Automobilių sektorius ties žlugimo riba: ekspertai siunčia perspėjimą, tokios krizės nebuvo jau labai seniai

Lukas Snarskis , 2025-06-10, 17:55
0
Automobilių sektorius ties žlugimo riba: ekspertai siunčia perspėjimą, tokios krizės nebuvo jau labai seniai

Automobilių gamintojai ir detalių tiekėjai vis dažniau susiduria su rimtais tiekimo iššūkiais. Pagrindinė to priežastis yra Kinija, kuri apribojo retųjų žemės metalų eksportą. Pramonė ieško alternatyvų, tačiau situacija kelia nerimą.

Ekspertai įsitikinę, kad tai gali būti pirmasis toks rimtas išbandymas nuo pandemijos laikų. Vokietijos analitikos bendrovės „Magnosphere“ vadovas Frankas Eckardas apibūdina padėtį kaip visišką paniką. 

Pasak jo, automobilių gamintojai iš viso pasaulio masiškai skambina ieškodami sprendimų, be retųjų metalų neįmanoma pagaminti daugelio pagrindinių komponentų. O kai kurios gamyklos jau ruošiasi stabdyti gamybą nuo liepos vidurio.

Kinija valdo retųjų žemės metalų rinką

Kinija šiuo metu išgauna apie 70 proc. pasaulio retųjų žemės metalų, valdo 85 proc. jų perdirbimo pajėgumų ir net 90 proc. gaminamų lydinių bei magnetų. Po prekybos karo su JAV, šalis įvedė eksporto ribojimus, kurie sukėlė dalies tiekimo grandinių griūtį.

Be šių metalų neįmanoma gaminti magnetų, reikalingų garso kolonėlėms, veidrodėliams, stabdžių jutikliams ar net alyvos siurbliams. Tipiniame elektromobilyje yra apie pusė kilogramo retųjų metalų, dvigubai daugiau nei benzininiame automobilyje.

Po pandemijos sukeltų puslaidininkių tiekimo krizių, gamintojai žadėjo būti geriau pasirengę. Tačiau dabartinė padėtis rodo, kad tiekimo grandinės vis dar pažeidžiamos. Alternatyvų paieška pasirodė per brangi arba per lėta.

Europos gamintojų asociacijos CLEPA duomenimis, kai kurios detalių gamyklos jau užsidarė, kitos planuoja laikinas prastovas. Ir nors JAV prezidento Donaldo Trumpo skelbtas proveržis derybose su Kinija teikia vilčių, sektorius vis dar gyvena nežinomybėje.

Pramonė ieško išeičių, bet kol kas rezultatai kuklūs

Kai kurios kompanijos, tokios kaip BMW, GM ar „BorgWarner“, jau kuria variklius su minimalia arba visai be retųjų metalų sudėtimi. Vis dėlto, šie sprendimai dar tik testuojami ir iki masinės gamybos dar toli.

Net Europos Komisijos įvestas kritinių žaliavų įstatymas (CRMA) situacijos kol kas nekeičia. Pavyzdžiui, Vokietijos perdirbimo bendrovė „Heraeus“ šiuo metu veikia tik su 1 proc. savo pajėgumų ir jai gresia bankrotas.

Amerikiečių bendrovė „Niron“ gavo net 250 mln. JAV dolerių investicijų, tarp kurių ir GM bei „Stellantis“, kurių tikslas yra išvystyti magnetus be retųjų žemės metalų. Tuo metu britų „Warwick Acoustics“ planuoja jau šiemet pradėti gaminti retųjų metalų nenaudojančias garso kolonėles, kurios bus montuojamos prabangiuose automobiliuose.

Vis dėlto iki masinio šių technologijų pritaikymo – dar ilgas kelias. Tiek automobilių gamintojai, tiek tiekimo grandinės dalyviai kol kas turi reaguoti žaibiškai, jei nori išvengti dar vieno industrinio šoko.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas