Šio tipo automobiliai ne tik griauna mitus, bet ir gali išstumti daugelį kitų elektromobilių

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Šio tipo automobiliai ne tik griauna mitus, bet ir gali išstumti daugelį kitų elektromobilių
Šio tipo automobiliai ne tik griauna mitus, bet ir gali išstumti daugelį kitų elektromobilių

Ilgus metus daugelis vairuotojų į elektrinius automobilius žvelgė su lengva pašaipa: nedidelės baterijos, menkas nuvažiuojamas atstumas, silpna dinamika ir akivaizdžiai ribotos galimybės. Juos lydėjo įvaizdis miesto žaisliukų, kurie idealiausiai tinka tik prekybos centro aikštelėse ar rytinėse spūstyse. Tuo tarpu keturių varomųjų ratų sistema (4x4) buvo suvokiama kaip visai kitos motorizuotos galaktikos atributas — didelių džipų, nebijančių nei purvo, nei sniego, nei šlapių akmenų. Tačiau automobilių pasaulis keičiasi greičiau nei kada nors anksčiau, o šiandien šios dvi anksčiau nesuderinamos kategorijos susilieja į vieną. Elektromobiliai ne tik gali turėti 4x4, bet ir suteikia jam visiškai naują prasmę.

Nuo pirmųjų mitų iki šiuolaikinės realybės

Jeigu prisiminsime pirmuosius elektrinius modelius, jų galimybės atrodė minimalios. Svorio, vietos ir kainos požiūriu baterijos buvo milžiniškos, bet jų talpa — menka. Elektriniai automobiliai buvo priversti gyventi mieste, nes už miesto ribų jų energija tirpdavo greičiau nei sniegas ant variklio dangčio. Kompaktiškas dydis ir ribotas nuotolis tuomet buvo ne dizaino sprendimas, o būtinybė.

Panašiai mitais buvo apipintas ir keturių varomųjų ratų pasaulis. Kadaise 4x4 buvo skirtas tik kariuomenei, gelbėtojams ir ekstremalams, o šių automobilių konstrukcija priminė traktorių pasaulį: kardaniniai velenai, masyvūs perdavimo dėžių blokai, mechaniniai diferencialų užraktai. Visa tai svėrė daug, važiavo triukšmingai, bet veikė ten, kur kelių paprasčiausiai nebuvo. Vėliau 4x4 išlindo iš miškų ir dykumų — žmonės suprato, kad ši sistema naudinga ne tik ekstremalioms ekspedicijoms, bet ir kasdienėje kelionėje į darbą per šlapdribą ar ant plikledžio.

Šiandien tiek elektromobiliai, tiek 4x4 pavara tapo visai kitais technologiniais kūriniais. Ir būtent dabar jie susitinka tarpusavyje taip natūraliai, kaip anksčiau atrodė neįmanoma.

Elektromobiliai šiandien: daugiau nei miesto žaisliukai

Šiuolaikinį elektromobilį sunku atskirti nuo tradicinio automobilio — jis erdvus, tykus, greitas ir neprimena ankstyvųjų eksperimentinių modelių. Šimtai kilometrų vienu įkrovimu tapo norma, o ne svajone. Greito įkrovimo stotelės leidžia sustoti vos dvidešimčiai minučių ir toliau tęsti kelionę. Elektromobiliai tapo universalūs, pritaikyti ne tik miestui, bet ir ilgoms šeimos išvykoms ar kasdieniam gyvenimui visais metų laikais.

Svarbiausia, kad elektrinė technologija suteikė galimybę 4x4 sistemai gimti iš naujo — šį kartą daug paprasčiau, tiksliau ir efektyviau nei kada nors anksčiau.

Kodėl elektrinė 4x4 pavara tokia efektyvi?

Skirtingai nei vidaus degimo automobiliuose, kur 4x4 reikalauja sudėtingos transmisijos, elektromobiliai turi didžiulį privalumą: pakanka vieną elektros variklį montuoti ant priekinės ašies, o kitą — ant galinės. Jokio kardaninio veleno, jokios perdavimo dėžės, jokių mechaninių užraktų. Visas darbas patikimas programinei įrangai, kuri reaguoja tūkstantį kartų greičiau nei žmogaus koja ar akis.

Škoda būtent taip ir sukūrė savo elektrinių visureigių šeimą: Elroq 85x, Enyaq 85x, Enyaq Coupe 85x, taip pat sportiškas Elroq RS, Enyaq RS ir Enyaq Coupe RS versijas. Čia du nepriklausomi elektros varikliai tampa viena darniai veikiančia sistema, kuri realiu laiku paskirsto galią ten, kur jos reikia labiausiai.

Pavyzdžiui, jeigu priekyje esantys ratai pradeda slysti ant šlapių lapų, didesnė trauka akimirksniu nukreipiama galinei ašiai. Jeigu galas netenka sukibimo ant sniego — sistema akimirksniu grąžina balansą. Vairuotojui nieko nereikia rinktis, perjungti ar nustatyti — automobilis pats išsprendžia situaciją dar prieš jai tampant pavojinga.

Kasdieniai privalumai: saugumas, stabilumas ir ramybė

4x4 elektra varomas automobilis — tai ne tik galimybė nuvažiuoti į kalnus. Tai saugumas kiekvieną žiemos rytą, stabilumas pradedant važiuoti įkalnėje, ramybė, kai ant kelio plikledis. Net kasdieniame daugiabučio kieme keturi varomieji ratai gali reikšti skirtumą tarp užstrigimo ir sklandaus išvažiavimo.

Svarbiausia tai, kad 4x4 elektromobilis išlieka ekonomiškas: jokių papildomų mechaninių nuostolių, jokių brangių transmisijos mazgų. Visa galia paskirstoma tik tada, kai jos reikia, todėl energijos suvartojimas išlieka itin racionalus.

Gamintojo duomenimis:
Elroq 85x — 16.1–17.4 kWh/100 km, iki 539 km nuotolis.
Enyaq 85x — 15.9–17.0 kWh/100 km, iki 545 km nuotolis.
Enyaq Coupe 85x — 15.9–17.0 kWh/100 km, iki 545 km nuotolis.

Tai rodikliai, su kuriais galėtų varžytis net vieni ekonomiškiausių miesto elektromobilių — tik čia kalbame apie didelius, erdvius, komfortiškus šeimos automobilius su keturiais varomais ratais.

Stereotipai baigėsi: 4x4 elektromobilis jau yra naujoji norma

Taigi, šiandien atsakymas į klausimą „Ar elektromobilis gali turėti 4x4?“ yra paprastas: ne tik gali, bet ir turi — o tai daro geriau nei tradiciniai modeliai. Elektrinė 4x4 pavara yra greitesnė, sumanesnė ir tikslesnė už mechaninę, o svarbiausia — pritaikyta moderniam vairuotojui. Tai nebe prabangos elementas, o technologinė pažanga, keičianti kasdienę vairavimo patirtį.

Automobilių pasaulyje stereotipai dūla greičiau nei anksčiau spėjame sukurti naujus. Elektromobiliai nebėra tik miesto automobiliai, o 4x4 — nebe tik dideliems džipams skirta sistema. Šiandien tai natūralus, logiškas ir labai patogus technologijų tandemas.

Nuotraukos asociatyvinės © Unsplash ir © Canva.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas