Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Didžiosios Juodojo penktadienio pinklės: psichologai paaiškina, kaip mus valdo nuolaidų vilionės
Nors Juodasis penktadienis kiekvienais metais reklamuojamas kaip galimybė sutaupyti, dažnam iš jūsų jis baigiasi pilnais maišais daiktų, apie kurių egzistavimą vos po savaitės jau net neprisimenate. Skamba pažįstamai? Toks apsipirkimas nėra atsitiktinumas – tai emocinio vartojimo klasika.
Tikriausiai esate pajutę, kaip iš pirmo žvilgsnio nereikšmingas mygtuko „pirkti“ paspaudimas suteikia trumpalaikį pasitenkinimą. Pasirodo, tai nėra tik atsitiktinis impulsas. Tokios reakcijos atsiranda dėl biocheminių procesų, kuriuos sukelia stiprių nuolaidų stimuliacija. Tačiau bėda ta, kad ilgalaikė nauda – gerokai menkesnė nei tikėtasi.
Psichologai tvirtina, kad viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl žmonės taip įsitraukia į Juodojo penktadienio pirkimus, yra noras patirti priklausymo jausmą. Reklama, socialiniai tinklai, draugų pasidalinimai apie pagautas akcijas – visa tai sukuria spaudimą neatsilikti, net jei to iš tikrųjų jums nereikia.
Trumpalaikė euforija virsta pirkinių spąstais
Kai ekrane mirga „Tik šiandien!“, „Paskutinės valandos!“, „Likę tik 2 vienetai!“, jūsų smegenys pradeda reaguoti taip, tarsi tai būtų skubus iššūkis. Tai aktyvuoja kovok arba bėk reakciją – tik šiuo atveju kovojama ne su grėsme, o su baime prarasti gerą pasiūlymą. Sprendimai tampa impulsyvūs, logika lieka nuošalyje.
Nepaisant to, kad jūs racionaliai žinote – spinta pilna drabužių, telefonas vis dar veikia, o trys puodai lentynoje nenaudoti – akcijų metu pirkinių krepšelis pildosi greičiau nei galėtumėte įsivaizduoti. Visa tai kursto emocijos, o ne tikri poreikiai.
Pirkinių planas – ar jis išgelbėja nuo emocinio pirkimo?
Neretai galima išgirsti patarimą – susikurkite pirkinių sąrašą ir jo laikykitės. Teoriškai tai veikia. Praktiškai – jei sąraše nėra vietos netikėtoms „25 proc. pigiau tik dabar“ prekėms, jis dažnai pamirštamas. Tačiau verta žinoti, kad net paprastas sąmoningumas ir savistaba sumažina emocinio apsipirkimo tikimybę.
Kai kurie iš jūsų sako, kad iš anksto numato, kiek pinigų išleis. Tačiau nuolaidų metu šis biudžetas tampa labai lankstus – juk tiek sutaupiau. Tokia logika dažnai virsta saviapgaule, kurią pastebite tik pamatę sąskaitos likutį.
Kodėl reklamos tokios paveikios būtent per Black Friday?
Rinkodaros specialistai puikiai išmano žmogaus psichologiją. Jie žino, kaip pateikti produktą taip, kad jis atrodytų gyvybiškai būtinas. Naudojamos spalvos, terminai, laikmačiai, netgi garsai el. parduotuvėse – visa tai kuria įspūdį, jog tai ypatingas momentas, kurį praleidus, jūs kažką prarandate.
Būtent šio trūkumo pojūčio baimė skatina jus veikti. Ribotas laikas, paskutinės valandos, užbėkite kitiems už akių – tai emociniai kabliukai, kurie aktyvuoja impulsyvų elgesį. Šiuo metu dauguma pirkimų vyksta ne dėl logiškos analizės, o dėl įtampos ir noro jaustis laimėtoju.
Skaitmeninis pasaulis – dar vienas emocijų srautas
Pirkdami internetu jūs tarsi žaidžiate žaidimą. Spalvingi mygtukai, animacijos, automatinės rekomendacijos – visa tai jus įtraukia. Kuo ilgiau naršote, tuo didesnė tikimybė, kad į pirkinių krepšelį įkris daiktas, kurio visai neplanavote įsigyti.
Tai skatina ir FOMO – baimę praleisti kažką svarbaus. Kai kurie el. prekybos puslapiai net siunčia priminimus apie neužbaigtą pirkimą. Jie žino, kad emocijos greitai išgaruoja, todėl bando jus sugrąžinti kol dar veikia impulsas ir dažnai tai pavyksta.
Ar verta pykti ant savęs? Psichologai sako – ne
Svarbu suprasti – emocinis apsipirkimas nėra silpnumo ženklas. Tai natūrali žmogaus reakcija į stiprius dirgiklius. Vis dėlto, jei po Juodojo penktadienio apima kaltė, tai jau signalas, kad vertėtų keisti pirkimo įpročius.
Viena iš efektyvių strategijų – peržiūrėti savo elgesį po šventinių apsipirkimų. Kokius daiktus naudojote? Ką išmetėte ar padėjote į spintą laikymui? Šie klausimai padeda atpažinti, ar jūsų pirkimai buvo pagrįsti tikrais poreikiais, ar emociniu užtaisu.
Išvados, kurios padės ateityje
Norint išvengti impulsyvių sprendimų, verta įvesti paprastą taisyklę – pirkti tik tai, kas buvo suplanuota bent savaitę iš anksto. Emocijoms reikia laiko išsisklaidyti, o jei po kelių dienų jūs vis dar norite to daikto – vadinasi, sprendimas nebuvo vien emocinis.
Be to, skaidymas į kelias peržiūras vietoje vieno ilgo apsipirkimo padeda išvengti pirkinių sąstingio. Juodojo penktadienio ir Cyber Monday savaitės tampa vis ilgesnės, todėl laiko apsispręsti turite.
Rašau apie sodininkystę, gamtą ir gyvenimą. Tai temos, kurios man artimos širdžiai ir šaknims. Tikiu, kad augalai moko mus kantrybės, cikliškumo ir ryšio su pasauliu, todėl savo tekstais stengiuosi ne tik dalintis žiniomis, bet ir įkvėpti gyventi lėčiau, sąmoningiau, arčiau žemės.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“
privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.