Prisijunkite
Prisijunkite
Kai žiūrovai žiūri konkursus, kuriuose sprendžiančiu balsu tampa ne vien komisija, bet ir žiūrovai – dažnai kyla viena paprasta abejonė. Ar tikrai viskas vyksta sąžiningai? Ar balsai iš tiesų atspindi kokybę, ar tik geografiją?
Praėjusiais metais Eurovizijos dainų konkursą žiūrėjo apie 163 mln. žmonių. Tai reiškia, kad milijonai skirtingų nuomonių apie tai, kokia daina yra verta pergalės. Kai kurie tikisi jautrios baladės, sukeliančios švelnias emocijas ir primenančios apie meilę bei taiką.
Kiti laukia spalvų sprogimo, ironijos ir pasirodymo, kuris Europą ir Australiją privers šokti tiesiog svetainėje.
Dvi pagrindinės muzikos kryptys
Bostono „Berklee“ muzikos koledžo muzikologas Joe Bennettas išanalizavo šimtus finalinių Eurovizijos dainų ir pastebėjo dvi dominuojančias kryptis. Viena – tai „euro-banger“: energingi kūriniai su daugiau nei 120 taktų per minutę ritmu, sintezatoriais ir stipriu boso mušimu, kaip Loreen „Euphoria“ (2012) ar Måns Zelmerlöw „Heroes“ (2015).
Kita – lėta, jausminga baladė, pavyzdžiui, „Amar Pelos Dois“ (Portugalija, 2017) ar „Arcade“ (Nyderlandai, 2019). Lyrikos prasme, dažnas stereotipas – „meilė ir taika“ ir jis nėra iš piršto laužtas. Dainų temos dažniausiai sukasi apie šešias kategorijas, tai būtų meilė, vienybė, savęs tvirtinimas, vakarėliai, istorija ir dainavimas apie dainas.
Savęs įgalinimo kūriniai, tokie kaip Austrijos pergalę pelniusi Conchitos Wurst „Rise Like a Phoenix“, turi puikią pergalės statistiką.
Paprasta scenografija – kartais pranašumas
Nors gali kilti noras išsitaškyti su šviesomis, efektų lavina ir įmantriais kostiumais, ekspertai įspėja – per didelės ambicijos kartais padaro meškos paslaugą.
Dainos „Only Teardrops“ bendraautorius Thomasas Stengaardas pasakoja, kad sėkmės raktas buvo… paprastumas: basakojė mergina, du būgnininkai ir vienas fleitininkas.
„Jeigu paprašytum vaiko nupiešti tą sceną – jis galėtų tai padaryti“, – sako jis.
Buvusi „Eurovizijos“ dalyvė Carrie Grant antrina: „Nėra nieko blogiau, nei brangi scenografija, kurios nepateisina atlikimas. Tada atvirkščiai – dar ir išryškėja silpnos vietos.“
Jos mėgstamiausias pavyzdys yra Conchita Wurst, kuris laimėjo 2014-aisiais be jokių šokėjų ar choro, tik balsu ir emocija.
Mažorai pralaimi – dominuoja minorai
Pastarųjų metų tendencijos rodo, kad minorinės dermės ima viršų. Nors senas posakis byloja, kad „mažoras = linksma, minoras = liūdna“, tai tik paviršutiniškas supratimas. Minorai perteikia emocinį gilumą. 2023 metais net 85 proc. finalinių dainų buvo parašytos minorinėje dermėje.
O per pastaruosius 20 metų vos dvi mažorinės dainos iškovojo pergal - tai: Azerbaidžano „Running Scared“ (2011) ir portugalų „Amar Pelos Dois“ (2017).
Pasak Prinstono universiteto muzikos kognityvistikos profesorės Elizabeth Hellmuth Margulis, muzikos emocinį toną nulemia ne tik dermė, bet ir tai, kokį kontekstą ji iškart iššaukia – techno ritmas primena klubą, baladė – atsiminimus ar širdies dramą.
Britų šių metų atstovai „Remember Monday“ sąmoningai pasirinko mažorinę dermę, kad išsiskirtų iš minorinės masės, kaip ir jų pirmtakas Sam Ryder, kuris su „Spaceman“ 2022-aisiais pelnė antrąją vietą.
Netikėtumo efektas – labai svarbus
Margulis pabrėžia, kad įsimintina daina ne tik skamba dažnai, bet ir turi siurprizą. Pavyzdžiui, „Bucks Fizz“ su „Making Your Mind Up“ 1981-aisiais pakeitė dermę ir nuskynė sijonus scenoje, po ko liko trumpesnės suknelės – efektas, kurį iki šiol mini daugelis fanų.
Daina turi kabinti ne tik žodžiais, bet ir melodija. Kaip sako Joe Bennettas – „Eurovizija reikalauja didelio melodinio kabliuko.“ Kad pusė Europos niūniuotų tavo dainą – tai jau pusė pergalės.
Nors anksčiau buvo populiaru naudoti dermės pokyčius pačioje finalinėje dainos dalyje, ši strategija, pasirodo, senka. Nuo 2007 metų nė viena daina su kulminaciniu „key change“ nelaimėjo konkurso.
Tad kas veikia?
Tobulas „Eurovizijos“ kūrinys – tai subtilus balansas tarp profesionalumo, netikėtumo, emocijos ir atpažįstamumo. Dideli šou gali sužavėti, bet paprastumas – sujaudinti.
Minoras veikia, bet jei jau renkiesi mažorą, tuomet turi būti labai įtikinamas. Ir svarbiausia yra būti tikru savimi. Nes tai, kas neatrodo nuoširdu, per visą Europą sklinda dar garsiau nei natos.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti