Vis dar vairuojate savo seną dyzelį? Europoje įsigalios pakeitimai, kurie taps milžinišku galvos skausmu daugeliui

Viktoras Baliulis , 2025-06-20, 17:55 (atnaujinta 2025-06-20, 20:18)
0
Vis dar vairuojate savo seną dyzelį? Europoje įsigalios pakeitimai, kurie taps milžinišku galvos skausmu daugeliui

Iki 2026 metų jau lieka visai nedaug, o tada prasidės vieni svarbiausių pokyčių, kuriuos pastaraisiais metais patyrė Europos automobilių rinka. Vieniems tai skambės kaip pažanga ir geresnio oro pažadas, kitiems nemaloni realybė apie senstančius dyzelinius automobilius ir artėjančius apribojimus.

„Euro 7“ jau nebe teorija, o realūs teisės aktai, keičiantys ne tik tai, kaip bus gaminami nauji automobiliai, bet ir kaip senesni modeliai gyvuos gatvėse.

Iki šiol švaros normos buvo aktualios daugiausia tiems, kurie ketino įsigyti naują transporto priemonę, dabar pokyčių šmėkla kabinasi ir prie senų, tarsi jau ramybės būsenoje važinėjančių automobilių.

O labiausiai visa tai gali paveikti dyzelinių variklių savininkus, ypač tuos, kurie vairuoja automobilius be šiuolaikinių išmetamųjų teršalų filtrų. Situacija tokia, kad net kasdien važinėjantis, tvarkingai eksploatuojamas automobilis gali tapti nepageidaujamu svečiu mieste.

Kas pasikeis su „Euro 7“?

Remiantis Europos Sąjungos reglamentu 2024/1257, „Euro 7“ įsigalios etapais. Pirmasis žingsnis bus žengtas 2026 metų lapkričio 29 diena. Nuo tada visi naujai sukurti automobilių ir furgonų modeliai, norintys būti parduodami ES, turės atitikti griežtesnius taršos kriterijus.

Po metų, 2027 metų lapkritį, šie reikalavimai bus taikomi jau esamiems, bet vis dar gaminamiems modeliams. Tai reiškia, kad senų, bet gamyboje išlikusių modelių laukia atnaujinimai, jei jie nori likti rinkoje.

Naujoji tvarka apima ne tik anglies dvideginio ar azoto oksidų emisijas – naujai atsiranda stabdžių ir padangų dėvėjimosi metu išsiskiriančių dalelių normos. Tokių teršalų neapsaugo net elektromobiliai. Tad pokyčiai paveiks visus be išimties.

Kam šie pokyčiai smogs pirmiausiai?

Vairuotojai, kurių automobiliai pagaminti iki 2010 metų ir neturi kietųjų dalelių filtrų ar OBD sistemų – pagrindiniai rizikos grupės atstovai. Jų transporto priemonės greičiausiai nebeatitiks naujų reikalavimų ir taps sunkiai išlaikomais.

Problemos gali pasireikšti ne tik techninės apžiūros metu. Tikėtini ribojimai įvažiuoti į miestų centrus, o galbūt ir didesni mokesčiai. Jei automobilio taršos sistemos buvo modifikuotos ar pašalintos, padėtis dar sudėtingesnė. 

Tokie sprendimai gali tiesiog tapti priežastimi, dėl kurios automobilis praras teisę būti eksploatuojamas.

Kaip patikrinti, ar jūsų automobilis pasiruošęs?

Transporto priemonės registracijos liudijime turėtų būti nurodytas jos atitikimas „Euro“ standartui. Jei informacijos nėra, galima pasinaudoti VIN patikros įrankiais internete. Dar vienas sprendimas – konsultacija su servisu ar gamintojo atstovybe.

Stebėkite, kokius reikalavimus planuoja taikyti miestų savivaldybės. Pavyzdžiui, Vilniuje kalbama apie mažos taršos zonas, tokios jau realiai veikia Vakarų Europos miestuose. Ir ten net itin gerai prižiūrėti, bet technologiškai senesni automobiliai paprasčiausiai neįleidžiami.

O jeigu neatitiks? Ką daryti?

Galima bandyti modernizuoti automobilį – įdiegti taršos mažinimo sprendimus. Tačiau tai dažnai kainuoja daugiau nei verta. Tada belieka keisti automobilį. Naujas nėra būtinybė, svarbu, kad jis atitiktų bent jau „Euro 6“ ar planuojamą „Euro 7“ standartą.

Miesto gyventojams verta pamąstyti apie elektromobilius, hibridus ar net viešąjį transportą. Automobilių dalijimosi paslaugos taip pat vis labiau populiarėja, ypač tiems, kurie važinėja trumpus atstumus.

Kaip tai atsilieps Lietuvai?

Lietuva, kaip Europos Sąjungos narė, privalės įgyvendinti naujus standartus. Tad kartu su „Euro 7“ galime tikėtis tiek papildomos paramos švaresniam transportui, tiek griežtesnių taršos ribojimų didžiuosiuose miestuose.

Tiesa ta, kad ilgainiui senų automobilių eksploatacija taps vis mažiau patogi, vis brangesnė ir mažiau pageidaujama.

Nors „Euro 7“ dar nepakeitė kasdienybės, aišku viena – jis bus svarbus posūkis visai automobilių kultūrai Europoje. Tad jei vairuojate senesnį dyzelį, geriausia ne delsti, o jau dabar svarstyti galimus žingsnius. Geriau pasiruošti iš anksto, nei vieną dieną likti be galimybės laisvai važinėti.

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Temos: Eismas

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas