Automobilių rinką gali ištikti absoliuti katastrofa: jau netrukus gali būti uždarytos net didžiausios gamyklos

Viktoras Baliulis , 2025-06-03, 10:55 (atnaujinta 2025-06-03, 11:08)
0
Automobilių rinką gali ištikti absoliuti katastrofa: jau netrukus gali būti uždarytos net didžiausios gamyklos

Didžiausi pasaulio automobilių gamintojai skelbia pavojų. Pranešama, jog didėja grėsmė dėl svarbiausių žaliavų, importuojamų iš Kinijos, trūkumo. Šios medžiagos būtinos kuriant įvairius esminius komponentus, be kurių neįmanoma surinkti šiuolaikinių automobilių. 

Jei situacija nesikeis, jau artimiausiomis savaitėmis gali būti stabdoma gamyba, o kai kurios gamyklos priverstos bent laikinai užverti duris. Gegužės 9 dieną automobilių pramonės milžinus atstovaujanti prekybos organizacija, įskaitant „General Motors“, „Toyota“, „Volkswagen“ ir „Hyundai“, nusiuntė konfidencialų laišką JAV administracijai. 

Jame išreiškiamas didelis nerimas dėl augančio rizikos lygio, susijusio su žaliavų, reikalingų svarbiausių automobilio dalių gamybai, trūkumu, praneša „Reuters“. 

Be stabilaus ir patikimo tiekimo, automobilių tiekėjai nebegalės gaminti tokių elementų kaip automatinės pavarų dėžės, vožtuvai, generatoriai, įvairūs varikliai, jutikliai, saugos diržai, apšvietimo sistemos, garsiakalbiai, vairo stiprintuvo komponentai ar kameros.

Laiške tiesiogiai prašoma JAV prezidento įsikišimo, akcentuojama, kad komponentų stoka gresia ne teoriniais, o visiškai realiais gamybos sustabdymais jau artimiausiu metu. Jeigu problema nebus išspręsta, kai kurios gamyklos gali būti priverstos visiškai sustabdyti surinkimo linijas, ne po metų ar dvejų, o jau per kelias artimiausias savaites.

Kinija, valdanti daugiau nei 90 proc. pasaulinių retųjų žemės metalų perdirbimo pajėgumų, balandžio pradžioje įvedė naujas taisykles, nuo šiol eksportuotojai privalo gauti specialias Pekino valdžios licencijas.

Ekspertų vertinimu, tai netiesioginis atsakas į ankstesnius Donaldo Trumpo administracijos žingsnius prieš Kiniją. Vien tik balandį 2025 metais žaliavų eksportas iš Kinijos smuko net 50 proc., naujos administracinės procedūros bei griežtesni licencijavimo reikalavimai lėmė drastišką eksporto sulėtėjimą.

Priminsime, jog reakcija buvo žaibiška. Donaldas Trumpas apkaltino Kiniją pažeidus tarptautines prekybos sutartis, o Pekinas kontratakavo, esą JAV piktnaudžiauja eksporto kontrole puslaidininkių sektoriuje. 

Kinijos ambasada Vašingtone apkaltino Jungtines Valstijas dėl neproporcingų veiksmų, kurie esą griauna pasaulinę tiekimo grandinę. Nors kai kuriems, pavyzdžiui, „Volkswagen“ tiekėjams, leidimai jau suteikti, automobilių gamintojai iš Indijos įspėja, kad kol kas negavo nė vieno ir planuoja stabdyti gamybą jau birželio pradžioje.

Tuo metu Vokietijos pramonės milžinė „Bosch“ pranešė, kad jos tiekėjai stringa naujose, itin griežtose eksportavimo procedūrose, kurias taiko Kinijos valdžia. Tai kelia realią grėsmę tiekimo grandinių stabilumui ir automobilių gamybai visame pasaulyje.

Ši situacija dar kartą primena, kad pasaulinė pramonė, ypač automobilių sektorius, vis dar labai pažeidžiama, kai žaliavų kontrolė susiduria su geopolitiniais konfliktais.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas