Daugelis net nežino apie šį skystį automobilyje, o tai gali reikšti pavojingą klaidą, kurios dar galima išvengti

Paskelbė Danielius Mažeikis
Paskelbta

Daugelis net nežino apie šį skystį automobilyje, o tai gali reikšti pavojingą klaidą, kurios dar galima išvengti

Dauguma automobilių pagamintų po 2000 metų turi vairo stiprintuvą. Jis gali būti hidraulinis arba elektrinis, o hidraulinėse sistemose cirkuliuoja specialus skystis, be kurio vairavimas stovint vietoje taptų itin sudėtingas.

Būtent šis skystis užtikrina, kad vairuotojui nereikėtų naudoti daug jėgos sukant vairą. Kai skystis praranda savo savybes, vairo stiprintuvo pagalba silpnėja, o ilgainiui vairavimas tampa vis sunkesnis.

Tai vienas mažiausiai vertinamų eksploatacinių skysčių automobilyje. Daugelis vairuotojų apie jo egzistavimą sužino tik tada, kai stiprintuvas pradeda veikti netinkamai.

Kaip veikia vairo stiprintuvo skystis?

Šis skystis yra specialus hidraulinis tepalas, kurį siurblys, varomas variklio, pumpuoja esant aukštam slėgiui. Slėgis padeda pasukti priekinius ratus, sumažindamas vairuotojo naudojamą jėgą net iki 80 proc.

Be to, skystis ne tik perduoda slėgį, bet ir suteikia būtino tepimo visiems sistemos elementams, tai siurbliui, vožtuvams, cilindrams. Jei trūksta tinkamo tepimo, metalinės dalys pradeda trintis viena į kitą, atsiranda metalo drožlių, kurios cirkuliuoja sistemoje ir dar labiau ją gadina.

Laikui bėgant skystis praranda savo savybes. Dėl aukštos temperatūros jis degraduoja, prisigeria drėgmės iš oro, o jame atsiranda metalo dalelių. Naujas skystis būna šviesiai raudonas, o senas tampa rudas ar net juodas, įgauna degėsių kvapą.

Kada reikėtų keisti skystį?

Mechanikai rekomenduoja vairo stiprintuvo skystį keisti kas 60 - 80 tūkstančių kilometrų arba kas 3 - 4 metus. Problema ta, kad daugelis gamintojų šios informacijos net nenurodo techninėje knygelėje, o kai kurie netgi tvirtina, kad sistema yra „be priežiūros“ ir skystį reikia naudoti visą automobilio eksploatacijos laiką.

Mieste skystis sensta greičiau dėl intensyvaus manevravimo. Dažni posūkiai parkuojantis, eismo spūstys ir nuolatinės eismo juostų kaitos stipriai apkrauna sistemą. Sportiniuose automobiliuose bei sunkesniuose visureigiuose skystis taip pat dirba sudėtingesnėmis sąlygomis dėl platesnių padangų ir didesnio svorio.

Į ką atkreipti dėmesį?

Pirmasis požymis, kad skystis jau praradęs savo savybes, yra būdingas ūžesys sukant vairą iki galo. Tai ženklas, kad siurbliui trūksta tinkamo tepimo. Kartais garsas primena diržo cypimą, tačiau pasireiškia tik vairuojant.

Kitas simptomas, tai vairas tampa sunkiau pasukamas mažesniu greičiu arba parkuojantis. Vairavimas pradeda priminti situaciją, kai stiprintuvas veikia tik iš dalies. Jei vairas kartais sukasi lengvai, o kartais sunkiai, tai rodo, kad sistema yra užteršta arba pradeda gesti siurblys. Pavėluota vairo reakcija į judesius, tai dar vienas rimtas signalas.

Kiek kainuoja vairo stiprintuvo skystis?

Svarbiausia naudoti tik gamintojo rekomenduojamą skystį. Informacija apie tai paprastai pateikiama automobilio instrukcijoje arba lipduke po variklio dangčiu. Dažniausiai tai būna „ATF“ tipo tepalas arba specialus vairo stiprintuvo skystis.

Mineraliniai skysčiai pigesni, jų kaina siekia apie 20 - 30 eurų už litrą, tačiau jie greičiau praranda savybes. Sintetiniai skysčiai kainuoja 40 - 60 eurų už litrą, tačiau jie tarnauja ilgiau ir geriau saugo sistemą. Prabangių automobilių savininkams tenka rinktis specialius skysčius, kurių kaina gali siekti ir 80 - 100 eurų už litrą.

Vairo stiprintuvo skystis yra vienas iš tų elementų, kurio dažnai nepastebime, kol sistema nepradeda kelti problemų. Tačiau reguliari priežiūra ir laiku atlikta skysčio keitimo procedūra gali išgelbėti vairuotoją nuo brangių remonto darbų. Tai nedidelė investicija, kuri užtikrina ne tik patogų, bet ir saugų vairavimą.

Ar patiko šis įrašas?
 

Mane žavi mokslas ir technologijos – tai sritys, kuriose nuolat gimsta ateitis. Rašydamas apie naujausius atradimus, inovacijas ir technologijų poveikį mūsų gyvenimui, siekiu sudėtingus dalykus paaiškinti paprastai, bet ne paviršutiniškai.

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas