Prisijunkite
Prisijunkite
Oro turbulencijos, kurios anksčiau buvo laikomos retu ir neprognozuojamu reiškiniu, dabar tampa vis dažnesniu iššūkiu tiek keleiviams, tiek pilotams, tiek visai aviacijos pramonei. Pastaraisiais dešimtmečiais jų kiekis ir intensyvumas pastebimai išaugo, o mokslininkai jau įspėja, kad šis reiškinys tik stiprės.
Priežastis yra vis ryškesni klimato kaitos padariniai, kurie veikia atmosferos dinamiką ir sukuria sąlygas pavojingiems oro srautams formuotis. Atmosferos mokslų profesoriaus Paulo Williamso iš Redingo universiteto atliktas tyrimas parodė, kad nuo 1979 metų rimtų vadinamosios „švaraus dangaus“ turbulencijų atvejų padaugėjo net 55 procentais.
Prognozėmis, iki 2050 metų jų skaičius gali išaugti tris kartus. Ypač paveiktos bus tokios teritorijos kaip Rytų Azija ir šiaurinis Atlantas, kur dažniausiai susidaro galingi oro srautai. Tokie pokyčiai neišvengiamai paveiks skrydžių maršrutus ir aviakompanijų veiklą visame pasaulyje.
Pavojus auga ne tik nervams, bet ir gyvybei
Nors daugelis keleivių patiria tik trumpalaikį išgąstį dėl turbulencijų, kartais jos gali turėti rimtų pasekmių. Vienas iš pavyzdžių, tai 2024 metų gegužę įvykęs incidentas „Singapore Airlines“ lėktuve, skridusiame iš Londono į Singapūrą. Staigus oro srautų pokytis sukėlė stiprią turbulenciją, kurios metu buvo sužeistas 71 žmogus, o vienas keleivis mirė. Kitais metais JAV „United Airlines“ skrydžio metu skrydžio palydovė dėl smūgio į lubas patyrė galvos traumą ir rankos lūžį.
Didėjantis tokių atvejų skaičius tampa vis didesne problema ir patiems pilotams, kurie dėl saugumo renkasi ilgesnius maršrutus. Tai reiškia didesnes kuro sąnaudas ir augančias aviakompanijų sąnaudas. Be to, dažnesni nukrypimai nuo planuotų trasų daro įtaką ir skrydžių punktualumui bei keleivių pasitikėjimui oro kelionėmis.
Technologiniai sprendimai siekia sumažinti pavojų
Mokslininkai ir inžinieriai visame pasaulyje dirba ties sprendimais, kurie padėtų oro linijoms geriau pasirengti pavojingoms oro sąlygoms. Viena iš naujovių Austrijos bendrovės „Turbulence Solutions“ sukurtos mažos plokštelės, montuojamos ant sparnų sklendžių arba vairo paviršių.
Šios konstrukcijos padeda stabilizuoti orlaivio judėjimą per turbulenciją ir, kaip teigiama, gali sumažinti jos poveikį keleiviams net iki aštuoniasdešimties procentų. Nors šis sprendimas kol kas buvo išbandytas tik mažesniuose orlaiviuose, planuojama jį plėsti ir į didesnius komercinius lėktuvus.
Tuo pat metu vystomi ir prognozavimo įrankiai, paremti dirbtiniu intelektu. Kalifornijos technologijų institutas kartu su technologijų bendrove „Nvidia“ sukūrė dirbtinio intelekto sistemą, gebančią prognozuoti galimus turbulencijų atvejus. Nors iš pradžių šis sprendimas buvo skirtas bepiločiams orlaiviams, jo sėkmė testavimo metu leidžia tikėtis, kad ateityje jis bus pritaikytas ir komerciniams lėktuvams.
Išmaniosios priemonės stebi nematomą pavojų
NASA Langley tyrimų centre sukurtas unikalus mikrofonas, galintis fiksuoti itin žemus infragarsus. Tokie garsai kyla judant oro masėms, kurios ir sukelia vadinamąsias švaraus dangaus turbulencijas. Mikrofonas gali aptikti šiuos garsus iš beveik penkių šimtų kilometrų atstumo. Tai leidžia orlaiviams laiku sužinoti apie galimą pavojų ir priimti sprendimus dėl saugesnės trajektorijos.
Dar viena pažangi technologija, kuriamas lidaras, galintis kurti trimatį oro erdvės aplink lėktuvą žemėlapį. Tokia sistema leistų realiu laiku stebėti, kaip kinta oro sąlygos, ir nustatyti vietas, kuriose gali formuotis pavojingi sūkuriai ar stiprūs vertikalūs oro srautai.
Programinės įrangos pažanga leidžia keliauti saugiau
Didėja ir programų, skirtų keleiviams, pasirinkimas. Viena iš jų Turbli, leidžianti keleiviams patikrinti, ar jų maršrute prognozuojamos turbulencijos ar audros. Tokios programos tampa vis tikslesnės. Aviakompanijos, tarp jų ir „Air France“, „EasyJet“ bei „Aer Lingus“, jau naudoja programinę įrangą „Turbulence Aware“, kuri geba prognozuoti turbulencijas su maždaug septyniasdešimt penkių procentų tikslumu. Prieš dvidešimt metų šis rodiklis siekė vos šešiasdešimt procentų.
Nuolat tobulėjant dirbtinio intelekto sprendimams, tikimasi, kad prognozavimo tikslumas ateityje dar labiau pagerės. Tai reikš ne tik didesnį saugumą keleiviams, bet ir galimybę aviacijos įmonėms efektyviau valdyti išlaidas bei skrydžių logistiką.
Akivaizdu, kad klimato kaita daro tiesioginę įtaką skrydžių saugumui. Vis daugiau turbulencijų reiškia didesnį iššūkį ne tik technologijoms, bet ir žmonėms. Tačiau mokslininkų kuriamos naujos priemonės, nuo išmaniųjų mikrofonų iki dirbtinio intelekto sistemų, rodo, kad sprendimų ieškoma aktyviai. Tobulėjančios technologijos leis lėktuvams tapti dar saugesnėmis transporto priemonėmis net ir vis labiau neramioje atmosferoje.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti