Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Elektromobilių entuziastai jau priprato, kad gamintojai juos lepina technologinės evoliucijos šuoliais. Įpusėjus trečiajam 21 a. dešimtmečiui, šis pavaros tipas atsikratė „paaugliškų simptomų“ ir jau žengia brandesnius žingsnius, grįstus patirtimi bei progresu. Todėl kiekviena pasaulyje pirmaujančių prekių ženklų premjera traukia nekantraujančiuosius: kuo gamintojai nustebins šį kartą? Tokių premjerų buvo ir šiemet.
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis sako, kad didžiausi technologiniai šuoliai paprastai susiję su naujomis gamintojų platformomis. Jos apima važiuoklę, kėbulo struktūrą, pavaros ir elektronikos modulius – kitaip tariant, visą inžinerinį pagrindą. Ant tų pačių komponentų kuriami skirtingų dydžių ir pavidalų modeliai, taip mažinant sąnaudas ir spartinant gamybą.
„Todėl kiekvienos tokios naujos platformos pristatymas dažniausiai ir atneša daugiausia naujovių – paremtų technologiniu progresu bei nepasiteisinusių sprendimų eliminavimu. Nauja platforma paprastai reiškia visapusišką evoliucinį šuoliuką į priekį“, – sako laidos „Autopilotas“ žurnalistas.

Anot E. Babelio, vienas ryškiausių tokio progreso pavyzdžių – prieš beveik penkerius metus bendrovės „Hyundai“ pristatyta E-GMP platforma. Ji buvo viena pirmųjų, skirtų tik elektromobiliams, ir viena pirmųjų išsiskyrė 800 V elektros architektūra, leidusia itin greitai įkrauti baterijas. Šiemet proveržį demonstruoja „Mercedes-Benz“, pristatydama vidutinio dydžio elektromobiliams skirtą MB.EA-M platformą.
Tarp pagrindinių jos privalumų – 800 V elektrinė architektūra ir naujo lygmens įkrovimo sparta. Pavyzdžiui, netrukus debiutuosiantį, ant šios platformos sukurtą kompaktišką elektrinį SUV „Mercedes-Benz GLC“ bus galima įkrauti net iki 330 kW galia.
Nepriklausomo portalo ev-database.org duomenimis, nuo 10 iki 80 proc. šio visureigio 94 kWh talpos baterija itin spartaus įkrovimo stotelėje įkraunama vos per 22 minutes. Po tokio sustojimo būtų galima nuvažiuoti dar kone 500 km, o bendras šio automobilio nuvažiuojamas atstumas siekia 713 km (pagal WLTP TEL metodiką).

Palyginimui, naujausios kartos „Tesla Model Y“ ekonomiškiausia versija, pagal WLTP, nuvažiuoja iki 622 km ir teoriškai pasiekia 250 kW įkrovimo galią, tačiau, ev-database.org duomenimis, reali šio modelio vidutinė įkrovimo sparta siekia tik apie 120 kW, nes amerikiečių elektromobilis naudoja 400 V elektros sistemą. Norint išnaudoti visą šio modelio potencialą, tektų ieškoti didesnio amperažo „Supercharger“ įkroviklių.
Elektrinis „Porsche Macan“ visureigis taip pat turi 800 V elektros sistemą, su 95 kWh talpos baterija viena įkrova nuvažiuoja iki 606 km ir gali būti įkraunamas iki 270 kW galia. Panašesnius į naujosios „Mercedes-Benz“ platformos parametrus netrukus galės pasiekti BMW elektromobiliai, sukurti pagal taip pat naują „Neue Klasse“ architektūrą.
Naujojo laikmečio technologijos

Vis dėlto, E. Babelio teigimu, „Mercedes-Benz“ elektromobiliai jau ir anksčiau išsiskyrė efektyvia elektros galios sistema, kurios papildomu privalumu naujojoje platformoje tapo dviejų greičių pavara – ji leidžia taupiau važiuoti greitkeliuose. Tačiau šį kartą žurnalistų dėmesį patraukė patobulinimai kitose srityse.
Tarp jų – pirmą kartą gamintojo pristatytas pažangus šilumos siurblys, vienu metu surenkantis perteklinę šilumą iš elektrinės pavaros bloko, baterijos ir aplinkos oro, tačiau tam sunaudojantis trečdaliu mažiau energijos nei įprastos sistemos. Šis įrenginys montuojamas standartinėje GLC komplektacijoje.
„Mūsų klimato sąlygomis tokie sprendimai yra itin svarbūs – jie leidžia šaltuoju sezonu palaikyti šilumą salone, reikšmingai nemažinant nuvažiuojamo atstumo. Nors šilumos siurblys nėra naujovė, akivaizdu, kad gamintojai vis dar randa būdų šias technologijas reikšmingai patobulinti“, – pastebi žurnalistas.
E. Babelis atkreipia dėmesį ir į daugiau šiuolaikinių elektromobilių patobulinimų. Štai BMW atstovai „Neue Klasse“ platformos modeliuose žada diegti galingus centrinius kompiuterius – vieną modulį, koordinuosiantį važiavimo dinamiką, stabdymą, elektronikos sinchronizavimą. O naujajame GLC modelyje sumontuoti 254 trilijonus operacijų per sekundę galintys atlikti lustai, prijungti prie išmaniosios „Mercedes-Benz“ debesijos. Ši sistema leidžia nuotoliniu būdu atnaujinti visą automobilio programinės įrangos paketą.
Visureigyje įdiegta ketvirtosios kartos MBUX informacijos ir pramogų sistema leidžia naudotis net dviem dirbtinio intelekto asistentais – tiek iš „Microsoft“, tiek iš „Google“.
„Mes jau pripratome, kad be dirbtinio intelekto šiandien nė šluotos neparduosi. Tačiau automobilių gamintojai rado itin tikslingą nišą šiai technologijai – jie kuria savotiškus vairuotojų pagalbininkus. Tad dabar konkurencija persikelia į naują lygmenį – kas geriau įsitvirtins šioje srityje. Bus įdomu stebėti“, – sako E. Babelis.
Gali pakeisti hibridus

Dauguma ekspertų sutaria, kad vis tobulėjančios elektromobilių galimybės jau leidžia pagrįstai svarstyti – galbūt vienas iš jų galėtų tapti pagrindine šeimos transporto priemone. Pavyzdžiui, net ir iš tinklo įkraunamas „Mercedes-Benz GLC“ hibridas vienu įkrovimu ir vienu benzino baku gali įveikti tiek, kiek dabar pasiekia visiškai elektrinė šio modelio versija – apie 700 kilometrų. Be to, naujasis elektromobilis gali vilkti iki 2,4 tonos priekabas.
Žurnale „European Transport Research Review“ publikuotos apklausos duomenimis, net 82 proc. elektromobilių naudotojų teigė, kad jų transporto priemonė puikiai tenkina šeimos poreikius, o 74 proc. pažymėjo sumažėjusias eksploatacijos išlaidas.
„Jeigu elektromobilis nuvažiuoja 400–500 km, jis jau gali būti pagrindinė šeimos transporto priemonė – tiek mūsų šalyje, tiek regione nėra tokių ilgų atstumų, kuriuos įveikus nebūtų galima rasti įkrovimo taško. Daug svarbiau įsivertinti galimybę turėti įkrovimo prieigą namuose ar darbe, taip pat – pasirinkto modelio tinkamumą pagal komforto, erdvės, saugumo ir technologijų derinį“, – pabrėžia E. Babelis.
Viešai prieinamų įkrovimo prieigų informacinės sistemos duomenimis, spalio mėnesį Lietuvos keliuose veikė jau 4 576 viešieji įkrovimo taškai. Vien didžiausiame šalies įkrovimo tinkle buvo įrengta per 170 itin sparčiojo įkrovimo (150 kW ir daugiau) prieigų.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.