiločiai orlaiviai. Italai siekia atsakyti į klausimą, ar toks derinys gali tapti nauju jūrų galios simboliu. Tai būtų pirmasis europinis lėktuvnešis, sukurtas specialiai būsimai aviacijos epochai, kurioje žmogus ir technologijos veikia išvien.

Projektas, vadinamas „Portaerei di Nuova Generazione“, yra daugiau nei techninis iššūkis, tai bandymas sukurti visiškai naują karo laivo koncepciją. Italai svarsto, kaip užtikrinti, kad branduolinė jėgainė aprūpintų elektromagnetinę katapultą „EMALS“ reikiama energija ir kartu išlaikytų saugumą bei veikimo efektyvumą.

Mini reaktoriai ir „EMALS“, tai italų ambicijų pagrindas

Vyriausybė planuoja šį projektą įgyvendinti iki 2040 metų, bendradarbiaudama su pagrindiniais šalies gynybos ir inžinerijos koncernais. Branduolinės energetikos ir jūrų technologijų ekspertai analizuoja galimybę panaudoti 30 megavatų reaktorius, kurie galėtų būti montuojami įvairiuose karo laivuose, tai nuo povandeninių iki lėktuvnešių. Tiriama, kaip tokie reaktoriai veiktų uostuose, laikantis griežtų Europos saugumo standartų.

Šis sumanymas papildo 2023 metais pradėtą „Minerva“ programą, kuri nagrinėja kompaktiškų jėgainių panaudojimą kariniuose laivuose. Konsorciumą sudaro „Fincantieri“, „Ansaldo Nucleare“, „RINA Services“, „Cetena“ ir „Genujos“ universitetas. Jie kuria technologinius ir teisinius pagrindus, leisiančius Italijai tapti pirmąja Europos šalimi, turinčia branduolinį lėktuvnešį.

Dabartiniai laivai ir naujos kartos poreikis

Italijos laivynas jau dabar turi du modernius vienetus, tai „Cavour“ ir „Trieste“. Pirmasis veikia nuo 2009 metų ir pritaikytas „F-35B“ naikintuvams, antrasis, pradėjęs tarnybą 2024-aisiais, atlieka desantinę ir aviacijos funkciją. Vis dėlto nė vienas iš jų neturi katapultų sunkesniems orlaiviams, todėl naujas branduolinis laivas būtų didžiulis žingsnis į priekį.

Elektromagnetinės katapultos „EMALS“ reikalauja milžiniškos energijos, todėl tradicinės garo sistemos čia netinka. Nauja technologija leidžia sklandžiai paleisti tiek lengvus, tiek sunkius orlaivius, sumažina mechaninį apkrovimą ir supaprastina priežiūrą. Tačiau tam reikia patikimo energijos šaltinio, tai būtent čia atsiranda branduolinio variklio privalumas.

Žingsnis į elitinį klubą

Jei Italijos projektas pasiteisins, šalis taps trečiąja pasaulyje, turinčia branduolinį lėktuvnešį, tai po JAV ir Prancūzijos. Tai leistų Romai pakilti į elitinį karinį lygmenį ir sustiprintų Europos gynybinį potencialą.

Skirtingai nei Kinijos projektai, Italijos vizija paremta kompaktiškesne, bet itin pažangia architektūra. Tokia konstrukcija suteiktų pakankamai galios tiek tradicinei aviacijai, tiek dronų operacijoms, įkūnydama šiuolaikinės karo laivybos ateitį, jungiančią žmogų, technologiją ir energiją į vieną harmoningą sistemą.

Ar patiko šis įrašas?
 

Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas