Istorinis momentas kosmoso srityje: kinų raketa grasina perrašyti kosmoso lenktynių taisykles

Paskelbė Danielius Mažeikis
Paskelbta

Istorinis momentas kosmoso srityje: kinų raketa grasina perrašyti kosmoso lenktynių taisykles

Jau kelerius metus „SpaceX“ aiškiai dominuoja kosmoso technologijų lenktynėse. Jos raketos „Falcon 9“ ir „Starship“ tapo nauju pramonės standartu, o konkurentai dažnai atrodo lyg stovintys vietoje. Tačiau Kinija ruošiasi atlikti žingsnį, kuris gali pakeisti jėgų pusiausvyrą. 

Pekine įsikūrusi kompanija „LandSpace“ artėja prie istorinio bandymo, kuris, jei pasiseks, gali priversti „SpaceX“ pajusti tikrą konkurenciją. Pastaraisiais mėnesiais visame pasaulyje juntamas susidomėjimas raketomis, galinčiomis būti naudojamomis kelis kartus. 

Europa, Indija ir Kinija siekia išsivaduoti iš priklausomybės nuo „Falcon 9“, o kinų projektas „Zhuque 3“ yra bene arčiausiai realaus starto. Šis įvykis gali tapti vienu reikšmingiausių Azijos kosmoso istorijoje ir įrodyti, kad technologinis atotrūkis tarp Vakarų ir Rytų sparčiai mažėja.

Paskutinis statinis bandymas, atliktas šiaurės vakarų Kinijoje esančiame „Dongfeng Commercial Space Innovation Pilot Zone“ inovacijų centre, užbaigė pirmąją pasirengimo fazę prieš numatomą skrydį į orbitą dar šiais metais. Dabar inžinieriai ruošiasi integracijos ir patikros etapams, po kurių planuojamas pirmasis pakopos grąžinimas į Žemę, tai toks pat, koks jau seniai tapo „SpaceX“ vizitine kortele.

Raketa, kuri gali mesti iššūkį „Falcon 9“

„Zhuque 3“, tai įspūdinga 66 metrų aukščio raketa, kurios konstrukcija primena garsųjį „Falcon 9“. Ji taip pat turi daugkartinio naudojimo pirmąją pakopą ir vienkartinį viršutinį modulį. Tačiau esminis skirtumas slypi varikliuose. 

Devyni „Tianque 12A“ varikliai degina skystą metaną ir deguonį (LNG/LOX), tai moderni degalų kombinacija, pasižyminti švariu degimu ir dideliu efektyvumu. Tokį pat sprendimą naudoja ir „SpaceX“ savo „Starship“ sistemoje.

Raketos nešančioji galia siekia apie 18 tonų į žemąją orbitą, todėl ji beveik prilygsta „Falcon 9“. Paskutiniai bandymai įrodo, kad Kinijos inžinieriai sparčiai tobulina technologijas, įskaitant vertikalų nusileidimą ir variklių sinchronizavimą, kas yra būtina daugkartiniam naudojimui.

„LandSpace“ įkurta 2015 metais Pekine, o jos ankstesnė raketa „Zhuque 2“ jau sėkmingai pasiekė orbitą 2023 metais. Tai buvo pirmoji privati kinų raketa, kuri panaudojo metano degalų sistemą. Nors kai kurie bandymai vėliau baigėsi nesėkmingai, šie rezultatai rodo, kad privatus kosmoso sektorius Kinijoje įgauna pagreitį.

Kinijos kosminės ambicijos įgauna formą

Jeigu „Zhuque 3“ sėkmingai įvykdys savo pirmąjį orbitalinį skrydį ir sugrįš su pakartotinai naudojama pakopa, tai bus milžiniškas žingsnis į priekį. Toks pasiekimas ne tik padidins Kinijos prestižą pasaulinėje arenoje, bet ir paskatins spartesnę konkurenciją.

Iki šiol daugkartinio naudojimo technologijos buvo „SpaceX“ monopolija, tačiau Kinijos proveržis gali šią situaciją pakeisti. Ekspertai prognozuoja, kad tokie bandymai paskatins kitus dalyvius, tarp jų ir Europos ar Indijos kosmoso agentūras, dar labiau investuoti į savo raketų sistemas.

Nors Elono Musko kompanija išlaiko akivaizdų pranašumą patirtimi ir skrydžių skaičiumi, „Zhuque 3“ į orbitą gali atnešti naują erą konkurencijos. Galbūt netrukus kosmoso lenktynės taps dar įdomesnės, ne tik dėl „Starship“, bet ir dėl Kinijos, kuri nori įrodyti, kad gali pakilti į tą patį technologinį aukštį.

Ar patiko šis įrašas?
 

Mane žavi mokslas ir technologijos – tai sritys, kuriose nuolat gimsta ateitis. Rašydamas apie naujausius atradimus, inovacijas ir technologijų poveikį mūsų gyvenimui, siekiu sudėtingus dalykus paaiškinti paprastai, bet ne paviršutiniškai.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas