Praėjusį mėnesį Norvegijos kelių federacija pirmą kartą pranešė, kad šalyje elektrinių transporto priemonių dabar yra daugiau nei tų, kurios aprūpintos vidaus degimo varikliais. Iš 2,8 mln. šiuo metu įregistruotų privačių automobilių, 754 303 yra visiškai elektriniai, o tai viršija 753 905 benzinu varomus automobilius.
Ši žinia buvo paskelbta po dar vieno rekordo – rugpjūčio mėnesio Norvegijoje parduotų elektromobilių rinkos dalis siekė 94 proc. Palyginimui, Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenys rodo, kad per tą patį laikotarpį Europos Sąjungoje parduota tik 14,4 proc. naujų elektromobilių.
„Tai istorinis įvykis, kurį prieš 10 metų tik nedaug kas galėjo tikėtis“, – sako OFV direktorius Oyvindas Solbergas Thorsenas.
Be to, tai leidžia Norvegijai pasiekti tikslą iki 2025 metų parduoti tik nulinės emisijos automobilius, t. y. dešimtmečiu anksčiau nei ES. Siekdama pašalinti iškastiniu kuru varomas transporto priemones iš kelių, nors Norvegija teikia jau nebe tokias dosnias mokesčių lengvatas elektra varomiems automobiliams, visgi, jų kaina susilygina su benzininių, dyzelinių ir hibridinių automobilių kaina.
Tačiau dekarbonizacijos skatinimas taip pat rodo, kad Norvegijos klimato politiką sunku suderinti su jos, kaip didelės naftos ir dujų gamintojos, statusu.
„Kalbant apie mūsų naftos eksportą, svarbu pabrėžti, kad gamtinės dujos ypač svarbios Europos energetiniam saugumui per ateinančius 15 – 20 metų. Tuo pat metu gamtinių dujų vertės grandinės taip pat turi būti beveik nulinės emisijos, naudojant anglies dioksido surinkimo ir saugojimo technologijas“, – sako Asgeiras Tomasgardas, Norvegijos mokslo ir technologijų universiteto Energetikos permainų iniciatyvos direktorius.
A. Tomasgardas pažymi, kad tai dar viena sritis, kurioje Norvegija nori užimti pirmaujančią poziciją. Pavyzdžiui, ką tik atidarytas „Northern Lights“ įrenginys Oygardene gali transportuoti ir nuolat saugoti 1,5 mln. tonų CO2 per metus.
Jo teigimu, vienintelis veiksmingas požiūris į klimato kaitos švelninimą yra visapusiškas.
„Mūsų nacionalinė elektros energijos sistema jau yra beveik 100 proc. atsinaujinanti. Lygiai taip pat mažinant išmetamųjų teršalų kiekį tokiuose sektoriuose kaip transportas ir pramonė, elektrifikavimas neišvengiamai atlieka svarbų vaidmenį“ – teigia A. Tomasgardas.
Jis priduria, kad kitas žingsnis būtų elektromobilių technologijos diegimas lengvajame ir sunkiasvoriame krovininiame transporte, kad jis pasiektų tokią pačią rinkos dalį, kaip ir asmeniniai automobiliai – „Tikslas – nulinės taršos transportas“.