Nuo 2026-ųjų pasikeitimai automobilių vairuotojams. Štai, ko sulauksime Lietuvoje ir svetur

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Nuo 2026-ųjų pasikeitimai automobilių vairuotojams. Štai, ko sulauksime Lietuvoje ir svetur
Nuo 2026-ųjų pasikeitimai automobilių vairuotojams. Štai, ko sulauksime Lietuvoje ir svetur

Kai kurios kelių eismo taisyklių reformos praeina tyliai, tačiau kitos sukelia tikrą diskusijų audrą. Ispanijos sprendimas nuo 2026 m. atsisakyti įspėjamųjų trikampių priklauso būtent tai kategorijai. Nuo šiol gedimo ar avarijos atveju vairuotojai nebeprivalės lįsti į pavojingą greitkelių pakraštį, tampyti trikampį per vėją ir lietų ar rizikuoti savo saugumu kelių dešimčių metrų atstumu nuo automobilio. Juos pakeis naujas, modernus ir kur kas saugesnis prietaisas – ryškiai mirksinti V16 įspėjamoji lemputė, kurią Ispanijos valdžia pristato kaip efektyvesnę šiuolaikinio kelių eismo alternatyvą. Šis pokytis aktualus ne tik ispanams – tai svarbi žinia ir Lietuvos vairuotojams, planuojantiems keliones po pietų Europą.

Kodėl Ispanija atsisako įspėjamųjų trikampių?

Sprendimo logika paprasta ir paremta realiomis saugumo problemomis. Įstatymai įpareigoja trikampį statyti net 100 metrų atstumu nuo sustojusio automobilio greitkeliuose, 30–50 metrų – užmiestyje. Tai reiškia, kad vairuotojas privalo išlipti iš automobilio, eiti važiuojamąja dalimi arba siauru avariniu sustojimo ruožu, o tai – vienas pavojingiausių veiksmų avarinėse situacijose. Statistika rodo, kad būtent tokios akimirkos neretai baigiasi nelaimėmis. Ispanijos institucijos nusprendė šią riziką sumažinti.

V16 lemputė leidžia visą įspėjimo procesą atlikti neišlipant iš automobilio: ją reikia tiesiog pritvirtinti prie stogo arba pastatyti ant automobilio viršaus – magnetinis pagrindas ir ryškus pulsavimas užtikrina matomumą net 1 kilometro atstumu. Vienas paspaudimas iš automobilio vidaus ir jūsų transporto priemonė iškart tampa akivaizdžiai matoma visiems eismo dalyviams. Tai patogiau, saugiau ir greičiau.

Kas yra V16 – ir kuo jis pranašesnis?

V16 – tai nedidelis, portatyvus, baterijomis maitinamas prietaisas, kuris, aktyvavus, skleidžia geltoną pulsuojančią šviesą. Tačiau jo funkcijos nesibaigia vien vizualiu įspėjimu. Nuo 2026 m. tokios lemputės Ispanijoje privalės turėti ryšį su mobiliojo tinklo sistema. Įjungus prietaisą, jis automatiškai siunčia automobilio buvimo vietą kelių tarnybų bei gelbėjimo centrų sistemoms. Tai nėra sekimo įrankis – signalas perduodamas tik aktyvavimo metu ir išjungus lemputę nebefiksuojamas.

Tokiu būdu atsiranda dvigubas saugumo efektas: prietaisas perspėja kitus vairuotojus ir tuo pačiu momentiškai informuoja tarnybas apie sustojusį automobilį. Tai leidžia greičiau įvertinti, ar reikia pagalbos, kokia situacija kelyje ir kur tiksliai sustojo transporto priemonė.

Ar Lietuvos vairuotojams būtina turėti V16 lemputę?

Svarbiausia žinia – Lietuvos vairuotojams, vykstantiems į Ispaniją nuosavu automobiliu, V16 lemputės pirkti nereikia. Ši prievolė taikoma tik Ispanijoje registruotiems automobiliams.

Tai reiškia:

  • jeigu keliaujate į Ispaniją su lietuviškais numeriais, galite toliau naudoti įprastą įspėjamąjį trikampį;

  • jūsų automobilio komplektacija turi atitikti Lietuvos reikalavimus, o ne Ispanijos;

  • įspėjamąjį trikampį turėsite panaudoti, jei Ispanijoje patirsite gedimą.

Tačiau jei planuojate nuomotis automobilį Ispanijoje, situacija keičiasi. Tokie automobiliai privalo turėti V16 lemputę. Prieš pasirašydami nuomos sutartį įsitikinkite, kad prietaisas iš tiesų yra salone ir kad žinote, kur jis padėtas bei kaip jį aktyvuoti. Ispanijos institucijos rekomenduoja lemputę laikyti ne bagažinėje, o priekyje – pavyzdžiui, pirštinėje dėžutėje, kad prireikus nereikėtų išlipti iš automobilio.

V16 lemputės neturėjimas oficialiai registruotame Ispanijos automobilyje gali sukelti problemų ne tik sustojus kelyje, bet ir per policijos patikrą. Teoriškai gali būti skiriama ir bauda.

Kokie pokyčiai laukia Lietuvos vairuotojų nuo 2026 metų?

Nors Lietuva kol kas neketina atsisakyti įspėjamųjų trikampių, mūsų vairuotojų laukia kiti svarbūs pokyčiai, kurie įsigalios nuo 2026 m. ir yra susiję su bendromis ES gairėmis.

1. Daugiau privalomų pagalbinių technologijų naujuose automobiliuose.
Nuo 2026 m. visi į rinką įvedami nauji automobiliai privalės turėti vadinamąjį „saugumo paketą“, į kurį įeina:

  • išmanioji greičio palaikymo sistema (ISA),

  • avarinio stabdymo asistentas,

  • juostos laikymosi asistentas,

  • galinis parkavimo radaras,

  • alkoblokui parengta sistema,

  • juodosios dėžės tipo įrašymo modulis.
    Šios technologijos bus privalomos visoje ES, tad ir Lietuvoje. Tai reikš, kad net paprastesni nauji automobiliai bus gerokai „protingesni“ nei dabartiniai.

2. Gali keistis techninės apžiūros reikalavimai.
Įsigaliojus naujiems saugumo standartams, Lietuvos techninės apžiūros stotys turės įtraukti daugiau elektronikos tikrinimo procedūrų. Tai leis realiai įvertinti, ar minėtos sistemos veikia taip, kaip turi, o ne tik egzistuoja dokumentuose.

3. Didesnis dėmesys vairuotojų matomumui ir pažeidžiamų eismo dalyvių apsaugai.
Europos direktyvos numato, kad šalys narės turi stiprinti infrastruktūrą apsaugant pėsčiuosius ir dviratininkus. Nuo 2026 m. Lietuvoje planuojami intensyvesni pokyčiai miestų sankryžose, žieduose ir šviesoforuose – atsiras daugiau „žaliųjų bangų“, atskirtų dviračių juostų bei naujų signalizavimo sprendimų.

4. Galimi pakeitimai vairuotojų pažymėjimų išdavimo sistemoje.
Europos Komisija yra numankiusi, kad nuo 2026 m. visuose pažymėjimuose atsiras daugiau skaitmeninių funkcijų, o šalys turės pereiti prie mobiliojo vairuotojo pažymėjimo versijos. Lietuva jau ruošiasi šiam pokyčiui, todėl tikėtina, kad nuo 2026 m. vairuotojai galės naudotis oficialiu skaitmeniniu pažymėjimu telefone.

Kitaip nei Ispanija, Lietuva nenumato pakeisti trikampių V16 įrenginiais, tačiau eismo saugumas vis tiek judės modernėjimo kryptimi.

Kaip skiriasi įspėjamojo trikampio naudojimas Lietuvoje ir Lenkijoje?

Nors šis pokytis vyksta Ispanijoje, jis aktualus ir platesniame kontekste – daugelis Lietuvos vairuotojų važiuoja per Lenkiją, o ten trikampio naudojimo taisyklės itin aiškiai reglamentuotos. Lenkijos Kelių eismo taisyklės numato, kad trikampį būtina pastatyti:

  • magistralėse ir greitkeliuose – visais atvejais,

  • užmiestyje, kai sustojama draudžiamoje vietoje arba automobilis mažai matomas,

  • miestuose, kai sustojimas pažeidžia taisykles.

Atstumai: 100 m greitkeliuose, 30–50 m užmiestyje ir tiesiai už automobilio mieste.

Tai reiškia, kad artimiausioje ateityje vairuotojai susidurs su skirtingais reikalavimais skirtingose šalyse. Ispanija juda inovacijų keliu, o tokios šalys kaip Lietuva ar Lenkija kol kas laikosi tradicinių sprendimų.

Ar V16 gali tapti privalomas ir Lietuvoje?

Šiuo metu Lietuvoje apie tai nekalbama oficialiai, tačiau Europos Sąjungos kryptis aiški – vis daugiau saugumą didinančių technologijų tampa privalomos. Jei Ispanijos eksperimentas pasiteisins ir sumažins avarinių situacijų mirtingumą, tikėtina, kad V16 tema ateityje gali būti svarstoma ir Lietuvoje.

Kol kas lietuviams galioja paprasta taisyklė: turėkite su savimi įspėjamąjį trikampį ir vadovaukitės tos šalies eismo taisyklėmis, kurioje esate.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas