Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
JAV laivynas meta iššūkį ateičiai: pademonstruoti šeštos kartos naikintuvo eskizai, keičia žaidimo taisykles
JAV karinės jūrų pajėgos vėl iškelia ambicingus planus oro galybės srityje. „Boeing“ pristatė vizualizaciją būsimo šeštos kartos naikintuvo „F/A-XX“, kuris turėtų tapti nauju pagrindiniu lėktuvnešių aviacijos ginklu. Ši koncepcija žada didesnį nuotolį, ilgesnę misijų trukmę ir glaudžią sąveiką su dronais.
Tai akivaizdus signalas, kad amerikiečiai siekia išlaikyti pranašumą virš Ramiojo vandenyno. Nors šiuo metu viešai rodomi tik preliminarūs eskizai, jie jau leidžia suprasti, kokia kryptimi juda JAV karinio jūrų laivyno strategija.
„F/A-XX“ turėtų papildyti ir ilgainiui pakeisti šiandien naudojamus „F-35C“, suteikdamas orlaivių grupėms didesnį veikimo spindulį ir išgyvenamumą modernių gynybos sistemų sąlygomis.
Tačiau už vizualizacijų slypi kur kas daugiau, tai finansiniai ginčai, technologinės rizikos ir politinės kovos Kongrese. Šie veiksniai nulems, ar JAV karinis jūrų laivynas iš tikrųjų turės savo dedikuotą šeštos kartos naikintuvą, ar teks pasikliauti oro pajėgoms skirtu projektu, pritaikytu jūriniam naudojimui.
Ką rodo „Boeing“ eskizai?
Naujausias „Boeing“ atvaizdas pirmą kartą pristatytas simpoziume „Tailhook“. Jame matyti beuodegis delta formos naikintuvas su kompaktišku priekiniu radomu ir lašo formos kabinos gaubtu. Analitikai pastebi panašumų į „F-47“, kuris kuriamas JAV oro pajėgoms, tačiau yra ir skirtumų, sparnų geometrija leidžia spėti apie priekinio stabilizatoriaus „canard“ buvimą.
Toks sprendimas būtų drąsus, nes „canard“ tipo plokštumos pagerina valdymą esant mažam greičiui ir dideliems atakos kampams, kas itin svarbu leidžiantis ant judančio lėktuvnešio denio.
Kita vertus, jos apsunkina radarų vengimo „stealth“ charakteristikų išlaikymą, ypač priekinėje projekcijoje. Tai gali reikšti, kad „Boeing“ prioritetą skiria valdomumui ir saugumui, o ne absoliučiam nematomumui.
Lūkesčiai dėl galimybių
„Boeing“ aiškiai deklaruoja, kad naujasis „F/A-XX“ turės apie 25 procentais didesnį veikimo nuotolį nei „F-35C“. Tai reiškia, kad jo kovinis spindulys sieks daugiau nei 2 700 kilometrų, leidžiant lėktuvnešiams laikytis didesnio atstumo nuo priešo krantų.
Vis dėlto net ir su tokiu nuotoliu išliks priklausomybė nuo ore esančių tankerių „MQ-25 Stingray“ bei nuo sąveikos su ginkluotais dronais, kurie galėtų smogti iš dar didesnio atstumo.
„Boeing“ netgi kalba apie galimybę išplėsti visos aviacijos grupės veikimo zoną iki 28 mln. kvadratinių kilometrų. Tokie skaičiai atrodo įspūdingi, tačiau jų realizavimas priklausys nuo kuro papildymo ir logistikos galimybių.
Technologijos ir bendros platformos
Skirtingai nei „F-47“, kuris oro pajėgoms gaus visiškai naują adaptacinį variklį, „F/A-XX“ greičiausiai naudos jo modifikuotą versiją. Tokiu būdu siekiama sutaupyti laiko, sumažinti išlaidas ir palengvinti techninę priežiūrą, neaukojant daug galios.
Tiek sensorių, tiek elektroninės kovos sistemos bus unifikuotos su oro pajėgų platforma. Tai leis spartinti modernizaciją, mažinti rizikas ir optimizuoti išlaidas. Vis dėlto konstrukciniai sprendimai išliks pritaikyti jūriniam naudojimui, tai čia svarbiausi iššūkiai yra pakilimai ir nusileidimai ant lėktuvnešių, taip pat korozijos atsparumas jūrinėje aplinkoje.
Biudžetas ir politinės batalijos
„F/A-XX“ programos ateitį stipriai veikia politiniai sprendimai. 2025 metų pradžioje Pentagonas buvo sumažinęs finansavimą iki simbolinio lygio, teikdamas prioritetą oro pajėgų „F-47“. Tačiau jau vasarą JAV Kongresas skyrė daugiau kaip 2 mlrd. dolerių, kad programa būtų išlaikyta.
Tai rodo, kad tarp kariuomenės šakų vyksta įtempta kova dėl prioritetų. Jūrų pajėgos siekia turėti savo specifinius poreikius atitinkantį projektą, o ne tenkintis oro pajėgoms sukurta versija.
Šiuo metu konkurencinėje kovoje liko tik dvi kompanijos, tai „Boeing“ ir „Northrop Grumman“, nes „Lockheed Martin“ pasiūlymas buvo atmestas.
„F/A-XX“ yra daugiau nei tik naujo naikintuvo projektas, tai strateginis JAV jūrų pajėgų siekis išlaikyti pranašumą Ramiojo vandenyno regione. Ilgesnis nuotolis, sąveika su dronais ir modernizuota architektūra gali suteikti Amerikos laivynui reikšmingą pranašumą prieš konkurentus.
Vis dėlto programos ateitį lems ne vien technologiniai sprendimai, bet ir politinė valia bei finansavimas. Jei projektas bus sėkmingai įgyvendintas, „F/A-XX“ gali tapti nauja JAV oro galybės ikona, užtikrinančia, kad lėktuvnešiai išliktų svarbia jėga globaliose galios projekcijose.
Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti