Bombonešis, kuris niekada neturėjo būti matomas, kodėl JAV nebenori savo nematomo superginklo?

Paskelbė Viktoras Baliulis
Paskelbta

Bombonešis, kuris niekada neturėjo būti matomas, kodėl JAV nebenori savo nematomo superginklo?

„B-2 Spirit“, tai legendinis bombonešis, kurio sukūrimas ir gamyba JAV kainavo milžiniškas sumas. Šis „Northrop Grumman“ sukurtas orlaivis laikomas pačiu brangiausiu lėktuvu pasaulyje, nes vieno vieneto kaina viršija du milijardus eurų. Jis pasirodė dar XX amžiaus pabaigoje ir iki šiol tarnauja kaip vienas slapčiausių ir technologiškai pažangiausių ginklų.

Šiandien „B-2 Spirit“ priklauso tik Jungtinėms Valstijoms, o tarnyboje liko mažiau nei dvi dešimtys šių mašinų. Pirmasis jo skrydis įvyko 1989 metais, tačiau jo kūrimo idėja kilo dar septintajame dešimtmetyje, kai pasaulį valdė Šaltasis karas. Šio bombonešio atsiradimas buvo tiesioginė reakcija į augančią Sovietų Sąjungos karinę galią.

Tyrimai ir gamybos darbai truko daugelį metų, o projektas pareikalavo ne tik milžiniškų lėšų, bet ir naujų technologijų kūrimo. Galutinis rezultatas, tai lėktuvas, kuris iki šiol stebina tiek savo išvaizda, tiek galimybėmis, ir simbolizuoja JAV technologinį pranašumą.

Karo laikų sprendimas, pakeitęs aviaciją 

Septintajame dešimtmetyje Jungtinės Valstijos siekė sukurti orlaivį, galintį įveikti to meto pažangiausius radarus. Projektavimo darbai prasidėjo 1981 metais, kai buvo nuspręsta, kad naujasis bombonešis taps nematomumo simboliu. Iš pradžių buvo planuota pagaminti daugiau nei šimtą tokių lėktuvų, tačiau dėl politinių ir ekonominių priežasčių jų pagaminta tik dvidešimt.

Pirmą kartą visuomenei „B-2 Spirit“ pristatytas 1988 metų lapkritį Kalifornijoje. Pirmasis skrydis įvyko kitų metų liepą, o į tarnybą bombonešis oficialiai įtrauktas 1993 metais. Jo kūrimas užtruko daugiau nei dešimtmetį, tačiau rezultatas pateisino lūkesčius, tai tapo revoliuciniu pasiekimu karo aviacijos istorijoje.

Milžiniška kaina ir prarastos viltys

Vieno „B-2 Spirit“ kaina siekė daugiau nei 2,13 mlrd. eurų, o šiais laikais ši suma prilygtų daugiau nei keturiems milijardams. Kainos šuolį lėmė tai, kad sumažinus užsakymų skaičių, kiekvieno lėktuvo gamybos išlaidos smarkiai padidėjo. Nors iš pradžių JAV ketino įsigyti 135 vienetus, galiausiai pagaminta vos penktadalis.

Šiandien tarnyboje liko 19 šių orlaivių. Vienas jų sudužo 2008 metais dėl techninio gedimo, o dar vienas buvo išimtas iš naudojimo 2022-aisiais. Kiekvienas incidentas kainavo milžiniškas sumas, nes vieno lėktuvo praradimas prilygsta mažos valstybės metiniam biudžetui.

Inžinerinis šedevras

„B-2 Spirit“ išsiskiria neįprasta forma, tai vadinamoji skraidančio sparno konstrukcija, kuri padeda išvengti radarų aptikimo. Keturis variklius „General Electric F118“ slepia fiuzeliažo vidus, todėl lėktuvas išlieka beveik nematomas. Jo paviršius padengtas specialia danga, sugeriančia radijo bangas.

Orlaivis gali pasiekti daugiau nei tūkstančio kilometrų per valandą greitį ir skristi net 11 tūkst. kilometrų be nusileidimo. Papildomas kuro papildymas ore leidžia jam pasiekti bet kurį pasaulio tašką. Viduje dirba du pilotai, o valdymas vykdomas pažangiu skaitmeniniu „Fly-by-wire“ režimu.

Karinė galia ir misijos

„B-2 Spirit“ gali gabenti iki aštuoniolikos tonų ginkluotės, įskaitant branduolines bombas. Jo arsenale gali būti šešiolika „JDAM“ bombų arba dvi didelio pramušimo „GBU-57“. Pirmą kartą šis bombonešis panaudotas 1999 metais Kosove, kai buvo sunaikinta daugiau nei trečdalis priešo taikinių.

Vėliau šie orlaiviai dalyvavo misijose Artimuosiuose Rytuose, įskaitant atakas Irane 2024 metais. „B-2 Spirit“ tapo JAV karinės galios simboliu, o jo pasirodymas danguje reiškia, kad priešo objektai netrukus bus sunaikinti.

Artėjantis pasitraukimas iš tarnybos

Iš pradžių planuota, kad „B-2 Spirit“ tarnaus iki 2058 metų, tačiau šie planai trumpėja. Kiekviena skrydžio valanda kainuoja daugiau nei 100 tūkst. eurų, todėl išlaikymas tampa per brangus net JAV kariuomenei. Be to, netrukus jį pakeis naujasis „B-21 Raider“, kurio gamyba jau prasidėjo.

Nors naujojo modelio kaina bus tris kartus mažesnė, „B-2 Spirit“ išliks istorijos simboliu. Jis parodė, kaip technologijos ir milžiniškos investicijos gali sukurti mašiną, kuri perrašė karo aviacijos taisykles ir tapo brangiausiu lėktuvu pasaulyje.

Ar patiko šis įrašas?
 

Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas