Tūkstančiai lietuvių daro šią brangiai kainuojančią klaidą: vairuotojai per dažnai daro šį pavojingą veiksmą

Viktoras Baliulis , 2025-06-12, 14:55
0
Tūkstančiai lietuvių daro šią brangiai kainuojančią klaidą: vairuotojai per dažnai daro šį pavojingą veiksmą

Sankaba yra vienas labiausiai apkraunamų automobilio pavaros sistemos elementų kiekviename automobilyje su mechanine pavarų dėže. 

Deja, daugelis vairuotojų nejučia sutrumpina jos tarnavimo laiką netinkamai naudodami vadinamąjį pusiau įjungtos sankabos režimą. Kas tai yra ir kaip elgtis, kad neapkrautumėte sankabos per daug?

Šis režimas pasireiškia tuomet, kai sankabos pedalas nėra visiškai nuspaustas ar visiškai atleistas. Tokiu atveju sankabos diskas tik dalinai liečiasi su smagračiu, leidžiant sklandžiai perduoti variklio sukimo momentą ratams. 

Tai suteikia galimybę tiksliai valdyti varomąją jėgą ir lengvai manevruoti važiuojant itin mažu greičiu. Dažniausiai pusiau sankaba naudojama atliekant manevrus, kai reikalingas ypatingas greičio valdymo tikslumas.

Kada pusiau įjungta sankaba yra pateisinama?

Yra kelios situacijos, kuomet toks sankabos naudojimas ne tik pateisinamas, bet ir būtinas. Pirmiausia – sklandus pajudėjimas iš vietos, ypač įkalnėse, kur būtina sinchronizuoti sankabos atleidimą su akseleratoriaus nuspaudimu, kad automobilis neužgestų ar nesiristų atgal.

Pusiau įjungta sankaba itin naudinga parkuojantis ar manevruojant ankštose vietose. Taip pat, stovint spūstyse ar važiuojant itin lėtai miesto eisme, kai nuolat tenka stabčioti ir vėl pajudėti per trumpus atstumus.

Kodėl ilgalaikis važiavimas pusiau išminuota sankaba kenkia?

Pagrindinė problema yra ta, kad intensyvus trintis tarp sankabos disko ir smagračio. Tai sukuria didelę temperatūrą, kuri sparčiai dėvi disko trinties paviršių. Kraštutiniais atvejais gali įvykti perkaitimas ir visiškas sankabos pažeidimas.

Ilgai laikant pusiau išminuotą sankabą, greičiau dėvisi ir kiti mechanizmo komponentai – spaudimo plokštė, atraminis guolis. Didelis karštis gali deformuoti ir metalines dalis.

Dėl tokio eksploatavimo sankabos tarnavimo laikas gali ženkliai sutrumpėti. Tinkamai prižiūrima sankaba gali atlaikyti 150-200 tūkst. kilometrų, o piktnaudžiaujant pusiau sankaba – šis atstumas gali sumažėti net perpus. 

Sankabos keitimas yra ne pigus dalykas, o jūsų išlaidos gali siekti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų, priklausomai nuo automobilio modelio.

Dažniausios vairuotojų klaidos naudojant pusiau sankabą

Viena iš dažniausių klaidų – ilgas sankabos pedalo laikymas dalinio įjungimo padėtyje stovint spūstyse ar prie šviesoforų. Vietoje to reikėtų perjungti į neutralią pavarą ir atleisti pedalą.

Kita klaida – kojos laikymas ant sankabos pedalo važiuojant. Net minimalus spaudimas iš dalies atjungia pavaros perdavimą ir sukelia nereikalingą trintį.

Daugelis vairuotojų pernelyg ilgai laiko pusiau sankabą pajudėjimo metu. Pajutus, kad sankaba „sugavo“, pedalą reikėtų sklandžiai, bet ryžtingai atleisti.

Judant įkalne rekomenduojama naudoti rankinį stabdį vietoj pusiau sankabos. Taip galima saugiai pajudėti neapkraunant sankabos mechanizmo. Svarbu išmokti tiksliai pajusti sankabos įsijungimo momentą kiekviename automobilyje.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas