Įsibėgėjimo greičiu užgožia net sportinius modelius: kodėl elektromobiliai šauna į priekį kaip raketos?

Pranešimas spaudai , 2025-05-14, 07:14
0
Įsibėgėjimo greičiu užgožia net sportinius modelius: kodėl elektromobiliai šauna į priekį kaip raketos?

Įspūdingas pagreitis vos nuspaudus akceleratoriaus paminą ir per keletą akimirkų be sunkumų išvystomas didžiausias kelyje leidžiamas greitis. Anksčiau tuo galėjo mėgautis tik pačių galingiausių automobilių vairuotojai, o dabar tokius pojūčius patirti gali kone kiekvieno, net ir visiškai į dinamiško spartuolio vardą nepretenduojančio elektromobilio savininkai. Kodėl elektros energija varomi modeliai pasižymi tokia įspūdinga trauka ir kokia iš to nauda kasdienėmis aplinkybėmis?

Be kitų savo išskirtinumų, elektromobiliai yra gerai žinomi dėl daugybę vairuotojų viliojančios savybės – greito įsibėgėjimo, dažnu atveju leidžiančio nuo 0 iki 100 km/val. pagreitėti per trumpesnį laiką, nei tai gali padaryti tradicinės transporto priemonės su vidaus degimo varikliais. Tai lemia techniniai skirtumai.

Vidaus degimo varikliai paprastai turi ganėtinai ribotas sąlygas išvystyti savo jėgos parametrus: maksimalią galią ir didžiausią sukimo momentą. Tam jiems reikia pasiekti nustatytą sūkių per minutę intervalą, bet net ir to negana. Visą galią automobiliui gali tekti pasiekti važiuojant skirtingais greičiais, tad tam naudojama pavarų dėžė, kuri keičiant pavaras skirtingo išdėstymo krumpliaračių kombinacijomis atitaiko besisukančio variklio jėgos perdavimą į varomuosius ratus.

Šiuolaikiški automobiliai gali turėti nuo 6 iki 10 laipsnių pavarų dėžes. Kai įsibėgėjant keičiamos pavaros, sūkiai krenta, varikliui reikia šiek tiek laiko, kad vėl sparčiau įsisuktų, kol prie kiekvienos parinktos pavaros bus pasiektas galios atidavimo pikas. Vairuotojai įsibėgėdami jaučia šiuos galios pertrūkius, tad net galingiausi modeliai su vidaus degimo varikliais spurtuoja su akivaizdžiu pasipriešinimu.

Tuo metu elektros motorų maksimalus sukimo momentas ir kone visa galia pasiekiami vos tik juos aktyvavus – be jokio išsukimo, įsibėgėjimo ar kitų papildomo laiko reikalaujančių veiksmų. Tekanti srovė tiesiog įjungia motorą, o jos pertrūkis – atjungia.

Dar daugiau – dėl to elektros pavarai nereikalinga tradiciniams modeliams būdinga transmisija, o energija iš motorų gali būti perduodama tiesiai į ratus. Taip užtikrinamas ir daug didesnis visos galios sistemos efektyvumas.

Praktiška savybė

Nors elektros motorai gerokai mažesni už vidaus degimo variklius, jie pasižymi solidžiais rodikliais. Palyginkime populiaraus segmento atstovus – kompaktiškus miesto krosoverius.

Štai vidaus degimo varikliu varomas „Peugeot 2008“ išvysto 96 kW (131 AG) galią ir 230 Nm sukimo momentą, o hibridinio „Renault Symbioz“ „širdis“ generuoja 107 kW (145 AG) ir 250 Nm. Elektrinis „Hyundai Kona“ pasiekia 160 kW (217 AG) ir 255 Nm, o naujasis elektromobilis „Kia EV3“ išvysto 150 kW (204 AG) ir 283 Nm.

„Peugeot“ nuo 0 iki 100 km/val. gali pagreitėti per 9,4 sek., „Renault“ – per 10,6 sek. „Hyundai“ elektromobilis įsibėgės per 7,8 sek., o „Kia“ – ir per 7,5 sek.

Kokia iš to praktinė nauda? Ne paslaptis, kad didžioji dalis vairuotojų savo kasdienius kilometrus susuka miestuose, kur bėgėtis iki 100 km/val. ar net artimo tam greičio visiškai nebūtina ir retai pageidautina. Vis dėlto automobilių ekspertas mato ne vieną priežastį, kodėl ši savybė yra iš tiesų naudinga ir praktiška.

„Automobilio gebėjimas minimaliomis pastangomis juntamai greitėti suteikia komforto jausmą, daugiau pasitikėjimo transporto priemone, nes žinai, kad jeigu dar smarkiau paspausi, tai spėsi ir manevrą pabaigti greičiau, kai to reikia. Tad komfortiškumas, geresnė kontrolė, lengviau nuspėjamas automobilio elgesys eisme yra pagrindiniai šios savybės privalumai“, – sako automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ ekspertas Matas Buzelis.

Jo teigimu, vairuojant greitai įsibėgėjantį automobilį paprasčiau planuoti saugesnį važiavimą, sklandesnį įsiliejimą į eismą, įvažiavimą iš vienos juostos į kitą esant spūsčiai ir pan.

„Palyginkime: priešinga versija galėtų būti koks senesnis dyzelinis automobilis su automatine pavarų dėže, kur kartais, regis, tu jau kurį laiką spaudi akceleratorių, o mašina vis dar kažko delsia. Iš šitos pusės elektromobiliai turi tikrai ryškų pranašumą“, – paaiškina pašnekovas.

Komforto atributas

Skirtingas pavienių elektromobilių dinamines savybes ekspertas linkęs priskirti jų paskirčiai, komforto klasei ir pan. Norintys daugiau komforto suteikti gamintojai atitinkamai daugiau dėmesio kreipia ir į savo gaminamų elektromobilių galios bei dinamikos rodiklius.

Pavyzdžiu gali tapti kontrastai didžiųjų šeimyninių elektrinių SUV segmente: štai pajėgesniąją „Peugeot e-5008“ versiją į priekį gena 170 kW ir 345 Nm elektros motoras, kuris leidžia nuo 0 iki 100 km/val. pagreitėti per 9,6 sek. O 282 kW galią ir 600 Nm sukimo momentą generuojančios dvi „Kia EV9“ elektros jėgainės leidžia jam šauti pirmyn vos per 5,3 sek.

„Anksčiau 7 ar 8 sekundės buvo taikomos tik sportiniams automobiliams, o dabar elektromobilių segmente tai tampa vos ne standartu. Žinoma, reikia turėti omeny, kad elektromobilių pagrindinė žaidimo aikštelė yra miestas, o miestuose nereikia įsibėgėti iki didelio greičio, nors dinamiškumas tikrai praverčia. Mieste dar didesniu elektromobilių privalumu virsta jų važiavimo sklandumas, trūkčiojimo ir panašių dalykų nebuvimas“, – paaiškina M. Buzelis.

Specialistas priduria, kad net ir mažas elektromobilis dėl didelio sukimo momento ir aukštos galios kreivės gali vilkti ganėtinai sunkias priekabas. Tiesa, tam reikėtų pažiūrėti į specifikacijas, nes ir šioje srityje daug kas priklauso nuo kiekvieno konkretaus modelio galios ir gamintojo užtikrintos konfigūracijos. Štai minėtas „Peugeot e-5008“ visureigis gali vilkti iki 1 tonos, o „Kia EV9“ – ir iki 2,5 tonos sveriančias priekabas.
 

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas