Štai, kas vairuotojų laukia 2026-aisiais. Dalykai, kuriuos privalote žinoti

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Štai, kas vairuotojų laukia 2026-aisiais. Dalykai, kuriuos privalote žinoti
Štai, kas vairuotojų laukia 2026-aisiais. Dalykai, kuriuos privalote žinoti

Europoje artėja didžiausias automobilių politikos ir technologijų virsmas per pastarąjį dešimtmetį. Nuo 2026 metų vairuotojai susidurs ne tik su brangstančiais degalais, bet ir su naujais privalomais įrenginiais, kitokiu saugumo požiūriu bei griežtesne emisijų kontrole. Tai jokia tolima teorija – permainos jau suplanuotos, o Lietuva, kaip ir visos ES šalys, joms turės prisitaikyti. Įprasti automobiliai, pigios degalų kainos ir minimalūs techniniai reikalavimai netrukus taps praeitimi. Nuo avarinio stabdymo sistemų iki padangų dulkių registravimo – pokyčių skalė tokia plati, kad ignoruoti jų nebegalime. Tad ką turėtų žinoti Lietuvos vairuotojai prieš artėjantį 2026–ųjų lūžį?

Nauji saugumo standartai: privalomi automobilio „sargai“

Didžiausias perversmas prasidės 2026 m. liepos 7 d., kai visi naujai registruojami lengvieji automobiliai ES privalės turėti papildomas saugos sistemas. Tai ne pasiūlymas, o įstatymiškai įtvirtinta prievolė. Automobilis be avarinio stabdymo sistemos, atpažįstančios pėsčiuosius ir dviratininkus, oficialiai nebegalės patekti į rinką. Technologija, kuri anksčiau buvo brangesnių modelių privalumas, taps standartiniu įrenginiu ir biudžetiniuose automobiliuose.

Taip pat privaloma taps vairuotojo dėmesingumo stebėjimo sistema – kompiuteris sekės akių kryptį, galvos judesius, nuovargio ar išsiblaškymo požymius. Įsivaizduokime: jei vairuotojas pradės snausti kamštyje, automobilis apie tai praneš garsiniu signalu ar vizualia žinute. Tai skamba įkyriai, bet realybėje gali reikšti išgelbėtas gyvybes ir mažiau tragedijų keliuose.

Be to, pėsčiųjų apsaugos reikalavimai taps griežtesni – nauji modeliai privalės turėti konstrukcijas, mažinančias galvos smūgio riziką. Galiausiai net paprastas automobilis bus aprūpintas pažangesne juostos palaikymo sistema, nepriklausomai nuo to, ar jis turi hidraulinę vairo stiprintuvo sistemą, ar modernią elektroninę. Toks pokytis automobilių kainas palies tiesiogiai – technologijos brangina gamybą, o gamintojai tą neišvengiamai perkels pirkėjams.

Automobilis, kuris pats kviečiasi pagalbą

Antra didelė naujovė – Next Generation eCall. Ši sistema nuo 2026 m. sausio 1 d. taps privaloma visiems naujiems lengviesiems automobiliams. Kitaip nei dabartinis eCall, ji veiks ne 2G ar 3G, o pažangesniu ryšio pagrindu, leisiančiu tiksliau ir greičiau perduoti avarijos duomenis. Jei įvyksta susidūrimas, automobilis automatiškai susisiekia su pagalbos centrais – net jei vairuotojas be sąmonės.

Nuo 2027 m. pradžios užregistruoti automobilio be naujosios eCall versijos jau nebus galima. Tai esminis žingsnis „pokalbiams“ tarp transporto ir infrastruktūros, ypač Lietuvoje, kur avaringumo statistika vis dar kelia nerimą. Kritiškose situacijose sekundės gali lemti gyvybę.

Euro 7 – emisijos matuojamos iki molekulės

Trečias pokytis – nauji Euro 7 taršos standartai, galiojantys nuo 2026 m. lapkričio 29 d. visiems naujiems automobiliams, o nuo 2027 m. pabaigos – absoliučiai visoms naujoms registracijoms. Nors pačios normos kietosioms dalelėms išliks panašios, keisis matavimo tikslumas ir apimtis. Bus registruojamos net 10 nanometrų dydžio dalelės, o tai reiškia dulkes, kylančias nuo stabdžių, padangų ir įprasto nusidėvėjimo.

Gamyklos turės užtikrinti, kad taršos mažinimo sistemos efektyviai veiktų bent 160 tūkst. kilometrų arba 8 metus. Pirmą kartą reglamentuojama ir elektromobilių bei hibridų baterijų sveikata – nebegalima parduoti automobilio, kurio akumuliatorius po kelių metų netenka didelės talpos dalies. Tokia kontrolė skatins gamintojus kurti patvaresnes, ilgiau tarnaujančias sistemas.

Degalų kainos 2026: brangsta ne tik litras, bet ir išmetimas

Anglies dvideginio kaina 2026–aisiais turėtų svyruoti apie 55–65 eurus už toną. Tai reiškia, kad kiekvienas benzino ir dyzelino litras brangs dar keliais ar keliolika centų. Jei kils naftos kaina ar silpnės euras, šis pokytis gali tapti dar ryškesnis. Pabrangimą padidina ir faktas, kad prie CO₂ mokesčio pridedamas PVM – taigi mokame už mokestį su mokesčiu.

Lietuvoje, kur dyzeliniai automobiliai vis dar sudaro didžiąją parko dalį, šis pokytis ypač juntamas. Vairuotojai jau dabar intensyviai domisi alternatyvomis – dujų sistemos, hibridai, elektromobiliai tampa realiu sprendimu, o ne madinga idėja.

Europa renkasi švaresnį kelią – ar Lietuva važiuos kartu?

Lenkija taikys naujas automobilių mokesčių ribas – elektromobiliai ir vandeniliu varomi modeliai galės būti nurašomi iki 225 tūkst. zlotų vertės, mažai taršūs automobiliai iki 150 tūkst., o visi kiti – tik iki 100 tūkst. Eurui pritaikius proporciją matyti, kad ateityje panaši logika gali pasiekti ir Lietuvą. ES institucijos aiškiai remia mažataršius sprendimus, tad mokesčių sistema neabejotinai keisis ir pas mus.

Nuo 2026 m. gruodžio 9 d. įsigalios nauji gamintojų atsakomybės įstatymai – jie apims ne tik mechaniką, bet ir programinę įrangą. Jei eismo įvykį sukels gedusi autopiloto funkcija, klaidingas atnaujinimas ar dirbtinio intelekto sprendimas, gamintojas bus traktuojamas lygiai taip pat, kaip dėl netinkamai vekiančio stabdžių disko. Teismai galės reikalauti techninių duomenų, o atsisakius juos teikti kaltė bus preziumuojama.

Nuotraukos asociatyvinės © Canva.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas